Ett riktigt bra licensierat WRC-spel, med en del tekniska missar som förstör.

Jag tänker faktiskt svära i kyrkan genom att säga att WRC 6 är ett bättre spel än Dirt Rally. Varför? Det får du reda på genom att läsa resten av min recension.

Rallyspel har alltid varit en nisch-genre som oftast hamnat i skuggan av Formel 1 och andra banracing-spel. Men i mina ögon har det alltid varit den mest intressanta digitala bilsporten. Allt började med Sega Rally som var det första riktiga rallyspelet och snabbt blev en 90-talsfavorit i arkadhallarna världen över. Sega Rally var absolut inte verklighetstroget, men det fångade sportens vilda charm. Det skedde främst genom att göra skillnad på underlagen du körde på, och tillät spelaren att göra grymma bredsladdar på grus och lerunderlag.

Men det var med Colin McRae Rally-spelen som sporten började närma sig något som skulle kunna kallas simulator. Det första Colin-spelet släpptes till PC, Gameboy Color och Playstation. Här fick vi för första gången lära oss att lyssna på kördirektiv från en kartläsare, vilket var nödvändigt då vägarna var både smala, slingriga och fulla av snäva kurvor. Spelet blev en stor succé i Europa och lade grunden till en lång rad av rallyspel från brittiska Codemasters. Det som gjorde serien så framgångsrik var att de lyckades hitta den rätta balansen mellan simulator- och arkadspel, och sedan kombinera det med snygg grafik. Vad Codemasters-spelen saknar är den officiella FIA WRC-licensen. Den innehar World Rally Championship (WRC)-serien som funnits sedan 2001, vilket betyder att de kan bjuda på alla förare och bilar från den aktuella säsongen. WRC-serien har under åren haft många olika utvecklare med högst varierande resultat, men har aldrig lyckats få fram samma fina grafik och körkänsla som sin värsta konkurrent.

1
Allting ser coolare ut från ovan.

Spiken i kistan blev Dirt Rally som numera räknas som de facto-standarden för rallyspel, och är den som alla nya spel inom genren mäts emot. Dirt Rally är mer av en simulator än ett spel och körfysiken är resultatet av många års hårt arbete. Att det dessutom har schysst grafik och körs i 60fps på både Xbox One och Playstation 4 gör det bara ännu svårare att trumfa.

De senaste åren har vi tyvärr fått ganska mediokra alternativ att välja mellan, för även om Sébastien Loeb Rally Evo var en duglig konkurrent på körfysik-området så var grafiken och ljudet inget att hurra för. Men förra året började det hända lite saker när Milestone som utvecklat WRC-spelen de senaste åren lämnade över licensen till franska Kylotonn Games och Bigben Interactive. Man kan lugnt säga att förväntningarna var höga efter några ganska mediokra år av massproducerade rallyspel från italienska Milestone.

Tyvärr fick Kylotonn uppdraget väldigt sent och hade begränsat med tid att skapa ett nytt och bättre WRC-spel. Men trots att de hade oddsen emot sig, så lyckades de skapa ett av de bättre licensspelen i rallyhistorien. Det som främst utmärkte WRC 5 var bra grafik och körkänsla, som tråkigt nog drogs ner av att de var tvungna att släppa spelet till förra generationens konsoler. Att de inkluderade en rallyskola som påminde om de gamla goda licenstesterna från Gran Turismo-spelen var absolut en stor fördel gentemot Dirt Rallys trista instruktionsfilmer. Men det var fortfarande ingen tvekan om att Dirt var det bättre spelet, både i körkänslan och i grafiken.

2
Sverige är ett schysst land att köra rally i.

Men nu är året 2016 och Kylotonn har byggt vidare på det som påbörjades i WRC 5. Det första man märker av är att grafiken har fått en rejäl uppgradering. Nu blir vi bjudna på betydligt mer ögongodis och de flesta moderna grafiktricks finns att beskåda i de läckert ljussatta omgivningarna. Många av de länder vars banor är med i spelet bjuder på nära nog fotorealistisk grafik i mellan åt. Det är väl bara regn och snö som grafikmotorn inte lyckas något vidare med.

Tyvärr så blev all grafisk prakt lite väl tung för konsolerna att driva. Playstation 4-versionen dras med bildeftersläpningar då bilduppdateringen ibland sjunker under 30 FPS. Är du van vid 60 FPS och vertikal synkronisering, så kommer du inte gilla det här spelet. Men om du inte är känsligt för sådant, så är det bara att gratulera och njuta av den fina grafiken. Jag får dock personligen en känsla av att spelet är gjort för PC, eftersom där slipper du alla de tidigare nämnda problemen om du har en schysst speldator.

3
Så kan det gå när man tänker mer på recensionen än att styra bilen.

Även ljudet är rejält förbättrat och låter väldigt äkta i mina öron. Om du kör lite långsammare upptäcker du också omgivningsljud som fågelkvitter och vindljud. Köranvisningarna är tydliga och fungerar som de ska. Du kan själv även ställa in hur detaljerade anvisningar du vill ha och hur ofta de ska visas.

Naturligtvis skulle inte grafiken och ljudet vara värt så mycket om körkänslan vore kass, vilket osökt för oss in på ett ämne som faktiskt är väldigt subjektivt, speciellt då alla de tre största rallyspelen använder sig av proffsförare för att säkerställa att allt känns korrekt och att bilen beter sig ungefär som en riktig rallybil skulle gjort. Om du spelar med en handkontroll så tycker jag att WRC 6 har den absolut bästa körkänslan och det känns verkligen kul att köra. Men om du har en bra ratt med växelspak och pedaler, så är det inget som slår Dirt Rally, även om WRC 6 börjar närma sig simulator-känsla med alla hjälpmedel avstängda.

Nu kommer vi då äntligen till den där biten där WRC och Dirt går skilda vägar. För krasst sett så är Dirt Rally egentligen bara en simulator med möjligheten att spela små auto-genererade cuper som även dubblar som karriärläge. Och är du inte en väldigt duktig förare och har rejält med tålamod, alternativt är villig att spendera massor av tid på att lära dig hur man kör en riktig rallybil, så är det bara jobbigt och frustrerande att spela Dirt Rally.

4
Ännu en kameravinkel, denna gången från min sargade vänstersida.

WRC 6 är nästan raka motsatsen, då det är ett spel som är gjort för att vara skoj att spela för en större målgrupp än bara simulatorfantaster. En nyhet för i år är att du får köra en testrunda när du startar spelet för första gången. Och beroende på hur bra eller dåligt du lyckas, så justeras svårighetsgraden och antalet hjälpfunktioner uppåt eller neråt. Det fungerar riktigt bra och optimerar ens upplevelse snabbt och enkelt. Precis som vanligt bjuds vi också på ett rejält karriärläge med sponsorer, prispengar och alla de aktuella bilarna och förarna från WRC. Till min och många andras förtjusning så finns det möjlighet att tävla via lokal split screen. Sist men inte minst, så kan du utan att ha spelat ett rallyspel eller kört en rallybil, bara plocka upp en handkontroll och känna dig som en duglig förare.

Så istället för att spendera massor av tid på att lära dig att behärska bilen någorlunda, så kan du jobba på att förbättra dina tider och bara ha riktigt kul. Därför anser jag att WRC 6 är ett bättre spel än Dirt Rally.

Spel i den här artikeln

David Petersson

David Petersson

Med rötterna i C64:ans demokultur har David utvecklat 00FF00-fingrar. Är övertygad om att jorden bara är en väldigt stor variant av Pac-Man. Tror på en varierad kost och konsumerar därför alla typer av spel. Men om han måste välja blir det rollspel.

Fler artiklar av David Petersson