Originaltext: Simon Miller. Översättning: Andréas Göransson.

En snabb Google-sökning på Batman: Arkham VR kommer att resultera i en enda underliggande åsikt: Det är för kort. Där Rocksteadys försök till en VR-version av The Dark Knight klockar in på precis över en timme, så missar kritiken en viktig punkt: fem minuter i Batmans skor är hundra gånger bättre än ett helt liv i någon annans. Jag skulle göra det bytet utan att ens tänka en tanke.

Tack vare Arkham VR behöver jag inte längre göra skiftet och spelet är den mest underbara av upplevelser. Attraktionen med sådan teknik är dess möjlighet att placera dig inuti miljöer som aldrig tidigare var möjliga, och det är exakt vad du får göra. Du är Batman. Gå och gör det Batman gör. Och om det inte är lockande så var du aldrig spelets målgrupp från första början. Av naturliga skäl.

Vad som finns här är speciellt, dock, och gör att anklagelser om längd blir irrelevanta. Från den stunden som du finner dig själv sittandes i Wayner Manor med den familjära rösten från Alfred ekandes, så behöver du nog vara död på insidan om du inte känner ett adrenalinrus. Detta intensifieras när den pålitliga buttlern informerar dig om ett potentiellt problem i Gotham City. Vi vet alla vad det innebär...

Jag tycker, med handen på hjärtat, att något av det finaste jag någonsin gjort i ett tv-spel är att dra en not på Bruce Waynes piano och sedan långsamt försvinna in i Batcave. Jag är lite kär i Läderlappen, men det är så väldesignat - och tekniken så imponerande - att det inte känns så fel att tänka "Nå, vet du vad? Jag är Batman!" Det är en svallvåg som fortsätter att stiga tills du behöver sträcka dig ut och sätta på den berömda masken på huvudet. Sen glömt det. Du lär även behöva lägga dig ner.

Uppenbarligen så är detta tillfällen designade för att du ska känna precis så. Det är Rocksteadys sätt att bygga upp stämningen. När du väl fattar grejen med Arkham VR, så är resultaten fortfarande värda att prata om. Utförandet är av så hög standard, dock, att du verkligen får en känsla av hur livet som Bruce Wayne i den mörka natten verkligen är.

Och som toppen på detta så har Rocksteady tagit det trevliga beslutet att göra detta till en av sina mest vuxna tolkningar av DC-karaktären någonsin i ett spel. Genom att omdefiniera ordet "mörk" - ja det händer en hel del hemskheter innan eftertexterna rullar - har de skapat en superhjältes utmaningar på ett sätt världen inte fått se innan.

Det är speciellt i slutet som är skrämmande. Jag utmanar vem som helst att spela igenom det utan att få kalla kårar. Atmosfären är overklig och klargör att den livsstil som Bats valt inte är guld och gröna skogar. För låt oss vara ärliga; Det är inte drömmen vi skapar åt oss själva när vi klär ut oss. Det är fokuserat runt kraft och dominans. Och Rocksteady har tagit denna essens, kastat runt den i sitt huvud och skapat något fantastiskt tack vare VR.

En stor lärdom från detta är hur väl utvecklarna förstår vem och vad Batman är - en fakta som representeras även under Arkham VRs tystare moment. Exempelvis, vad vore en sådan skapelse utan "Världens bästa detektiv", spanandes över Gotham med blicken planandes iväg? Det vore en travesti, men här är det front och center.

Även Gotham ser fantastiskt ut. Det är svårt att beskriva atmosfären som skapas när VR görs rätt och att en stad så väldokumenterad bli presenterad på ett så bra sätt. Du kommer att känna igen namn och landmarken som bara kommer att dra in dig mer och mer, och det är ett testamente på att alla involverade gjort allt de förmått.

Men, så klart, så är det bara rättvist att återvända till det faktum att ja, Arkham VR varar inte särskilt länge. Och med dess struktur i åtanke - varje segment spelas på samma vis varje gång - så finns inte mycket återspelningsvärde heller. Men det finns lite.

1
Vackert

När du nått slutet, och The Riddler återvänder, så sprider han sina ökända troféer runt om i hubbarna. Även om dessa fungerar precis som under tidigare genomspelningar, så ger det dig en anledning att gå tillbaka och spela en gång till. Bortsett från möjligheten att se lite mer av det utmärka landskapet och komma på hur du plockar troféer, så är utmaningen inte enkel. Om du behöver en ursäkt att spela igenom igen, så är detta det bästa sättet.

Arkham VR kan kastas ner i "techdemo"-kategorin som många andra spel så här tidigt ute lär hamna i, och det vore inte helt orättvist. Det är mer av en upplevelse än något annat. Samtidigt, dock, vore det att missförstå och misslyckas med att uppskatta vad det egentligen är; ett superbt och välgjort koncept som tillfredsställer ett behov många känt i åratal.

Om det här är framtiden för PSVR - även med debattbara spellängder - så skriv upp mig. Det är utmärkt.

Batman: Arkham VR Redaktionen Rocksteady behåller sitt rykte intakt med ett av de bästa spelen att släppas med PS VR. 2016-10-11T07:50:00+02:00 4 5