Det är något märkligt tillfredsställande med att leva ett riktigt liv i ett spel som är på låtsas. Att utöva vardagssysslor i The Sims eller försöka sätta det där omöjliga tricket i Skate, är många gånger mer underhållande än att kunna göra de mest överdrivna av actionkonster i spelens värld. Detta är de första simulatorerna vi blev förälskade i!

1

David tog död på patienter i: The Surgeon

Det kalla stålet blänkte i min hand och med ett snabbt snitt öppnade jag upp de övre lagren av huden på patienten framför mig. Under hudlagret möttes jag av det glansiga underhudsfettet, som var det enda som stod mellan mig och det i bröstkorgen gömda och defekta hjärtat tillhörande Thomas Adams född 1934.

Utan att tveka, gjorde jag ett stort snitt i fettvävnaden. Och medan jag greppade efter dopaminsprutan, tänkte jag på hur lättad Mr. Adams fru skulle bli när vi meddelat att hennes kära make överlevt operationen. Och att han snart skulle kunna leka kurragömma med sina barnbarn igen.

Men så blev det inte, för i nästa sekund började stora pölar av blod formas i buken på Mr. Adams och trots ihärdiga försök att stoppa blödningarna så dog han 16:07:24 av hjärtstopp på grund av blodförlust. Jag hade av misstag skurit av en stor artär, och därmed avslutat både patientens liv och min karriär som kirurg. Detta var min första och mest intensiva erfarenhet av simulatorer. Spelet var The Surgeon till Amigan, och det skulle dröja många år innan en mer realistisk simulator nådde en hemdator. Och än idag minns jag paniken som lamslog mig, när jag förgäves försökte rädda den gamle mannen från att gå en för tidig död till mötes.

2

Jerry övergav Tony Hawk för att lära sig åka rullbräda i: Skate

Skateboard är en av få sporter jag faktiskt älskar, både på riktigt och i TV-spelsform. Även om det var rena drömmen att utföra tricks med Tony Hawk och framför allt Rodney Mullen i Pro Skater-spelen, är det idag EA:s realistiska skateboardsimulator Skate som jag fortfarande lirar när det gäller spel baserade på världens bästa extremsport.

Borta var arkadkänslan och allt frenetiskt knapptryckande från Tony Hawk-spelen, utan i Skate styrde jag både åkaren och brädan med analogspakarna på Xbox 360-kontrollen. Att lyckas sätta en enkel Kickflip, eller göra en simpel grind nerför ett räcke, blev plötsligt belönande på ett sätt som det aldrig hade varit i Hawk-serien. Ännu bättre blev det förstås i och med att grafiken, för sin tid, var otroligt verklighetstrogen. I Skate kändes det kort sagt som att jag var en riktig skateboardåkare, inte bara en högtflygande arkadfigur som kunde göra hur omöjliga combos som helst.

Det har snart gått tio år sedan det första - och bästa - spelet i Skate-trilogin släpptes. Jag tycker att det är hög tid att EA ger oss del fyra, utvecklat med den ursnygga Frostbite 3-motorn och med samma realistiska känsla som fanns i föregångarna. Efter fjolårets horribla Tony Hawk's Pro Skater 5 behöver jag ett Skate 4 mer än någonsin (snälla, döp det inte till Sk4te bara...)

3

Eddie och hans kompani blev totalslaktade i: Arma: Armed Assault

Ett av mina käraste och starkaste minnen från simulator-genren är från spelet Arma: Armed Assault. 12-åriga jag fick i uppdrag att söka igenom en stad på ett rutinuppdrag. Jag och mina AI-kamrater började röra oss mot staden i ett hastigt tempo.

När vi kommer fram till husen möts vi av tystnad och vi fortsätter sakta in i staden. Helt plötsligt hör jag ett skott och mannen bredvid mig ligger nu död. Det tar en stund att reagera och förstå vad som händer, men jag kopplar till slut och förstår att vi är under attack från rebeller som redan har tagit över staden. Jag dyker till närmaste skydd och börjar lägga ner eld så att mina kamrater ska kunna fly från mitten av gatan till en av gränderna, för att därifrån kunna trycka vidare.

Efter fem till tio minuter av konstant skottlossning och explosioner, så dör ljudet från fienden och vi tror att vi har räddat staden. En sista smäll är allt jag hör medan skärmen blir svart.

4

Robert fifflade med ekonomin i: Sim City 2000

Få saker har gjort mig så fascinerad som när jag fick skåda en fullt byggd karta i Sim City 2000. Jag var ung och så klart lätt att imponera på, men poängen är att det sporrade mig att göra detsamma. Sagt och gjort. Jag byggde en korsning, lite bostäder, ett köpcentrum, fabriker, en överdriven mängd vattenledningar, ett kolkraftverk bredvid bostäderna och en jordbävning när jag sedan insåg att mina invånare inte var speciellt nöjda.

Det är inte så svårt att förstå att min ringa erfarenhet och okunskap om ekonomi fått mina simmar att se rött, vilket i sin tur fått min summa pengar att lysa med samma härliga röda färg. Botten var nådd, men inte viljan att bygga min stad. Fuskkoder skrevs in och stor stad byggdes. Som hämnd släppte jag sedan lös rymdvarelser. För mig har Sim City 2000 byggt upp min glädje för genren och dess galenskaper som sandlådespel kan medföra, men även intresset att som äldre ge mig på en lite mer seriös genomspelning. Nu tar det åtminstone en halvtimme innan siffrorna lyser rött.

5

Andréas levde drömmen och byggde nöjesfält i: Rollercoaster Tycoon

Den första versionen av Rollercoaster Tycoon släpptes till PC år 1999. Ett år senare, hösten 2000 närmare bestämt, tog jag mina första stapplande steg i Microproses nöjesfältssimulator.

Rollercoaster Tycoon hade allt man kunde begära av en simulator - det var lätt att komma in i, enkelt att spela och svårt att bemästra. I månader petade jag på mitt första nöjesfält och jag blev maniskt besatt av att bygga attraktioner, höja och sänka priser för att tjäna deg och dra in besökare. Det bästa av allt var dock att jag fick chansen att bygga det nöjesfält jag alltid drömt om.

En annan anledning till att jag blev såpass hooked var att spelet krävde minimal prestanda för att flyta på bra. Mina föräldrars dator var nämligen lastgammal och tyngre spel var ett stort no-no. Att det sedan var hysteriskt roligt att fuskbygga för att se besökare dö en ond bråd död är något jag än idag talar tyst om.

Vilket Simulatorspel var det första som du blev förälskad i? Lämna gärna en kommentar!

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Kommentarer (0)

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

Annons