Att lira rollspel över nätet tillsammans med andra är något som framför allt World of Warcraft har fått folk att ägna hundratals, rentav tusentals timmar åt. Det är emellertid förvånansvärt få av oss här på Eurogamer som fastnat för genren. Blott tre skribenter på redaktionen har vid något tillfälle hamnat i MMO-världens lömska, beroendeframkallande och ljuvliga klor. Här är deras bekännelser.

1

Jimmy fick en oförglömlig onlineupplevelse redan år 2000 med: Phantasy Star Online

Jag vet inte om ni märkt att jag är våldsamt förälskad i Segas sista "drömsändare", Dreamcast, men det är jag. Jag anser än idag att det är tidernas bästa maskin, dels för alla fantastiska spel, dels för alla revolutionerade saker Sega genomförde med den i slutet av 90-talet. Som att spela fullödiga MMO-spel på konsol med tjock-tv, innan vi ens visste vad MMO var för något. PC hade sitt Ultima Online, ett spritebaserat rollspel sett snett ovanifrån, medan Dreamcast hade Phantasy Star Online som blommade i full 3D i 60 bilder per sekund.

På ett skruttigt 33.3K modem via en knastrig lina kopplade jag och 100 000-tals andra upp oss mot en magiskt vacker sci-fi-värld där vi chattade, samarbetade och levlade precis som i dagens WoW. Att Sega lyckades göra en så smidig onlinelösning redan då, nästan helt utan buggar eller lagg, och dessutom vara i framkant när det gäller grafik och ljud, ja det är inget annat än helt makalöst. Sedan dess har jag inte rört ett onlinerollspel igen, jag har ju redan sett kronjuvelen.

2

Robert minns gemenskapen i: Ragnarok Online

MMO kan vara den genre som faktiskt ligger varmast om hjärtat för min del, även om jag inte har tid för det egentligen. Problemet ligger i att jag vill spela alla onlinespel på samma gång, men oftast är genren utformad på ett sådant sätt att den kräver ditt engagemang till en sådan nivå att du knappt hinner spela något annat.

Precis så levde och andades jag Ragnarok Online. Det var mitt första spel i genren, men absolut inte mitt sista. De gulliga slemklumparna och samlarkorten jagades frenetiskt medan jag utforskade och levde i en fantasivärld. Men det som verkligen gjorde att jag fortsatte med spelet, trots att det är en grindfest utan dess like, var gemenskapen.

Än idag är det just gemenskapen som gör att jag fortsätter att spela onlinerollspel och det är ofta den delen som avgör vilket MMO jag väljer att tillbringa min tid med, trots att jag från början söker mig dit som en form av verklighetsflykt. För även om jag är karaktären jag spelar så är det sällskapet och communityt som gör det levande.

3

David fick betala det ultimata priset på grund av: World of Warcraft

Det finns inget spel som påverkat mig mer än World of Warcraft, och jag hoppas innerligt att det inte någonsin kommer att dyka upp ett spel som ändrar på den saken!

Det började så bra den där vintern 2005. Jag var nygift, hade ett bra jobb, en schysst bostad och kungarna på Blizzard hade precis avslöjat releasedatumet för vad som skulle komma att bli världens populäraste onlinerollspel. Att säga att jag var taggad när den stora dagen äntligen kom, är att underdriva något brutalt. Och efter att ha köat i vad som kändes som en evighet, fick jag till slut mitt alldeles egna exemplar av World of Warcraft.

Någon timme senare var allt installerat och det nu legendariska introt spelades upp inför mina förväntansfulla ögon. När den pampiga musiken tonat ut var det dags att skapa min första karaktär. Valet föll på de otroligt vackra och häftiga Night Elfs. Det tog inte många minuter innan jag stötte på en kaxig Hunter som hjälpte min stackars klena Priest att klara de första uppdragen i Teldrassils undersköna skogar. Och från den dagen och framåt, spelade jag nästan enbart i sällskap av min nya vän.

Många veckor senare hade jag inte bara nått level 60, utan även lärt känna många trevliga människor över hela Europa. Följden av detta blev att både jag och min hustru, som också börjat spela spelet, reste runt och besökte flera av våra nya vänner. Tyvärr tog sagan slut när min hustru valde att lämna mig för en annan World of Warcraft-spelare. Och efter 4265 timmar av sorgliga, underbara och inte minst roliga minnen, bestämde jag mig för att aldrig någonsin spela World of Warcraft igen.

Vilket onlinerollspel var det första som du blev förälskad i?

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Kommentarer (2)

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

Annons