Varför betala för att jobba, när du kan få betalt för det.

Lantbrukssimulatorer har ganska nyligen klättrat upp på A-listan bland simulatorspelen och det är främst Farming Simulators förtjänst. Kanske är det som en motvikt till dagens stressiga tillvaro, där vi så gärna vill söka oss till det äkta och naturliga i världen. Och vad kan vara mer äkta än kobajs, hö och lite virtuell skit under naglarna. Svaret på det är förhoppningsvis inte spelet du just nu läser om. För i så fall är det vansinnigt trist att vara bonde och driva lantbruk.

Det hela börjar ändå ganska lovande, med en snygg introduktionsfilm som får lantlivet att framstå som coolt och själavårdande. Med förväntningarna på topp så drar jag igång den första av spelets träningsuppdrag, och efter ganska långa väntan dyker en traktor och lite åker upp på min TV. Tyvärr blir det snarare ett syntest då instruktionerna är skrivna med mikroskopisk text och helt klart är anpassad för en datorskärm. Efter lite akrobatiska övningar med handkontrollen så lyckas jag koppla på och sätta igång traktorn. Stolt, drar jag en repa över åkern och tänker spontant att det här är ju inte så svårt. Men om jag bara hade vetat vad som komma skulle, så hade jag redan då flytt fältet. För efter ett par timmar av strulande med olika traktorer och spontana knappkombinationer som får avancerade yoga att verka enkelt, så lyckas jag äntligen avsluta övningarna. Det i sig är värt en medalj, för det räcker att du gör någon liten grej fel, så är det kört och spelet vägrar visa dig nästa steg i övningen.

1
Min lilla bondgård på stäppen

Med en hyfsad baskunskap om hur man gör de mesta basala sakerna på en gård, så är det äntligen dags att börja min karriär som bonde. Jag får demokratiskt nog välja mellan att så min säd i rysk eller amerikansk jord. Med Mr. Trump i färskt minne valde jag det förstnämnda. Moder Ryssland belönade mitt val genom att tilldela mig en halvt förfallen gård, omgiven av mysiga cementgrå byggnader och en liten sjaskig åker. Eftersom ens startkapital är ett lån, ligger du på minus direkt. En bra början eller hur?

Lite roligare är en av årets nyheter, nämligen att kunna odla solrosor och lite annat kul. Men som vi lärde oss från Valves Portal-serie så är ”Kakan en lögn”, för all gröda är lika tråkig att odla och följer samma mönster. Du plogar, gödslar, sår och skördar i runt en timme per åker. Under denna tiden kan du roa dig med att lyssna på världens tråkigaste radiokanaler eller se samma jord eller halmstrån virvla framför dig, med du kör fram och tillbaka över ett totalt karaktärslöst sädesfält. Farming Simulator 17 är det första spelet där jag försökt att lägga en sko på min styrspak för att slippa hålla den inne och se mig själv tuffa fram i 40 km/h under timmar av meningslöst skördande.

2
Stora maskiner, jobba, gräva och plöja.

Om du lyckas bärga lite spannmål och vill omsätta det i pengar, så kan du sälja det till någon lämplig industri eller butik. Då är det bara att hitta knappkombinationen för att visa den maffiga kartan, leta upp köparen och sedan ta sig dit i samma takt som en snigel som korsar en fotbollsplan. Några leveranser och skördar senare, började jag allvarligt fundera på att plöja min egen grav i spelet. Men då får jag snilleblixten att leka GTA i min lilla förtjusande öststatsby. Med gaspedalen i botten på min största skördetröska styrde jag kosan mot byn i den svindlande hastigheten av 42 km/h. Efter en stund möter jag en liten vit Trabant som närmare sig min stolta förödelsemaskin och med ett rungande hånskratt kör jag rakt in i den mötande bilen.

Och vad händer? Jo, min jättestora skördetröska bara studsar mot den lilla personbilen och mina nerver håller på att brisera. Ska man aldrig kunna ha roligt i det här spelet?

3
Mitt lokala hembageri. Man kan nästan känna doften av nybakat bröd...

Jag känner mig lurad och blåst på konfekten. Lite som ett barn på julafton, när hen får ett stort vackert paket som bara innehåller en liten fjuttig Lego helikopter när man önskade sig Millenium Falcon-skeppet. Grafiken lovar så mycket, men den är bara ett tomt skal, som saknar allt vad simulation och fysik heter. När dina grisar går över en gyttjig pöl som den vore av glas eller din traktor fastnar i en liten sten och började ryka som en ål på ecstasy, ja då bryts snabbt illusionen av ett äkta lantbruk. Traktorer och andra maskiner är perfekt modellerade, samt mycket av skogsområdena. Men sen tog pengarna slut och resten är av 90-talskvalitet vad det beträffar texturer och grafisk prakt.

Allt i det här spelet handlar om att göra tråkiga saker i timmar, utan att känna någon som helst glädje över resultatet. Låt inte mitt lidande vara förgäves, undvik detta spelet om du inte vet med dig att du älskar att ha tråkigt eller har en fetisch som omfattar lantbruksmaskiner.

David Petersson

David Petersson

Med rötterna i C64:ans demokultur har David utvecklat 00FF00-fingrar. Är övertygad om att jorden bara är en väldigt stor variant av Pac-Man. Tror på en varierad kost och konsumerar därför alla typer av spel. Men om han måste välja blir det rollspel.

Fler artiklar av David Petersson