World of Warcraft har i snart 12 år varit ett fenomen. Vi har bjudits på brinnande arméer, galna kungar, blodtörstiga drakar, mystiska pandor och svikande ledare. Jag älskar online-spel och har prövat alla på marknaden men likt många andra finner jag mig framför den nya laddningsskärmen vid varje expansionssläpp av Blizzards MMO. Det är ingen hemlighet att World of Warcraft: Legion skulle bestämma spelseriens framtid och nu är det tydligt att den är här för att stanna.

World of Warcraft: Legion är den senaste expansionen i den episka berättelsen om Azeroth och dess hjältar. Denna gång är det The Burning Legion och Guld'an som återvänt för att förgöra Azeroth en gång för alla. Det är nu upp till dig och resterande spelare att jobba tillsammans för att hitta de fem pillars of creation och ta tillbaka er värld.

4
Illidan är tillbaka

Expansionen utspelar sig på det nya området The Broken Shore där demoner attackerar från höger och vänster. Ön är uppdelad i fem olika och distinkta områden med separerade uppdrag och historier. Varje zon är skalad efter din karaktärs nuvarande level vilket betyder att du kan göra vad du vill, när du vill. Att tvingas från hub till hub i ett bestämt mönster genom hela expansionen tillhör det förflutna. Istället är det du som väljer vad som ska komma härnäst.

Majoriteterna av de nya områdena är helt underbara. Vi bjuds på allt från magiska skogar till mana-sprudlande landskap fyllda med drakar, high elfs och hjärtekrossande berättelser. Istället för att springa fram och tillbaka flyter nästan varje område på likt en lugn bäck och leder dig från hub till hub med sammanhörande uppdrag och stora historier. Men inte alla.

1
Såhär fint är Aszuna

Highmountain är ett bergigt och trädfyllt landskap likt det vi sett i 12 år. Här finns det träd, berg, vatten och juste, nämnde jag berg? Oavsett vart du befinner dig är det endast sten så långt ögat når. Zonen har nästan ingen variation i både design och uppdrag. Olikt resterande delar av The Broken Shore finner du dig själv här springandes fram och tillbaka över samma berg om och om igen.

Efter timmar av berg och vatten försökte zonen göra någonting lite speciellt. Plötsligt kastas du tillbaka i tiden för att styra den legendariska Holn Highmountain i sin kamp att stoppa Deathwing. Istället för ett episkt och instanserat äventyr får vi istället mer berg som denna gång inte är täckt med träd utan istället spelare. Detta uppdrag var nämligen inte solo vilket blir ett problem när flera hundra Holn Highmountain ska gör samma sak på samma kubikmeter. Hela zonen blir en sådan stark kontrast till resterande områden att jag nästan gav upp helt och hållet.

2
Berg och ännu mer berg

Highmountain må vara otroligt tråkigt och enformigt men när bergen är bakom en räddas expansionen av resterande zoner som är något av det bästa Blizzard skapat. Ja i grund och botten är det samma hämta-och-lämna-uppdrag i sin bestämda ordning men det märks inte. Istället blir varje del sitt eget äventyr fyllt med intriger, djup historia, roliga karaktärer och makalösa strider. Allt detta ackompanjeras med otrolig musik som verkligen skapar atmosfär oavsett om du är på tråkiga berg eller djupt ner i Helheims hjärta.

I World of Warcraft: Legion har mycket ändrats. Klasser har gått igenom radikala förbättringar och äntligen är de farliga Demon Hunters spelbara (och helt underbara). En av de största ändringarna är dock att varje spelare har samma vapen genom hela expansionen. Dessa kallas artifact weapons och är invävda i Warcraft-lore. Kanske du måste hitta de trasiga bitarna av Frostmourne eller upptäcka staven som skymde Pandaria i dimma? Varje klasss har sitt eget vapen och med detta tillkommer även en class hall. Dessa fungerar som en mini version av garrisons från World of Warcraft: Warlords of Dreanor med följare, uppgraderingar, cool dekor och en stor grindfest.

3
Demon Hunters class hall är magnifik

Ditt mytologiska vapen och din stilrena hall utvecklas nämligen genom olika valutor som droppas från bossar och kistor runt om i världen. Det må låta lite tråkigt men med det nya uppdragssystemet i Legion tvingas spelare in i en femmanna-dungeon i slutet av varje zon. Att jaga bossar i ett zombieliknande sinnestillstånd blir därför inte nödvändigt. Berättelsen ger den nödvändiga mängden material och valuta för att alla ska kunna bli starkare utan att dö av tristess.

Med en ny kontinent fylld av intresseväckande miljöer, underbar musik, meningsfulla karaktärer och djup story är World of Warcrafts framtid ändrad. Allt trappas upp till ett crescendo och om inte alltför lång tid kommer den stora finalen. World of Warcraft: Legion är en av de, om inte den, bästa expansionen någonsin. Mitt hjärta kvider från berättelserna som tydligt visar mot seriens slut. Så om du funderar på att börja spela eller kanske återvända efter en lång tid då är det dags att hoppa på zeppelinaren till Azeroth, för World of Warcraft är tillbaka.

Gabriel Eriksson Sahlin

Gabriel Eriksson Sahlin

Gabriel är en öppen och sprallig östgöte som älskar spel, cosplay och skådespeleri. Med en dröm för att uppträda på scen studerar han skådespeleri i Göteborg och åker även runt på konvent där han både uppträder och dömer. Kärleken för cosplay kom för cirka 4 år sedan från den passionerade kärleken för spel. Gabriel älskar alla genrer men dras till spelen med en stark och drivande story så som favoriten Eternal Sonata.

Fler artiklar av Gabriel Eriksson Sahlin