Heihachi och gänget är snart tillbaka i den sjunde upplagan av fajtingjätten Tekken. På Gamescom 2016 fick vi möjlighet att testa att utdela ett par käftsmällar och prata med spelets solglasögonprydda producent Katsuhiro Harada.

Det första som visas upp är det nya storyläget som både rör sig framåt och bakåt i tiden. I tillbakablickar får vi följa den ständigt förbannade Kasuya Mishima som liten pojkspoling och se hur hans hat mot fadern Heihachi växer fram. I en mer nära samtid blommar återigen konflikten upp och i centrum står en exorcistorganisation från Italien och den nya karaktären Claudio Serafino.

harada
Harada, alltid lika tuff med solbrillor.

- Tekken har verkligen förändrats genom åren. Första spelet togs inte emot så bra av de flesta hardcore fajtingnördarna. De sa att Virtua Fighter och Street Fighter var de enda riktiga fajtingspelen. Men när vi fortsatte så lyckades vi ta med oss två grupper: De som spelar för historien och de som spelar mot varandra i arkader och i turneringar. På senaste åren har vi sett hur de två grupperna har börjat smälta ihop och det vill vi ta tillvara på, säger Katsuhiro Harada, producent på Bandai Namco Studios.

Harada vägrar svara exakt på hur Claudio kommer involveras i familjefejden, men med tanke på att både Kasuya och hans son Jin har demonblod i sig lär en konflikt mellan de olika karaktärerna vara oundviklig. Över 30 karaktärer kommer finnas att välja på i Tekken 7, bland annat ett par gamla klassiker - så som fanfavoriten Lee.

Hur ser arbetet ut när ni väljer vilka karaktärer som ska komma tillbaka?

- Eftersom Tekken släpps först i arkad börjar vi kolla på att försöka skapa en bra variation hos karaktärerna och hur de slåss. När vi väl sedan börjar på konsolversionen tittar vi på berättelsen och vilka som passar bra där. Lee är ett utmärkt exempel på det. Han utannonserades inte direkt men är väldigt populär, men är också väldigt viktig för hela historien i Tekken eftersom han är Heihachis adoptivson.

För första gången använder sig Tekken av Unreal Engine för att måla upp de hårdhudade krigarna. I grunden står dock fortfarande seriens Battle Engine. En annan nyhet är att Tekken 7 även släpps till PC.

Nu när Tekken kommer till PC, kommer vi få se cross-play i Tekken i framtiden?

- Vi skulle gärna vilja låta alla spelare kunna slåss med varandra. Men i verkligheten finns det många saker vi måste titta på innan det går att fixa. Till exempel vill vissa konsolanvändare inte spela mot PC-spelare i rankade matcher eftersom det finns risk för att de har moddat spelet, och sådana saker. Vi vill lyssna på olika åsikter innan vi bestämmer oss helt enkelt.

Spelmässigt märks en del förändringar av direkt i Tekken 7. Så som Rage Drive som låter dig fortsätta en kombo även fast motståndaren blockar, eller Rage Arts som är en bombastisk och cinematisk superattack unik för varje karaktär. Under de matcher jag hinner lira märks främst det förstnämnda av, vilket låter dig bygga upp hårda attackkombinationer. Tillsammans med nya Power Crush, ett slags komboskydd, så kommer Tekken 7 utan tvekan att bli ett intressant spel att följa framöver.

I början av nästa år släpps Tekken 7 till PS4, Xbox One och PC.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Robin Stjernberg

Robin Stjernberg

Redaktionschef / Försäljningschef

"Är du en förrädare?" frågade de sura jämtarna när Robin red ner till Hallandsskogarna på en älg för att plugga film. "Nej", svarade Robin och tog sig en ordentlig prilla. "Jag infiltrerar södermarken" sa han. Förutom att snusa, och att vara en norrlänning, gillar Robin konstiga filmer, bastant hiphop och att spela episka äventyrsspel och hårda skjutare.

Fler artiklar av Robin Stjernberg

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material