Förtitt: For Honor

Bland vikingar och riddare.

När For Honor utannonserades under E3 2015 var jag, med handen på hjärtat, inte särskilt intresserad. Spelet såg ut som ett slumpmässigt hack n slash, fast med riddare och vikingar. Jag vände strax därefter blad.

När det vankades Gamescom och vi fick en inbjudan av Ubisoft så tänkte jag "Kan ju spana in det lite i alla fall" och bokade ett möte. Och det visade sig att jag hade rakt av fel i min snabba bedömning av spelet för det har mer djup än den slafsiga ytan hintar om. Låt mig berätta varför.

For Honor porträtterar den gamla skolans krig på ett alldeles utmärkt sätt. Du spelar som en av tre fraktioner - riddare, samurajer och vikingar - som kämpat mot varandra så länge att orsaken till konflikten sedan länge är skymd i dimma.

Demot jag kände och klämde tar vid direkt i en tutorial där jag får lära känna kontrollen. For Honor utnyttjar båda kontrollens styrspakar, triggers och knappar i kombinationer som resulterar i hårda slag, mjuka slag, vänsterblock, högerblock och så vidare. Med L2 låser du siktet på en fiende och genom att tajma block respektive attack i olika konstellationer så simulerar Ubisoft skickligt en äkta svärdfajt där vinnaren inte utses genom råbarkat våld, utan snarare genom taktik och eftertänksamhet.

Efter tutorialens slut är det dags att ge sig ut och härska och söndra. Jag möter vågor av NPC:er (datorstyrda karaktärer) som blandas ut med motspelarna. Soldaterna agerar kanonmat och slås enkelt ner utan något större motstånd och genererar därmed mindre poäng. De riktiga motståndarna, i det här fallet andra speljournalister, ger mer poäng. Den som först når 1000 poäng vänner. Och på den vägen är det.

For Honor är dock inte särskilt snyggt och röstskådespeleriet dras med sina problem. En stor del av manuset, så här långt, känns ganska ostigt och slarvigt skrivet. Men å andra sidan - det är inte i dialogerna som charmen ligger utan de tighta närstriderna med en riktigt skicklig motkombattant.

Mekaniken brister ibland när antalet motståndare inte är i din favör. Då du tvingas låsa "siktet" på en motståndare för att antingen parera eller slå så är du aningen chanslös om någon går lös på din rygg. Detta gjorde att åtminstone jag dog ett antal gånger, helt i onödan, vilket skapar onödiga frustrationsmoment. Här skiljer sig For Honor från andra genre-släktingar som exempelvis Dynasty Warriors och har inte alls samma tempo. Visst, det går att rulla undan attacker men fokuset tappar lite och här känns det som att Ubisoft bör putsa en omgång till.

Potential finns dock i For Honor och om Ubisoft putsar på fram tills releasen i februari 2017 så kan detta bli riktigt bra. Världen förtjänar en grym slasher med bland annat vikingar i huvudrollen och Ubisoft kan absolut vara något på spåren.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

FeatureEurogamer räknar ner till Retrospelsmässan: Retroflörtandets utveckling

Alex önsketänker och hinner dessutom med att samtidigt bekänna färg.

FeatureHär är allt du behöver veta inför E3 - Del 2

Den efterlängtade fortsättningen är här!

FeatureFörtitt: Hitman

Petter har myst runt i betan till den kommande lönnmördarsimulatorn.

FeatureVad spelar vi i helgen? (17-19 juni)

Orkar vi mer spel såhär post-E3? Har påven en konstig hatt?

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading