Förtitt: Dead Rising 4

Vi har spanat in Capcoms senaste zombiekaos.

Jag och Frank West fann varandra under Xbox 360-eran och Dead Rising. Jag minns fortfarande de sena kvällarna i studentlägenhet där plugg och tentamen bortprioriterades till förmån för zombieslakt.

Det har gått 10 år sedan och serien har under årens gång fått två regelrätta uppföljare - Dead Rising 2 och Dead Rising 3. Även om dessa spel var fantastiska på sina sätt, så var det något som saknades. Ja, jag är en av dem som saknat Frank och nu är han äntligen tillbaka i och med Dead Rising 4.

Under Gamescom 2016 fick jag en presentation av spelet och lite nya features. Som bekant släpps spelet både till Xbox One och PC, och det var Windows 10-versionen som rullades upp inför mig och ett par andra journalister.

Framför allt låg fokuset på spelets nya craftingsystem där du numera inte bara kan kombinera allsköns obskyra vapen, utan även uppgradera Frank själv. Detta leder till en uppsjö kreativa sätt att spränga förruttnade skallar på där du, bland annat, kan utrusta dig med en slurpee-maskin (som bland annat Pressbyrån använder för halvfryst läskeblask reds.anm) för att frysa de odöda och krossa dem till små, små isbitar.

Och vandrande döda att leka runt med finns det gott om. På skärmen spelades ett scenario upp där tusentals zombier stapplade runt i en enda stor "meat river" av stönande, illaluktande kroppar. Dessa kan du antingen (som ovan nämnt) frysa till glass, slå sönder med stavar, koner och annat tillhygge - eller ta ett foto med spelets nya selfie-läge.

2
Puss!

Att plocka en selfie mitt i allt kaos ligger som bekant i tiden, och undertecknad fick ett gott skratt när presentatören smög upp bakom en zombie, greppade åbäket på ena axeln och tog en bild med en lustig min. Funktionen lär säkerligen bli tröttsam i längden, men kommer troligtvis ändå roa lagom kungligt. Extrapoäng för våghalsiga stunts går alltid hem här i stugan.

Och Dead Rising 4 ser ut att bli fullt av märkliga tillägg. Enligt utvecklarna på Capcom så har de försökt att "implementera så många korkade idéer" de bara kan och jag klagar inte. Vad sägs om att skjuta zombier som missiler? Eller sätta eld på dem och bygga en katapult med brinnande ammunition? Valen är många och det kommer att finnas gott om vapen i Dead Rising 4 med de mest konstiga kombinationerna.

1

Den eländiga timern som störde mig under föregående spel är bortplockad. Med Dead Rising 4 vill Capcom ge spelarna möjligheten att utforska sina allra sjukaste lustar. Spelet är även proppat med populärkulturella referenser där man driver friskt med bland annat Sagan om Ringen och Gandalfs ökända "You shall not pass!". Vapnet i fråga kallas fyndigt nog för The Gandelf och är en stav du använder för att skjuta ut skogsdvärgar. Genom att slå staven i marken avfyras en mängd av dessa små kräk som sedan spränger zombierna åt fanders.

Allt är dock inte frid och fröjd. Den prestandan som Capcom använder för att generera tusentals, och åter tusentals, av zombier gör att den grafiska biten får ta stryk. Det material vi fick se från spelet är långt ifrån det snyggaste jag sett denna generationen och stundtals såg spelet dessvärre ut som ett upphottat 360-lir. Men å andra sidan - Dead Rising har aldrig varit känt för att vara så där supersnyggt. Charmen ligger i det galna gameplayet och på den punkten ser del fyra ut att leverera med råge.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

UndvikRecension: Bus Simulator 16

Nästa hållplats: Helvetet

Nintendo: Vi gör våra grymma IP:n fräscha

Nintendo-chefen Reggie Fils-Aime bemöter kritiken från E3-eventet.

Recension: Warhammer: End Times - Vermintide

Jonas har slagits mot humanoida råttor på randen av Warhammer-världens apokalyps. Hur många råttor gick åt?

FeatureFörtitt: Hitman: Episod 2 - Sapienza

Med mord i sinne har vi besökt den italienska medelhavsidyllen Sapienza.

Recension: Tales of Zestiria

En unik kliché firar 20-årsjubileum.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading