Valfrihet i spel är något som på senare år mer eller mindre blivit ett krav om man som utvecklare vill ge spelaren en omfattande upplevelse. Det kan te sig i olika former: allt ifrån RPG-fenomen såsom att bestämma utseendet och förmågorna på din karaktär till att få avgöra moraliska dilemman i spelets story. Allt detta ska i slutändan ha som syfte att ge spelaren möjligheten att kunna få forma sin egen spelupplevelse, istället för att känna sig låst i resan mellan punkt A och B. "Open world", "Sandbox" och "Multi-branching story" är några av ledorden utvecklare älskar att strössla över svältfödda konsumenter. Men är valfriheten verkligen på riktigt, eller är det bara en illusion som ska dölja samma gamla linjära speldesign? GTA-serien brukar lyftas fram som "den öppna spelvärldens" stapelvara, men i slutändan följer den en rak linje när det gäller uppdrag och story även om distraktionerna är väl utplacerade under resans gång. Du kan köra över hur många fotgängare du vill, men i slutändan måste du spela de förutbestämda uppdragen för att klara spelet. Å andra sida finns det titlar såsom Mass Effect som har en linjär uppdragsdesign men lovar spelaren att de moraliska valen som emellanåt görs påverkar hela upplevelsen. Vi som spelat den tredje delen av Mass Effect-sagan vet att detta löfte är ren och skär lögn. Hela grejen med "valfriheten" och "öppenheten" i spel, att få forma sin egen upplevelse, är i stort sätt en lögn. Det är en distraktion skapad för att få oss att glömma att det finns en tydlig dramaturgi, och det är verkligen inget fel med det. Faktum är att det är detta som är den stora tjusningen med spel enligt mig - att det är ett interaktivt medium. Det handlar egentligen bara om hur man implementerar det och enligt mig finns det bara ett spel som lyckats väl med denna svåra uppgift - Deus Ex.

1
Även i framtiden först de mest produktiva samtalen vid läskmaskinen.

Spola tillbaka bandet till sent 90-tal. I Dallas har den forna ID Software-grundaren John Romero (med titlar såsom Wolfenstein 3D, Doom och Quake på sitt cv) grundat en ny studio med några andra veteraner från branschen. Kort sagt så är Romero en av FPS-genrens gudfäder. Studion får namnet Ion Storm och ska snart bli känt för att ha åstadkommit en av spelhistoriens största floppar - Daikatana (men det är en annan historia värd att berätta i sig själv). Innan detta händer så lyckas Romero rekrytera utvecklaren Warren Spector till att starta en filial baserad i Austin. Spector hade redan vid denna tidpunkt gjort ett namn för sig då han låg bakom titlar såsom Wing Commander, System Shock och Thief. Spector accepterade anbudet med premissen att han fick fria tyglar att göra vad som helst, och valde att påbörja sina drömmars projekt - Deus Ex.

4
John Romero och Warren Spector. Hatade och älskade av en hel värld.

Deus Ex släpptes till PC år 2000 och kan bäst beskrivas som ett FPS med RPG-liknande inslag (kring millennieskiftet var denna kombination väldigt ovanlig). Storyn följer ett klassiskt thriller-mönster där konspirationer står i centrum. Illuminati, New World Order, Area 51 och utomjordingar avlöser varandra på löpande band. Vad som kan låta uttjatat idag var otroligt nyskapande år 2000, då storytelling i spelvärlden fortfarande var en experimentverkstad (Mustaschprydda rörmokare som tuggade svamp ansågs fortfarande vara relativt trovärdigt). Vi möter hjälten JC Denton, en före detta polis som rekryterats till den av FN nybildade anti-terrorstyrkan UNATCO. Denton har inte bara ett stentufft namn utan bär även läderrock och solglasögon på natten. Han har även övernaturliga krafter då delar av hans kropp är ersatta med mekaniska delar, något som är vanligt förekommande på 2050-talet. I en värld full av terroristhot, konspiratörer och en mystisk epidemi kallad "Grey Death" ställs Denton inför dilemmat om vilka som egentligen är fienden. Staten som påstår sig vilja återställa ordningen eller terroristerna som menar på att staten medvetet skapat kriserna? Förresten, det finns även lömsk artificiell intelligens som också strävar efter kontroll. Låter detta bekant? Lånen från The Matrix är tydliga och med all rätt välplacerade.

5
Neo? Keanu Reeves? JC Denton?

Handlingen tar avstamp på Liberty Island i New York där terrorister har stulit vaccinet mot "Grey Death" och ockuperat Frihetsgudinnan. Denton kopplas in och möter upp sin bror Paul, även han en UNATCO-agent, på plats. Jakten på terroristerna tar bröderna Denton från Liberty Island till Hell's Kitchen och via en större plottwist till Hong Kong, Paris och slutligen Area 51. Mer än så vägar jag tyvärr inte säga utan att spoila något då "WTF"-momenten levereras på löpande rad. Men, miljövariationen är enorm och varje destination har ett helt eget tempo. Du får leka detektiv på New Yorks gator, agera hantlangare åt Triadsyndikatet i Hong Kong och infiltrera diverse hemliga militäranläggningar i USA. Själva spelkänslan är inte Deus Ex starkaste genre - kontrollen känns bitvis klumpig, fysiken påminner mer om månens gravitation och AI:n är till hälften blind, hälften röntgensyn. Detta spelar ingen roll i det stora loppet då spelet lägger allt krut på hur du upplever berättelsen. Nu pratar jag inte om själva berättelsen i sig själv, vilken kan uppfattas som lite slarvig och stundtals fylld av klichéer, utan om hur du UPPLEVER den. Det viktigaste är inte att du klarar ett uppdrag och tar dig vidare i storyn och inte heller vilka specifika val du gjorde samtidigt, utan hur du valde att spela och vilka konsekvenser det får längre fram i storyn.

6
Oh Hong-Kong, you so beautiful!

Låt mig försöka exemplifiera denna komplexa beskrivning så väl jag kan: Du smyger runt och av en slump hittar du en dator med en massa information och lösenord på. Du har ingen aning om vad du ska göra med denna information just nu men lite längre fram hittar du en dörr som med hjälp av lösenordet kan öppnas. Via denna dörr hittar du en genväg som gör att du slipper hantera situationen med våld. Genom att du kunde ta dig från punkt A till B oupptäckt så lyckades du även rädda person X från en ond bråd död. Person X ger dig vidare information som gör att du kan konfrontera person Y och lösa ett specifikt uppdrag där konsekvensen blir att person Z överlever och hjälper dig längre fram i berättelsen.

8
Har ni fest eller?

Alternativt skulle du kunna ha sprängt upp dörren med din raketkastare och mördat varenda vakt i sikte. Men då hade du inte kunnat rädda person X och på så sätt inte kunnat konfronterat person Y som i sin tur hade gjort att person Z hade försvunnit ur berättelsen betydligt tidigare. Detta är givetvis något som du inte vetat om på förhand och spelet berättar aldrig för dig med stora blinkade knappar om att "NU ÄR DET DAGS ATT VARA GOD ELLER OND!". Spelet formas istället helt beroende på dina handlingar utan att göra det så uppenbart. Faktum är att det är så väl implementerat att jag längre trodde att min första genomspelning var den enda "vägen" att klara spelet. Det tog mig ett par genomspelningar för att förstå hur genialt designad berättelsen är. Ytterligare ett exempel: Du möter en av huvudpersonerna på ett hotellrum där denne delger om *GIGANTISKA AVSLÖJANDEN*. Plötsligt bankar polisen på dörren och huvudpersonen vädjar till dig att fly igenom badrumsfönstret. Hoppar du ut genom fönstret får du långt senare veta att personen blir skjuten av polisen och är raderad ur historien. Väljer du istället att stanna kvar och bekämpa poliserna kommer denna person att följa med dig i berättelsen och hjälpa dig längre fram. Men till skillnad från valfri BioWare-titel (Jag tittar på dig, Dragon Age) så skiljer sig Deus Ex på två sätt. För det första, som tidigare nämnt så är dessa tillfällen aldrig uppenbara och i vissa fall är dom över i en blinkning. För det andra, Deus Ex är inte rädd för att ha ihjäl sina huvudkaraktärer tidigt i spelet.

7
Illuminatis hemliga ingång är inte alls överdriven.

Detta, enligt mig banbrytande sätt att berätta en historia tillsammans med spelaren, ackompanjeras av en fantastisk futuristisk design (Blade Runner och The Matrix i en magisk kombination) och en eurotechno-inspirerat soundtrack som kommer få dig att vilja svinga din neonstav i takt med att du nystar upp konspirationer. Deus Ex blev en dundersuccé när det kom och det är inte konstigt att spelet ständigt tas upp på diverse topplistor. Ion Storm och spelseriens framtid fick ett värre öde: studion stängdes några år senare efter att ha producerat den bitvis sågade uppföljaren Deus Ex: Invisible War. 2011 återuppstod serien med Human Revolution och fick i sin tur en uppföljare i Mankind Divided, släppt i år. Båda dessa spel fick goda recensioner men kritikerna var överens om att magin från originalet saknades. Än idag känner jag inte till någon titel som har kunnat golva mig på samma sätt som Deus Ex när det gäller att skapa den där illusionen av valfrihet.

9
Deus Ex anno 2016 når inte upp till originalets kvalité. Men solglasögonen består!

Trots sin ålder går det alldeles prima att spela Deus Ex på en dator av 2016 års modell. Tack vare dedikerade fans finns det även en officiell remaster kallad Deus Ex: Revision att hämta hem på Steam alldeles gratis! Denna remaster fluffar inte bara upp grafiken utan har även designat om stora delar av spelet som var bristande redan vid release, utan att röra om i originalet. Det finns alltså inga skäl att inte spela om denna makalösa klassiker till neo-thriller!

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Alexander Ljungqvist

Alexander Ljungqvist

Skribent

Alexander var en gång i tiden Brommas största Nintendo-fanboy. Nuförtiden befinner han sig i exil i Göteborg och spenderar tiden med strategispel svårare än skattedeklarationen. Om ett spel inte har en inlärningskurva på minst 15 timmar är det ingen värd investering enligt honom.

Fler artiklar av Alexander Ljungqvist

Kommentarer (0)

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

Detta är Deus Ex: Revision

Modden finns nu på Steam

Sonic och Deus Ex dyker upp på PlayStation Store

Den blå igelkotten är tillbaka, med gott sällskap

Deus Ex: New Vision finns ute nu

Spela Deus Ex i HD innan Human Revolution

Annons