Mitt i tentastressen fick jag under några dagar distrahera mig själv någorlunda genom att besöka Sweden Game Conference, en spelrelaterad mässa som hålls årligen i Skövde. De två första dagarna hölls konferenser för bland annat företag och studenter, medan spelfestivalen tog plats de två sista dagarna, som var öppen för allmänheten.

Under torsdagen och fredagen hölls själva konferenserna, där folk från spelindustrins alla hörn i världen deltog. Denna gång var eventets tema Inclusive Game Development, vilket syftar till att bryta normer inom dataspelsutveckling för att få fram nya idéer och upplevelser. Diversitet och mångfald var det som fokuserades på under föreläsningarna, mellan allt från genus till etnicitet, något som är särskilt aktuellt inom spelindustrin idag. Själv fann jag det jag fick lyssna på mycket intressant, inte minst David Gaiders föreläsning - jag menar, hur kan man inte älska en föreläsning där de flesta jobbexempel han tar upp kommer från Dragon Age-serien?

munch
VR-spelet Munch.

Jag fick även prata med några av de företag som ställt ut sina spel på mässan. En av de jag fick prata med var Alexander Milton, CEO för Mostly Harmless Games, som har skapat VR-spelet Munch. Spelet påminner om Agar.io genom det att man kontrollerar en fisk som måste äta mindre fiskar för att växa till sig, samtidigt som man måste undvika att bli uppäten av större fiskar. Jag fick även provspela den demo som folk kunde testa under mässans gång och var absolut inte missnöjd. Spelet är ännu inte tillgängligt, men mer info om det kommer snart att släppas.

scrapgalaxy
Partyspelet Scrap Galaxy.

Ännu en person jag fick prata med var Jesper Tingvall, skaparen av partyspelet Scrap Galaxy där spelare bygger sina egna rymdskepp för att sedan skjuta sönder sina motståndares skepp. Rymdskeppsdelarna man får tillgång till är alltid slumpartade och kan kombineras på flera olika sätt vilket gör att man får förlita sig på sin fantasi, samtidigt som man måste handla snabbt då byggnadsdelen är tidsbegränsad. Spelet är just nu inte tillgängligt kommersiellt, men går att spela på vissa event som Tingvall besöker med sitt spel, och kommer att släppas inom snar framtid.

marioke
Marioke var definitivt höjdpunkten av min helg.

Under konferensdagarna skedde även Sweden Game Arena Awards, då priser delades ut till medlemmar av Sweden Game Arena samt spelutvecklare från Högskolan i Skövde. Om än trevligt så var min favoritupplevelse ändå festen som Sweden Game Conference höll i på fredagskvällen, allra främst på grund av Marioke (men också tack vare Landfall Games som bjöd på gratis drinkar). Marioke är som helt vanlig karaoke med helt vanliga låtar... fast dessa låtar har skrivits om till att handla om spel. Jag tror det är lugnt att säga att de flesta i publiken, för att inte tala om de som faktiskt uppträdde, knappt kunde prata efteråt.

robotselfies
Så söta robotar!

Lördagen och söndagen var det dags för spelfestivalen, som var öppen för allmänheten. Jag var även en av domarna för cosplaytävlingen som hölls vilket var en intressant upplevelse, om än kortare än förväntat då ett antal deltagare var tvungna att hoppa av i sista minuten. Det var dock en intressant show att titta på och de tävlande var inget annat än duktiga. Själv sprang jag runt i en cosplay under lördagen och kände mig tvungen att ta selfies tillsammans med R2D2 och Wall-E, som Thomas Nixon från Stockholm Droid Factory byggt.

Sweden Game Conference var ett trevligt event och jag ser fram emot nästa år. Ska du dit?

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Pauline Engdahl

Pauline Engdahl

Skribent

Trots Smålands vackra skogar finner man oftast Pauline inomhus - förmodligen upptagen med att spela, då det är det hon spenderar majoriteten av sin fritid på. Hennes kärlek för spel introducerade henne även till cosplay, vilket är något hon har sysselsatt sig med sedan 2012.

Fler artiklar av Pauline Engdahl

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material