I november förra året släpptes Legacy of the Void, den tredje och sista expansionen till Starcraft 2. Sedan dess arbetar Blizzard med mindre, och mer frekventa, uppdateringar till sitt älskade strategispel. På Gamescom 2016 fick vi möjlighet att prata med Chris Sigaty, executive producer, och Matt Morris, lead Co-op designer på Blizzard.

Hur har fansen reagerat på att ni numera släpper mindre uppdateringar gentemot stora expansioner?

Chris: Vi har märkt att många spelare har varit positiva. Svårigheten är att förklara det för folk. Det är en grej att säga: Legacy of the Void har släppts, och något helt annat att försöka förklara allt som gjorts under en viss tidsperiod. Man får nästan göra en powerpoint-presentation för att alla spelare ska hänga med.

Matt: När vi gör expansioner så jobbar vi hårt på en produkt och får sen feedback på det. Nu när vi släpper uppdateringar titt som tätt får vi feedback tidigare och kan göra förändringar när vi rör oss framåt.

Chris: Så spelarna blir en större del av spelet, helt enkelt.

Fler och fler spel får en närmare relation till sina communities. Är det svårt att hitta balansen mellan att göra fansen nöjda och att göra det ni själva vill?

Chris: Vi tittar på feedback hela tiden, och många gånger har vi redan börjat kika på saker spelare säger till om. Så när folk börjar snacka om sådana saker kan vi se direkt att vi borde röra oss åt det hållet. Det hjälper oss att lägga fokus på rätt ställen.

Matt: De positiva aspekterna överväger de negativa enormt; som att hela tiden få feedback och kunna bekräfta saker vi funderat på. Men allt är ju subjektivt, så det finns folk som inte håller med om vissa saker eller klagar på förändringar. Det är omöjligt att göra alla nöjda hela tiden, men förhoppningsvis har även de förtroendet att vi kommer fortsätta finputsa tills vi gör det rätt.

Hur arbetar ni med att hitta balansen i spelet mellan att vara både tillgängligt för nybörjare och vara intressant för mer hardcore spelare?

Matt: Det första vi gör att titta på vårt eget team, som är minst lika passionerade som våra fans. Vid varje grej vi lägger in, som exempelvis co-op, så finns det massor av idéer vi lämnat kvar. Vi försöker se vad som har efterfrågats och bjuder sedan in utvecklingsteamen från de andra Blizzard-spelen så de får säga om vi jobbar på något bra.

Chris: Det är otroligt svårt att hitta den balansen. Att ens gå från att göra Starcraft 1 till Starcraft 2 var en enorm resa. Att ta det här älskade spelet och sen göra en helt ny version av det liksom. Vi hamnade i så sjukt många argument vad vi skulle göra, hela tiden. Så vi fick experimentera och analysera vad som funkade och inte, hela tiden. Det är mycket fram och tillbaka.

I vilket håll kommer berättelsen i Starcraft 2 röra sig nu?

Matt: Den galaktiska berättelsen i Starcraft 2 är färdig, i alla fall för tillfället. Covertuppdragen låter oss berätta mer personliga, lite mer skitiga och mörka, berättelser som vi kommer fortsätta utforska. Universumet är otroligt rikt, men just nu är vi inte säkra när vi kommer fortsätta den ordentliga storyn på så vis.

Chris: Vi diskuterar mycket med folk från massor av olika branscher. Skulle vi kunna tänkas göra en tv-serie kanske? Jag tror att det finns nog många som känner till universumet för att något sådant skulle kunna funka. Än så länge har serien varit rotad i strategispel men jag ser fram emot att se hur vi kan berätta olika historier på olika sätt. Covert ops är lite åt det hållet men det finns massor av grymma fanskapade saker vi tittar på, som Rocket Jumps Zerg-film - den är fantastisk. Jag vill utforska något annat än den galaktiska storyn med Jim Raynor; hur andras öden blir påverkade av det som sker i världen. Detta är dock inget avtäckande.

Så ingen film?

Chris: Inte än, nej. Skulle vi vilja göra en? Absolut, men inget är bestämt ännu så.

Rent hypotetiskt - hur skulle man göra en Starcraft-film? Är det ens möjligt?

Chris: Det tycker jag absolut, och Rocket Jumps kortfilm är beviset för det. Nånstans där ute finns en planet som Zerg invaderar, och vad händer med de människorna? Hur är det att vara på plats där? Vi gör lite av det i uppdragen, men det finns massor av möjligheter att bygga vidare på det. Eller bara gå tillbaka till seriens start och berätta en storslagen berättelse om vad som hänt. Det finns otroligt mycket potential.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Robin Stjernberg

Robin Stjernberg

Redaktionschef / Försäljningschef

"Är du en förrädare?" frågade de sura jämtarna när Robin red ner till Hallandsskogarna på en älg för att plugga film. "Nej", svarade Robin och tog sig en ordentlig prilla. "Jag infiltrerar södermarken" sa han. Förutom att snusa, och att vara en norrlänning, gillar Robin konstiga filmer, bastant hiphop och att spela episka äventyrsspel och hårda skjutare.

Fler artiklar av Robin Stjernberg

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

Recension: Starcraft II: Heart of the Swarm

Den (r)evolutionerande svärmen

RekommenderatRecension: Starcraft 2: Legacy of the Void

Petter har warpat in i den sista delen Blizzards rymdepos i ett försök att rädda Koprulu-sektorn från förödelse. Läs vad han tyckte om upplevelsen här!

FeatureEurogamer.se lägger ner - tack för att du läste

Vi har kommit till vägens ände. Nu vänder vi blad.