Det är inte många oberoende spelstudios som har överlevt i mer än 25 år, men Team 17 är en av dem. Med rötterna i den fantastiska spelkultur som växte fram under Amigans guldår på 90-talet, har de rotat sig rejält tack vare ett gäng krigsgalna maskar och en stor portion humor. Spelserien jag pratar om är naturligtvis Worms. När det första spelet i serien släpptes 1995 blev det omedelbart en stor succé. Och det slog faktiskt både Tomb Raider och Fifa 96 på fingrarna i ren försäljning. Under åren som gått fram till nu, så har vi blivit berikade med mängder av uppföljare och spin offs. Tyvärr har inte alla varit av lika hög kvalitet och speciellt de som släpptes efter 2010 har inte hållit måttet. Det har medfört att många av fansen tappade förtroendet för Team 17s förmåga att göra ett modernt Worms-spel av samma höga standard som de äldre spelen.

Men innan jag avslöjar huruvida de har lyckats den här gången, så tänkte jag bjuda på en liten snabbkurs i hur Worms fungerar.

1
En mysig pub, som tyvärr två minuter senare är en krater.

Alla spelen i serien har ungefär samma grundpremisser: Du och din motståndare har ett antal maskar, som slumpmässigt placeras ut på på ett slagfält vid spelets början. Ditt mål är att förinta alla motståndarens maskar. Ni turas sedan om att förflytta och anfalla med era maskar, och när det är din tur så har du i princip två olika val: Antingen hoppar du över din tur eller så förflyttar du dig, väljer vapen och anfaller. Det finns alltid ett digert utbud av brutala vapen, så som handgranater, en bazooka eller ett gevär. Men det finns även långt mer udda vapen, eller vad sägs om ett hoppande får som sprängs, en bananbomb med banan-splitter och en åsna i cement som faller rakt igenom marken och tar med sig allt i sin väg. Varje vapen kan bara användas ett visst antal gånger per match, så det gäller att nyttja de du har vi rätt tillfälle!

Även när det kommer till sätt att transportera sig, så finns där många olika mer eller mindre knasiga hjälpmedel att ta till. En fanfavorit är det legendariska ninjarepet, som låter dig fästa ditt rep på alla fasta föremål och sedan svinga dig till en ny position. Till alla Star Trek-fans stora glädje, finns det även möjligheten att teleportera sig dit man vill.

När du nått den position du önskar, är det bara att anfalla motståndarens maskar. Det är dock inte riktigt så enkelt som det låter, för du har både terrängen och spelets fysiska lagar att tampas mot, innan du ens når fram till ditt tilltänkta offer. Det betyder att en handgranat som kastas fel kan lika gärna studsa tillbaka mot dig och skada eller döda dina maskar, som motståndarens. Eller att det hoppandet fåret du skickade iväg för att spränga fiendemaskarna i bitar, helt sonika väljer att återvända till dig.

2
Var är skylten som varnar för fallande åsnor, när man behöver den!

Som du förstår så är det mycket som kan och går fel. Till och med när du lyckas döda någon i det andra laget är du inte säker, då maskarna alltid avslutar med att explodera när de möter sin skapare. Står du då för nära och har lite hälsa, så möter du troligtvis samma öde som din kontrahent. Med jämna mellanrum kommer lådor nerdimpande från himlen, som innehåller förnödenheter eller med lite tur något fett vapen eller lite byggmaterial. Just material är en nyhet för serien och används för att skapa nya vapen under spelets gång. Du kan även bryta ner de vapen du har för att kunna bygga några som du verkligen behöver. Det trevliga med det hela, är att du kan skapa vapen med du väntar på att din motståndare ska göra klart sitt drag.

Allt det jag förklarat ovan är mer eller mindre gemensamt för alla Worms-spelen. Med det sagt så kan vi nu äntligen gå vidare till det absolut senaste spelet i serien, Worms W.M.D. Den här gången ligger fokusen på att återskapa den känslan som fanns i de äldre spelen och speciellt då Worms Armageddon. Och med det som bas har man sedan handritat all grafik i en ny och mer modern stil.

Det första som slår en när man startar spelet, är just hur vacker grafiken är. Varje bana känns som ett konstverk och maskarna har en ny och kaxigare stil, som rimmar bättre med deras lust för förödelse! Även gränssnittet har rensats upp och blivit tydligare, vilket absolut är en fördel. En trevlig sak för de som spelat Worms sedan det första spelet kom, är att fysiken i spelet bygger på Worms Armageddons-fysikmotor.

Worms Revolution, Worms Clan Wars och Worms Battleground som släpptes mellan 2012-2014, hade alla en kampanj med en ganska lam berättelse, där allt var röstsatt. Men nu väljer man bara direkt mellan ett stort antal scenarier och slipper en massa dryga mellansekvenser som var ren utfyllnad. Det finns totalt 30 stycken kampanjscenarier, som inte bara är en roliga utmaning utan också lär dig spelets alla små finheter.

Men den stora behållningen av Worms är och har alltid varit multiplayer-biten. Min personliga favorit är att sitta hemma i soffan med ett gäng kompisar och lira mot varandra. Det blir alltid hysteriskt roligt och man behöver bara en kontroll som skickas runt. Det finns mängder av möjligheter att anpassa varje omgång efter tycke och smak. Så om du vill att matchen ska hålla på i fem minuter och alla har varsin mask med 20 i liv, så kan du få det. Och om du har PC-varianten kan du även skapa egna banor och dela via Steam Workshop. En kul funktion i editorn är att du kan ladda upp ett eget foto och skapa en bana av det.

3
Många maskar på liten yta = mask-saker.

Självklart kan du även spela online över PSN, Steam eller Xbox Live. Du kan skapa både öppna och privata matcher, med precis vilka regler och förutsättningar du känner för. De matcher jag provat via PSN har fungerat utmärkt och en fördel med turbaserade spel är just att de inte är känsliga för lagg.

När man man blivit varm i kläderna, så är det dags att byta dem! Du har nämligen möjligheten att skapa helt nya teams med maskar. Och då kan du döpa dem, ändra deras utseende, byta språkbank med mera. En språkbank är ett helt set med meningar som följer ett visst tema, exempelvis kan du få dina maskar att prata med fransk eller tysk brytning. När du precis har börjat spela spelet, så har du bara ett mindre antal saker att välja bland. Men efterhand som du tar dig igenom kampanjen och spelar multiplayer så låser du upp massor av roliga saker, så som hattar, glasögonen och peruker.

Jag rekommenderar verkligen er att köpa det här spelet, speciellt om du gillar att ha roligt med dina vänner (och vem gör inte det?). Och enligt mig är det här det absolut bästa Worms någonsin och med lite DLC så kommer det hålla väldigt länge.

David Petersson

David Petersson

Med rötterna i C64:ans demokultur har David utvecklat 00FF00-fingrar. Är övertygad om att jorden bara är en väldigt stor variant av Pac-Man. Tror på en varierad kost och konsumerar därför alla typer av spel. Men om han måste välja blir det rollspel.

Fler artiklar av David Petersson