Det första Dragon Ball Xenoverse släpptes i Europa i februari 2015. Spelet mottog ganska ljumna recensioner och blev ingen större hit, mycket på grund vare den bökiga kameran, den åldrande grafiken och dess repetitiva uppdrag. Trots detta sålde spelet hyggligt bra vilket så klart öppnat upp för den uppföljare vi nu serveras - nämligen Dragon Ball Xenoverse 2.

I Dragon Ball Xenoverse får vi, precis som i föregångaren, skapa en egen karaktär baserad på någon av Dragonball-seriens olika raser. Vi har Namkianer, Freezer-typer, Majin-gubbar och så klart Sayajinerna. Storyn utspelar sig två år efter händelserna i första spelet och vi tar oss an rollen som en av de nya rekryterna i Time Patrol - Gruppen som finns till för att rycka in när tiden rubbas av oförutsägbara event.

1

Jag väljer en Sayajin av manligt kön, ger honom en spretig frisyr och röda, tighta byxor. Med ett par svep lyckas jag därefter modellera ett ansikte som bara en mor hade älskat. Det är för övrigt en av Xenoverse 2s, och serien i överlags, största behållningar - skapa en egen hjälte att relatera till och forma en historia kring.

Därefter är det dags för mig att ta mina första staplande steg i Dragonballs värld. Något av det första som jag kastas in i under mina 3 timmar med spelet är en obligatorisk tutorial där karta, kontroll och fightingsystem gås igenom, steg för steg. För den som, precis som jag, tidigare nött sin beskärda del Xenoverse finns här inte mycket att hämta och tutorialen är till och med lite för pedagogisk, på gränsen till irriterande. Men för nyinvigda lär den vara kompetent och en skön hand att hålla i innan slagsmålsfesten dundrar igång på riktigt.

2

Xenoverse 2 är ett onlinespel där gameplayet sker via nätet. Jag springer runt i en gigantisk värld där det ena uppdraget avväxlas av det andra och jag får även möjlighet att möta, träna och slåss mot med en rad välkända Dragonball-profiler. Spelets huvudfokus är dock de uppdrag då jag slussas in i en del av mangaseriens höjdpunkter och rättar till där tiden ballar ur. Ett klockrent exempel på detta är när Vegeta och Nappa attackerar jorden. Men till skillnad från mangan, där Vegeta (OBS! Spoiler!) dödar Nappa, så fightas de hela tiden sida vid sida och i Xenoverse 2 förvandlas även den flintskallige Sayajinen till en gigantisk apa. Alla som läst mangan eller sett animen vet vilket trubbel våra hjältar hade enkomt med Vegeta. Tänk då två ludna, vrålarga primater.

I övrigt är mycket sig likt. Dragonball Xenoverse roar på samma premisser som många andra animebaserade spel - med ren fanservice. Gameplaymässigt är dock spelet lika olidligt som sin föregångare och långt ifrån ett grafiskt mirakel. Det är stundtals snyggt men lika många gånger fult som stryk. De förrenderade mellansekvenserna (Som är urläckra!) växlas av med dassig in game-grafik som lika gärna hade kunnat vara tidig PS3-era.

3

Kontrollen fungerar förvånansvärt bra, dock, men motarbetas ständigt av en kamera så våldsamt ur led att det ibland blir fånigt. Jag dör hyfsat många gånger under min session mot Nappa och Vegeta, men det beror inte alltid på att jag är en dålig spelare. Majoriteten av mina snedsteg orsakar istället av kameravinkeln fullständigt ballar ur, speciellt i miljöer med mycket klippor och berg. Detta skapar onödig frustration och det märks att utvecklarna har lång väg att gå. Synd bara att spelet släpps inom kort.

Så här på förhand lär spelet dock roa dem som verkligen älskar Dragonball som serie och som kan blunda för diverse tekniska problem. Vi andra kan bara skaka på axlarna och gå vidare och hoppas att att Xenoverse 3 blir lite, lite bättre.

Hur spelet blir i slutändan får vi se när vi recenserat det.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Fler artiklar av Andréas Göransson

Kommentarer (0)

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

Annons