Ride 2 är ett stabilt motorcykelspel, men inte mer än så. Ett plus i kanten ska det dock ha för detaljarbetet.

Italienska Milestone är mest kända för WRC-serien, Sébastien Loeb och Moto GP. Men de ligger även bakom Ride 2 - det senaste spelet i motorcykelserien som vänder sig mot de mest hårdnackade motorcykelfantasterna. Första spelet var inte särskilt bra och led av en hel del brister, något som Ride 2 råder bot på. Eller ja, en del av problemen i alla fall.

Rent strukturmässigt sticker Ride 2 inte ut särskilt mycket. Det är uppbyggt traditionellt och bygger på en rad olika spelmöjligheter. Vi har exempelvis Season Event där jag som spelare deltar i olika lopp och kör olika klasser. Det kan, kort och gott, betecknad som spelets karriärdel. Långsamt bygger jag upp min status och tjänar in tillgång till nyare, coolare maskiner. Vissa avklarade Season Events öppnar även upp för deltagare i de 16 så kallade Invitational Events där några av spelets allra tyngsta motorcyklar finns att tillgå.

Om man vill gräva ner sig i olika mästerskap är Championships läget att välja. Här spelas en rak lopp och det gäller att vinna till sig en uppsjö av medaljer. Utöver det finns traditionella Time Trail, Quick Race, Split Screen (för två spelare) och både dagliga samt oberoende utmaningar att testa musklerna med. Det finns även äntligen ett onlineläge där det går att piska motståndare via nätet, skapa egna race som både är öppna för allmänheten och stängda till en utvald grupp. Det handlar alltså inte om några större nyheter, men Milestone lägger istället krutet på features och spellägen som lär roa kungligt om du är insnöad på racingspel.

Och gott om motorcykelnörderi blir det. Milestone introducerar en uppsjö med maskiner från alla respektabla tillverkare från Yamaha till Suzuki, och vidare till Kawasaki samt Honda. Det finns även mer "lyxiga" motorcyklar att ta sig an från exempelvis BMW, Ducati, Aprilia och Triumph. Allt i allt finns 20 tillverkare representerade i en rad genres så som Naked, Sportbikes, Race Supersports, Endurance och Racer Superbikes. Samtliga kan beskådas i spelets "showroom" där det även går att läsa på om detaljer om både cykel och tillverkare.

Ride 2 är entusiastens spel vilket märks i uppbyggnad och faktainformation. Det går även att tweaka motorcyklarna bäst man vill och det mesta går att byta ut - från bromsar och fjädring till luftfilter och till och med vilken olja som ska användas. Även motorcyklarnas utseende kan ändra till max vilket ger en unik upplevelse.

Men vad ska man med en massa motorcyklar om det inte finns möjlighet att bränna gummi? Även här levererar Ride 2 och vi får besöka vägar från världens alla hörn. Vad sägs om att cruisa runt på den franska rivieran och gas på i bergen kring Sierra Nevada? Det går även bra att utforska mer klassiska banor som Ulster Grand Prix och North West 200, Imola och Nordschleife på Nürburgring.

Och det är som bekant ett motorcykelspel vi har att göra med. Därför går det inte att svänga lika skarp som i exempelvis bilspel. Ett knyck fel och styrningen ballar ur helt och hållet vilket gör att omstarterna i spelets början inte får plats på händernas tio fingrar. Men med lite vana sitter kontrollen inom kort som ett smäck.

För den late finns dock hjälpmedel för att hålla motorcykeln på banan. Ett bra exempel här är Off Track Aid som gör det enklare och smidigare att hantera motorcykeln ifall den susar utanför vägen, Anti Wheelie för att hålla accelerationen hanterbar och Auto Brakes för att bromsa. Rewind ger mig möjlighet att spola tillbaka ifall något dumt har gjorts. Det betyder dock inte per automatik att spelet blir enkelt och svårighetsgraden ligger ändå på topp, även vid "Very Easy". Därför krävs en del nötande för att bemästra Ride 2.

När man väl kommit så långt att styrningen inte längre är ett problem så är Ride 2 ett fint spel utan motstycke till konkurrens. Gameplayet är kanske en aningen generisk och stundtals inte superspännande. Men det är likväl en skön känsla att glida runt på en motorcykel, observera omgivningarna och köra om motståndare i full fart. Jag hade kanske önskat en något smartare AI då mina motkombattanter många gånger känns lite korkade. Grafiskt är det dock riktigt läckert, även om det inte kan mäta sig mot moderna bilspel, och detaljarbetet på motorcyklarna är rent av galet.

Om du är ute efter ett motorcykelspel som ger en stabil upplevelse är Ride 2 helt klart en rekommendation. Och om du testade Ride och blev liksom jag besviken, så är serien värd en chans till. I värsta fall kommer du att spendera mest tid i garaget och mecka med maskinerna och det är ju inte fy skam heller.

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Fler artiklar av Andréas Göransson