Respawn levererar årets hetaste skjutspel.

Originaltext: Jon Denton (Eurogamer.net). Översättning: Joakim Karlsson.

Respawn är fortfarande en relativt ny studio, men deras arv kan hittas i den moderna förstapersonskjutarens alla olika former - från Medal of Honor till Modern Warfare och sen, slutligen, till Titanfall. Det finns en tydlig linje där som är enkel att se när du sätter igång med Titanfall 2s korta men praktfulla kampanjläge. Arvet från en studio som på ett effektfullt sätt skapade den cinematiska-shootern, genom att gifta ihop det spektakulära med berättande i Modern Warfare, och nu får chansen att bygga en förstapersonskampanj runt det allra mest sällsynta för den genren - idéer.

I ungefär fem timmar attackerar Respawn dig med olika koncept, med gameplay-system och med penseldrag av påhittig design, ingenting mjuknar tills eftertexterna börjar rulla. Och sen är det klart. En god vän till mig, som har klarat single-playern, förklarade det som ett "mikrofonsläpp" (en replik som är så bra att jag är rasande över att jag inte kom på den själv). Alltså att släppa mikrofonen i slutet av ett uppträdande för att signalera triumf. Det hela är Respawns markering för vad de är kapabla till som studio, och ett bevis på hur långt kampanjläget för förstapersonsskjutare har kommit de senaste åren. Vad exakt är det du kommer att göra i den här sträckan på fem timmar av lysande action? Tja, det är ingen förvåning att du kommer att behöva skjuta en hel del, en hel del vägglöpning, och, ja, en skälig del Titanhoppande, men dessa aktioner formar knappt grunden för Titanfall 2; samtliga fungerar för att stötta de storsinta idéerna som sveper dig åt sidan precis som en felande vänsterkrok från en fäktande jätterobot skulle göra.

Att faktiskt gå in i detalj över de specifika gameplay-tricksen och one-shot-gimmickarna, som Titanfall 2 brukar, skulle vara att göra en otjänst till vem som än ser fram emot att plöja igenom spelet, men det jag konstant tänkte på när jag spelade var att 'det här är som ett Nintendo-spel. Eller, om du vill, ett Nintendo-spel utvecklat av händerna och huvudena bakom Call of Duty när det är som bäst.

1
Fläskigt värre.

Likt de bästa Mariospelen, Titanfall 2 trollar fram ett trick ur hatten, bygger en hel nivå runt tricket, sedan släpps det precis när det börjar bli för tjatigt. Och precis som Mario, allt är uppbackat av vattentäta fundament som betyder att just när du befinner dig i eldstrider, eller blir frågad om du kan lotsa dig igenom en klyfta genom att springa på väggarna, känns allting prickfritt. Den råa mekaniken hos Titanfall 2:s skjutinslag, och kombinationen av pilot- och Titan-spelläge som skapar en enorm dynamik skulle vara nog för att uppehålla ett dugligt kampanjläge, men det är tydligt att Respawn inte är intresserade av att bara vara dugliga. Det finns lite av Half Life 2:s DNA - inte nödvändigtvis hur det känns rent praktiskt, men i variationen av miljöerna eller spelstilarna. Till och med samhörigheten du utvecklar med de andra karaktärerna känns Half Life 2. Särskilt mellan dig och (det så pass korkade namnet att det måste vara medvetet) Jack Cooper, och din Half Life 2 hund vid ett annat namn, BT.

Mycket av snacket innan release kring Titanfall 2 handlade om relationen mellan Pilot och Titan, vilket lät ganska konstigt vid tiden. Genom att luta sig på alla de rätta troperna om "kompisfilm", fastän, de verkställer dessa med elegans och - mest betydande - korthet, Titanfall 2 lyckas med att få dig att bry dig om en jätterobot, mer än vad i alla fall jag nästan någonsin brytt mig om en huvudkaraktär i ett actionspel de senaste åren.

Ingenting i storyn är originellt - allt är kryddade troper som används effektfullt - men hur ovanligt är det inte att spela igenom en förstapersonsskjutare där du faktiskt är medveten om vad som händer, samtidigt som du faktiskt bryr dig om berättelsen.

2
Spelet rullar fint på Playstation 4.

Och bara sådär, så är det över, du lämnas med att be om mer, du begär en ny bana eller en ny idé. Om kampanjläget hade varit fristående hade det varit kriminellt kort, men när det svetsas samman med Titanfall 2:s justerade, fördjupade och förstorade flerspelarläge, är allt ganska perfekt. De råa striderna liknar Halo - du kastar dig in och ut ur hetluften - överlever knappt samtidigt som du manipulerar slagfältet med dina färdigheter och uppfinningsrikedom. Men det är egentligen banorna i själva kampanjen som kommer att bli omtalade i flera år. Missförstå mig inte - trots att det är så kort som det är - Titanfall 2:s kampanj är ett riktmärke, och ganska troligt den bästa single-player upplevelsen i en förstapersonsskjutare sedan Modern Warfare 2 (även om Doom kanske har något att säga angående detta det här året). Allt som allt, är det fortfarande en berättigad fråga att ställa ifall Titanfall 2 ens behövde ett kampanjläge överhuvudtaget - dess föregångare klarade sig definitivt bra utan en. Det är också en lättnad att upplevelserna översätts superbra till konsol, vid releasen märktes inga märkbara serverproblem eller lag.

Med tanke på att de flesta fansen av mech-warfare kommer spendera merparten av sin tid stridandes online, är det också betryggande när du kan djupdyka i alla valmöjligheter och se att Respawn har arbetat en del med att besvara huvudkritiken från Titanfall - bristen på alternativ att bygga olika karaktärer. Då det inte finns, varken, hundratals vapen eller förmåner (perks), har grunduppsättningen av vapen och extra tillägg ökat markant. Vilket betyder att det finns många nya sätt att bygga din Pilot, och trots de nya Titanklasserna som kommer färdigbyggda med vissa vapen och färdigheter, finns det ändå tillräckligt många sätt att justera dem så de blir olika.

Nu när vapen har en egen level, kan du låsa upp nya förmåner och sidor, vilket ger dig en anledning till att hålla dig till en, eller för all del byta till en annan om du blir uttråkad. Det finns fler specialiserade färdigheter och tillägg för din Pilot som gradvis låses upp efter levlande och valuta inne i spelet. Även genom dessa fostertimmar i Titanfall 2:s flerspelarläge, resan från Level 1 till Generation 2 (Titanfalls prestige motsvarighet) känns som en mycket mer belönande och smidigare resa.

3
BT är en varm och välskriven karaktär.

Det är händelserna på slagfältet som verkligen cementerar Titanfall 2.s status som bäst i klassen när det kommer till online förstapersonsskjutare. Det ruset när du rensar bort några grunts, plockar några fiendepiloter, förvärvar din Titan, tar det lugnt medans du väntar på att din hälsa ska komma tillbaka för att sedan springa på väggen och hoppa in i området där din gigantiska metalliska kompis slår i marken, sömnlöst bli ryckt ombord, för att sedan terrorisera de nu myrliknande soldaterna under dig... det är Titanfall. Det är sannerligen olikt något du kan uppleva i en competitive-shooter, och Respawn har bara förstärkt kicken. Ingen annan shooter känns lika tilldragande. Ingen annan shooter taggar upp mig som Titanfall 2.

Om du verkligen utforskar flerspelarlägets nyanser kommer du också att se att Titanfall 2 definitivt kan fungera som ett enhetligt och dedikerat onlinespel. Under perioden som jag fick spela för den här recensionen hann jag knappt använda greppklon, istället koncentrerade jag mig på Sonar Blade (skjut en kaststjärna och den markerar fiender där den landar) en gammal favorit Stim (en förhöjning av snabbheten och hälsan). Några få timmar han jag dock spendera och experimentera med greppklon. Det märks hur användbar den kan vara vid rörelse i de olika miljöerna, du kan zippa ut från heta eldstrider, och klamra dig fast vid Titaner.

Det kommer att vara tid väl spenderad. Med det obekväma släppdatumet, hopklämd mellan Battlefield 1 och Infinite Warfare, sticker Titanfall 2 ut. Jag hoppas också att spelet finner en publik - det är helt enkelt för bra för att ignoreras. Det hela är ett riktmärke - ett kampanjläge som det kommer att talas om i flera år, och flerspelarläget är så övertygande att konkurrenterna känns klumpiga och stillasstående i jämförelse.

Din Titan är redo.

Titanfall 2 Redaktionen Respawn levererar årets hetaste skjutspel. 2016-10-31T18:52:00+01:00 5 5