Ett gediget managerspel som erbjuder mycket för den som vill kunna kontrollera sitt lag in i minsta detalj.

Det var längesedan jag spelade ett fotbollsmanagerspel, kanske tio år sedan, men upplägget är väldigt likt nu som då. Det handlar om att värva spelare, välja taktik, scouta spelare, värva personal, hålla presskonferenser, se över träningar och liknande. Egentligen allt som en riktig fotbollstränare måste göra.

Styrkan i Football Manager 2017 ligger i hur otroligt mycket av de här delarna vi faktiskt kan gå in och styra. Vi kan välja vad för typ av träning som de olika spelarna ska köra likväl som vad laget i stort ska fokusera på. Vi kan välja på en mängd olika formationer för hur vi vill att vårt lag ska spela fotboll och sedan få spelarna att bli tajta och bekväma i just detta. Svårigheten med spelet är just att få alla bitar att sitta samt att ha fingertoppskänslan att förstå vad de olika spelarna behöver. Eller ja, det är svårt på många sätt.

4
Såhär ser det ut för det mesta. En hel radda med text som ger oss värdefull info.

Bland annat kan det vara svårt att ta sig förbi den vägg av text som är upplägget i Football Manager. Då många spel i dag är väldigt estetiskt tilltalande kör man här alltjämt nästan uteslutande textbaserat. Vi väljer bland olika rullgardinsmenyer och liknande för att bestämma vad som ska göras, och interaktioner med assisterande tränare och näsvisa journalister är också enbart i text. Det här behöver naturligtvis inte vara någonting negativt egentligen, det är bara det att det kan vara väldigt överväldigande när du försöker lära dig spelet.

Av just den här anledningen tror jag att Football Manager allra främst tilltalar fotbollsnördar som egentligen inte behöver det visuella för att njuta av spelet. Sådana som tycker en spelares stats och hur de fungerar med resten av laget kan vara minst lika sexigt som högupplöst 3d-grafik. Det är väl också dessa människor som utgjort stommen i spelarbasen de senaste 11 åren.

Till den här utgåvan ska Sports Interactive ha gjort en del uppfräschningar till spelet, som mer eller mindre sett likadant ut i alla dessa år. Bland annat ska vi nu ha fler möjligheter att välja hur vår manager-avatar ser ut, och det ska även finnas mer variation i challenge-läget. Hur stor skillnad det egentligen är gentemot föregångaren kan jag inte med säkerhet säga då jag som sagt inte spelat det. Dock tror jag de lika gärna hade kunnat skippa det där med att bygga en avatar, då de är riktigt ordentligt fula ändå. Dessa är en av få 3d-animationer i spelet och erbjuder dig som spelare bara ett gapskratt. Detta kan naturligtvis vara kul men här blir det naturligtvis på fel sätt. Ett enkelt porträtt hade fungerat lika bra för att visa hur tränaren ser ut.

3
Inte så snyggt, som sagt.

Det absolut bästa med Football Manager 2017 är dock när man märker att ens taktiska manövrar gör skillnad. Ett peppande team-talk innan match som ger spelarna den där lilla extra motivationen samt ett individuellt snack med en inhoppare som sedan kommer in och styr upp, det är då känns som allra bäst. Under matcherna är väl de enda gångerna som 3d-animationerna kommer till sin rätt då vi får se höjdpunkter från matchens gång. Ibland blir jag till och med riktigt stolt när jag får se mina mannar spela enligt planen och göra mål på motståndaren.

Spelet kommer med ett antal olika spellägen, där vi antingen kan leda ett redan befintligt lag till genom divisionerna och till Champions League-vinst, eller skapa ett helt eget och göra likadant. Det är väl just möjligheten för spelaren att kunna leda sin egen favoritklubb i exempelvis Allsvenskan och göra denna till en supermakt som tilltalar många. Jag själv ser tjusningen i detta. Utöver detta kan vi även spela i ligor online tillsammans med vänner, och därmed utmana dessa för att se vem som bäst bemästrar "the beatiful game".

2
På planen ser det ändå helt okej ut. Här kan vi se hur våra spelare gör ifrån sig så vi kan bestämma om det krävs en justering av taktiken.

Jag nämnde tidigare att jag tror att detta är ett spel främst för fotbollsnördar, och det håller jag fast vid. Men trots att jag skulle anse mig själv vara en sådan är jag inte överförtjust i Football Manager 2017. Kanske är jag inte nördig nog eller kanske är jag bara förstörd på så sätt att jag vill ha snabbare stimuli än vad detta erbjuder. Det extremt textbaserade upplägget är och förblir ett hinder för mig, och jag tycker att det, som spel, därför tappar i underhållningsvärde. Naturligtvis går det att hävda att det här är mer en tränarsimulator än ett regelrätt spel, och att det som sådant kommer väldigt nära den verkliga upplevelsen. Må så vara, men det ändrar inte det faktum att jag, personligen, inte blir särskilt upphetsad av det.

Med det sagt kan jag alltså varmt rekommendera Football Manager 2017 till de personer som agera tränare och kunna styra över det allra mesta in i minsta detalj. Ni andra, som är mer som jag, kan lika gärna hålla er till Fifa eller PES.

Petter Hansson Frank

Petter Hansson Frank

Esport-redaktör

Trots uppväxten som bondpojk i en av Jämtlands avkrokar lyckades Petter tidigt intressera sig för spel i alla dess former. I dagsläget får dock nästan allt annat stryka på foten för Dota 2, ett spel som Petter borde vara proffs i vid det här laget.

Fler artiklar av Petter Hansson Frank