Pro Evolution Soccer, eller PES som det mer vardagligt kallas, har ständigt varit lite i skymundan när det kommer till sportspel. Trots att många av dess upplagor varit mästerliga har de alltid trumfats av Fifa, det fotbollsspel som utvecklas av Electronic Arts. Anledningen är enkel: Fifa har rättigheter att porträttera fotbollens alla lag, PES har det inte.

Detta är en väldigt viktig faktor, och jag kan ärligt säga att en stor anledning till att jag själv alltid dragits till Fifa är just för att jag där kan spela med såväl mitt Arsenal som mer obskyra lilleputtlag. Trots att jag tyckt att vissa PES-upplagor faktiskt varit roligare.

Ett stort plus är därför att Pro Evolution Soccer verkar lyckas säkra rättigheterna att porträttera allt fler lag. Jag kan i denna den senaste versionen faktiskt spela som Arsenal (och inte North London som de lite lustigt kallades innan) vilket naturligtvis ökar attraktionskraften för mig. Barcelona återfinns också denna gång vilket man fokuserat mycket av marknadsföringen kring.

3

Rent spelmässigt har PES verkligen ryckt upp sig jämfört med den senaste utgåvan jag spelade, vilket var 2011. Det minns jag som i det närmaste ospelbart, medan detta är något helt annat. PES 2017 har ett driv och en snabbhet som är väldigt påtaglig. Det känns också mer direkt och finjusterat än Fifa (jag jämför här med Fifa 16), och det uppstår ofta tumultuösa och roliga situationer inom straffområdet. Kontrollen känns dock emellanåt lite onödigt krånglig. För att dribbla måste du till exempel både trycka ner den högra styrspaken samtidigt som det rör på den vilket gör det svårare att kontrollera vilken fint det är du vill utföra.

Flytet är det däremot inget fel på och det är en väldigt härlig känsla att svänga in ett inlägg i boxen mot en inrusande forward som elegant hoppar upp och möter bollen med sin panna. Faktum är att jag nog inte fått en sådan tillfredsställande känsla vid målgörande på många, många år av virtuella fotbollsspel.

2

Utöver det har PES 2017 dessutom riktigt snyggt renderade spelare. Messi, Suarez, Özil, Zlatan och alla de andra är nästan kusligt lika sina verkliga förlagor. Jag vet inte om något sportspel tidigare lyckats göra så verklighetstrogna versioner av spelare, och detta bidrar faktiskt mycket till helhetsintrycket.

Animationerna är också de snygga, i alla fall på avstånd. Som jag nämnde ovan är det väldigt tillfredsställande att till exempel nicka in bollen vid ett inlägg, och mycket av detta har att göra med hur elegant det ser ut när det händer. Dock förefaller det vid repriser, när kameran zoomar in, som att spelarnas rörelser är styltiga och stela, något som du inte riktigt ser när du spelar.

PES 2017 har en rad olika spellägen. Vi kan antingen spela snabba matcher mot datorn eller en vän, antingen online eller i soffan. Här finns även ett klassiskt managerläge där det gäller att sköta om ett lags ekonomi, träningar, scouting och spelarvärvningar samtidigt som vi försöker vinna så många matcher som möjligt.

1

Ett annat läge, som nog får beskrivas som det största, är myClub. Här gäller det att skapa ett lag för att sedan vinna så många matcher som möjligt för att locka spelare till sig och tanken är att man ska spela mycket för att få till det bästa möjliga laget. Vi kan träna våra spelare, värva nya genom scouter eller så kallade myClub-poäng, samt rekrytera tränare. Poäng får man genom att möta olika mål samt genom att helt enkelt spela så mycket som möjligt.

Sammantaget tycker jag att Pro Evolution Soccer 2017 är ett gediget fotbollsspel. Några få buggar uppstår ibland, som att det kan bli hörna trots att en spelare nuddat bollen först efter den gått över kortlinjen, men överlag finns det inte så mycket att klaga på. Faktum kvarstår dock att det troligen inte är tillräckligt bra för att spelare ska vilja ge upp möjligheten att spela som sina favoritlag. Om du däremot känner att det inte spelar någon större roll om Zlatan finns i Manchester United eller det påhittade Man Red så kan jag rekommendera att du ger Pro Evolution Soccer en chans. Som sagt så har jag inte fått samma tillfredsställande känsla av ett sportspel på väldigt länge.

Petter Hansson Frank

Petter Hansson Frank

Esport-redaktör

Trots uppväxten som bondpojk i en av Jämtlands avkrokar lyckades Petter tidigt intressera sig för spel i alla dess former. I dagsläget får dock nästan allt annat stryka på foten för Dota 2, ett spel som Petter borde vara proffs i vid det här laget.

Fler artiklar av Petter Hansson Frank