1

Adrian Madden är grundare till projektet Spelhjälpen, och även om han inte arbetat lika mycket i år som förra året så är han fortfarande driven i frågan. Tillsammans drog Spelhjälpen in ungefär 125 000 kronor förra året och i år gör de ännu ett försök. Vi har frågat Adrian om årets Spelhjälpen, men även grävt lite i vad som inspirerar honom i hans projekt.

Berätta lite! Vad är Spelhjälpen?

Ja du, det är svårt att beskriva det på annat sätt än vi redan gör på vår sajt. Det är som sagt en livestream som är till för bra välgörande ändamål. Det som är speciellt med just Spelhjälpen är att vi har väldigt höga ambitioner för vad man kan göra med en svenskspråkig livestream. Det här med att man samlar in pengar när man spelar har ju blivit ganska så vanligt. Det är ett bra sätt att få fler tittare på och det är ett sätt att göra någonting bra av sitt intresse utöver att bara sitta och spela. Det är en bra communitygrej som bara växer och växer. Spelhjälpen har ambitionen att göra det så bra man kan göra det på svenska. Vi siktar väldigt, väldigt högt och lägger ned enormt mycket arbete på det. Förra året var det riktigt, riktigt bra och över förväntan och i år har vi en riktigt bra lineup.

Om vi tittar på dig så var ju du faktiskt en av de som först och främst började engagera dig i projektet. Vad var det som inspirerade dig till att börja med Spelhjälpen?

Ja, jag har ju varit aktiv i spelcommunityt hur länge som helst. Men, jag har mest drivit bloggar och skrivit om spel som ingen har läst och hängt på forum och spelat väldigt mycket. Jag har även intresserat mig för spel mer än att bara sitta och spela flera timmar i veckan, så that´s it liksom. Det är ett intressant medium och en intressant kultur kring det, på gott och ont. Jag har alltid varit samhällsengagerad och har varit politiskt engagerad i olika installationer sedan jag var i tidiga tonåren. Jag har mycket åsikter kring hur saker fungerar i samhället och runt om i världen.

Är det någonting som du brinner extra mycket för?

Det är lite svårt, men framförallt brinner jag nog för en omfördelning av resurser i samhället liksom. Det är nog det som jag tycker är den viktigaste frågan. Ackumuleringen av rikedomar ska liksom inte hamna hos ett fåtal individer utan ska fördelas så alla kan ta del utav det. Utifrån det tycker jag att det är extra viktigt då många personer är mer exkluderade än andra från samhällets rikedomar, och därför är jag till exempel antirasist och feminist till exempel. Så de frågorna är ju centrala för mig.

På något sätt tycker jag mig se den ambitionen i Spelhjälpen.

Ja, vad ska man säga? Det kommer ju ifrån att jag alltid haft det här engagemanget och att spel är kul liksom. Det har ju gjorts välgörenhetsstreams i sverige innan, men det jag kände i och med den stora flyktingkrisen förra året var att jag ville göra något och jag satt och funderade på vad jag kunde göra. Vad har jag för tillgångar? Vad har jag för resurser liksom? Då kände jag att det här kan jag faktiskt kombinera med spel. Och det var uppenbarligen fler som tyckte samma sak. Tillräckligt många för att vi skulle få in 125 000 kronor. Så det är väl i den andan som jag tycker att Spelhjälpen ska jobba. I år har vi istället ett samarbete med Ung Cancer, ett annat fokus. Om vi jämför med till exempel Läkare Utan Gränser där vi har en organisation som hjälper på plats och där till exempel pengar inte försvinner in i byråkratin och vi ser en påtaglig effekt efter vad de faktiskt gör. Ung Cancer är väl som canerfond ganska liknande. Ung Cancer fokuserar ju på att ge hjälp direkt till de unga människor som är drabbade av cancer och det är väl ur den andan som Spelhjälpen växt fram.

Hur har responsen efter första streamen varit från både branschmänniskor och gemene man?

Förra året hände ju allting väldigt snabbt. Från det att vi hade en idé till att vi satt och drog in 125 000 kronor så var det fem veckor bara tror jag. Min första ambition var att vi kanske kunde sitta ett gäng hemma i min soffa och streama genom min PS4:a och spela lite spel i 12 timmar. Men när jag sedan slängde ut frågan till folk som bodde i Göteborgsregionen så var det många som var på och då fick vi in människor från bland annat Svampriket och andra som varit engagerade i podcastande och folk som skrivit på IGN och FZ och så vidare. Så det var folk som kom in med ett ganska så stort engagemang. På väldigt kort tid så växte det upp och blev väldigt mycket större. Och responsen var ju helt fantastisk. Vi hade flera hundra tittare samtidigt och en jätteaktiv chatt. Jag har ju även känslan efter att jag jobbar med Spelhjälpen i år igen att mycket av det här folket har kommit tillbaka och det är kul att köra igen och det känns som om de följer oss och peppar oss och delar och likear våra announcements och hör av sig liksom. Förra året så var det en sådan avgörande grej som skapade stort engagemang, så jag tror vi fick draghjälp av att det var en så stor grej som vi engagerade oss i. Det blir intressant att se i år hur mycket med just ämnet som hade effekt på vår framgång, det var liksom en het potatis då. Visst, cancer är fortfarande en het grej, men det fanns inte det massiva mediala utrymmet som vi hade under förra året. I år har det nog även varit lite trögare med företag och så vidare, men till slut har vi fått jättebra samarbeten med till exempel Webhallen och flera andra företag har varit jättehjälpsamma. Men förra året kändes det snarare som att alla vi berättade för ville vara med liksom. De försökte nästan bräda varandra i hur mycket människor det var typ. Men samtidigt så har vi lyckats få tyngre namn i år och vi hoppas det kommer engagera lika mycket igen.

Vad har responsen från ditt förra arbete med Spelhjälpen betytt för dig i ditt fortsatta arbete?

Alltså, min livssituation ser helt annorlunda ut än vad den gjorde förra året så min roll i Spelhjälpen har inte varit lika stor som det var förra året. Jag har jobbat extremt mycket under våren och sommaren typ 60- 70-timmarsveckor. Och efter jag jobbat jättemycket så började jag stället plugga jättemycket. Samtidigt så har dock vår Sverok-förening, den har ju växt. Så vi har ju fått fler nya medlemmar som jobbar aktivt sedan då och de som jobbade förra året har blivit ännu mera aktiva. Det är ju en grupp som jobbar med det här, så på det stora hela så har ju hela gruppen jobbat jättehårt med det här jämfört med förra året, även om vi jobbade mycket förra året med.

Ja, bara om man tittar på sajten så ser man att det är betydligt många fler som jobbar med ert projekt än vad det var förra året.

Ja, allting känns mer strukturerat än innan. Vi fungerar mer som en enhet, var och en har en tydlig uppgift.

Er stream kommer, precis som du sa innan, vara fullspäckad med kända namn. Men finns det något som du personlligen känner dig extra stolt över?

Ja, det är det väl. Vi är jävligt nöjd med att vi har både den första och andra placeringen på Steams försäljningslista med oss. Landfall som gjort Clustertruck och Battlerite från Stunlocke Studios. Så det är väldigt stora namn på PC-sidan, och det är ju svenska indie-titlar.

Känner du att det är viktigt att ni lyfter fram just svenska utvecklare också?

Ja, det är ju en del utav vad vi vill göra. Vi försöker ju ha en stream där man inte bara sitter och spelar dataspel liksom. Vår ambition är ju att visa tittarna någonting som de inte får någon annanstans och visa upp saker som vi tycker är väldigt, väldigt intressanta. Just ja, vi har ju Tarsier Studios som visar upp Little Nightmares. Så ja, den biten svenska indieutvecklare är väldigt kul då det är kul att sitta med utvecklaren till ett spel och det är dessutom kul att den svenska spelindustrinscenen växer så det knakar liksom. Jag tycker det är både roligare och mer intressant än att titta på när någon spelar. Det ger tittarna en insyn som de kanske inte får någon annanstans.

Och om du skulle få välja en önskegäst som du verkligen skulle vilja ha med, vem skulle det vara?

Gud, vad skulle man säga. DeeJ från Bungie kanske? Han skulle berätta att de släpper Destiny 2 ett halvår innan det kommer ut. Nä, jag vet inte. Han hade ju varit kul att ha med. Det skulle väl varit kul att vara först med något. Nu tror jag i och för sig att Battlerite kan vara just en sådan grej. Jag har svårt att säga i alla fall.

Har ni några överaskningar som ni tänker visa upp som ni inte utannonserat än?

Oj då, det skulle ju vara tråkigt om jag svarade nej på den här frågan. Ja, det har vi. Det finns saker som vi inte gått ut med än.

Inga ledtrådar alls alltså?

Nej, inte vad jag kan komma på. Inga bra ledtrådar i alla fall. Nej, ja. Jag kan säga så här i alla fall. Vi har stretchgoals i våra insamlingar som kommer innebära vissa saker och vad det innebär säger vi när det sker. Om man kommer ihåg förra året så kommer man nog ha en hum om vad det kan vara. Retroresan spelade ju till exempel in nytt.

125 000 kronor är ganska mycket pengar. Har ni fler stretchgoals än innan? Förväntar ni er att ni kanske får mer pengar? Vad har ni för mål?

Vi förväntar oss faktiskt inte att få mer än förrra året. Målet har vi satt på 50 000 kronor och förra året hade vi 30 000 kronor. Men vi tror väl inte vi kommer få mer än förra året på grund av just att flyktingfrågan var en mer engagerande fråga, men vi hoppas väl att vårt engagemang är så bra att det ändå kommer upp i liknande nivåer. Knäcker vi i alla fall 50 000-gränsen så är vi dock nöjda.

Tack så mycket. Är det någonting som du slutligen vill ha sagt innan streamen i helgen?

Ja, det skulle väl vara att alla kommer och tittar och kanske skänker en krona. Det skulle vara bra.

Spelhjälpen startar imorgon den 15 Oktober klockan 10.00 och kör i 30 timmar fram till dagen efter klockan 16.00. Mer info hittar ni här!

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Robert Arveteg

Robert Arveteg

Stream-redaktör

Robert började sitt spelande som snorätande 4-åring. Han grät floder över att hans mamma inte klarade av att hoppa över en Goomba och var stolt ägare av Mario-pins. Idag är Robert vuxen och älskar Pokémon och rpg. Han räddar världar på kvällar och är superfarsa på dagtid. Han letar dock fortfarande efter spel som hans mamma ska klara och gråter numera bara inombords över att hon inte inte kan hoppa i spel.

Fler artiklar av Robert Arveteg

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material