Originaltext: Richard Leadbetter (Digital Foundry). Översättning: Joakim Karlsson

Vare sig det handlar om att omfamna VR helhjärtat eller utmana det etablerade kretsloppet för konsolgenerationer, så måste vi ge Sony en sak - detta företag vet hur de tar en risk. Knappast blir det större en risk än Playstation 4 Pro, ett släpp som inte bara ber dig att uppgradera din konsol, men även din skärm. Primärt är konsolen byggd för den nya vågen av ultra HD 4K-skärmar. Pro erbjuder både CPU och GPU uppgraderingar gentemot nuvarande PS4. Som bäst märks förträffliga visuella förbättringar på samma spel som du kunde spela på grundhårdvaran, till och med de blott ödmjukt förbättrade titlarna syns tydlig bättring. Med den rimliga prislappen i åtanke är det en väldigt övertygande hårdvara.

Hur som helst, för de som är bekanta med Playstation 4, så känns allting kanske lite väl familjärt. Själva konsolen i sig använder samma designspråk som senast släppta CUH-2000 Playstation Slim och när du sätter på maskinen och navigerar i menyerna framkommer en skrämmande likartad upplevelse. Det finns inga spår efter uppgraderingar någonstans, förutom tillägget att konsolen stödjer 2160p i video output- menyerna, tillsammans med en ny informationsskärm som scannar din skärm och låter dig veta om det finns stöd för HDR, och vilka DRM-system som stöds.

Sony proklamerar helt klart att Pro tillhör samma familj som PS4, men detta resulterar dock i viss förvirring. Till exempel finns ingen indikation på huruvida spelet du laddar upp har specifikt stöd för Playstation 4 Pro. Det finns inte ens någon form av notifikation som förklarar att uppgraderingspatcher till Pro möjligen finns för vissa titlar i ditt spelbibliotek. Personligen skulle jag vara betydligt mer peppad på att återvända till spel i min kollektion om en gratis 4k-uppdatering plötsligt blev tillgänglig. Detta är en stor miss som Sony borde lösa.

Här är vår videorecension.

Vanliga PS4 PS4 Pro SKILLNAD
CPU Åtta Jaguar-kärnor klockade till 1.6GHz Åtta Jaguar-kärnor klockade till 2.1GHz 1.3x
GPU 18 Radeon GCN-enheter på 800MHz 36 förbättrade GCN-enheter på 911MHz 2.3x FLOPs
Minne 8GB GDDR5 på 176GB/s 8GB GDDR5 på 218GB/s 24% mer bandbredd, 512MB mer minne att använda

Playstation 4 Pro: komma igång och basprestanda

Migrationsprocessen att flytta från grunden PS4 till Pro är förvånansvärt rättfram. Då Sonys nya konsol använder exakt samma menysystem som den nuvarande modellen, så kan samma möjligheter utnyttjas - du kan backa upp ditt system till en extern hårddisk, för att sedan återställa den på din Pro. Alternativt koppla upp båda konsolerna till din router via LAN-kablar och hela din enhets innehåll kan strålas över till din Pro (men var vaksam på att detta kan ta längre tid än det andra sättet att återställa hårddisken). Vi har blivit tillfrågade om det går att slita ut en gammal HDD och implementera in det i Pro - detta fungerar inte då alla enheter är krypterade, och varje individuellt PS4 har sin egen krypteringskod.

Med allt vårt innehåll överfört till den nya konsolen så bestämde vi oss för att påbörja våra tester med att titta på presentationen och prestandan på de nuvarande PS4-titlarna. Som bekant så besitter Xbox One S en överklockad GPU jämfört med standardmodellen, vilket resulterar i en smärre förhöjning i prestanda vilken, även om den inte är essentiell, är ganska bra att ha.

Den nya Pro GPU stänger ned hälften av sina beräknade element (units) och resten klockas ned från 911MHz till PS4 standarden 800MHz. Vi använde oss av en repris från Project Cars och vi körde samma repris på båda system, för att bedöma prestandan i ett spel som kräver väldigt mycket av både CPU och GPU, och vi såg exakt samma resultat. Att bibehålla kompatibilitet är Sonys huvudmål här, fast vi hade gärna sett en möjlighet att till fullo låsa upp prestandan hos Pro på äldre PS4-spel. Det finns ett visst mönster här: PS2 introducerade ytterligare texturfiltrering för att köra PS1-titlar på bakåtkompatibelt - det var en valmöjlighet och det flaggades att användandet var på egen risk.

base
Köp inte PS4 Pro om du tror att alla dina gamla spel körs snabbare direkt ur boxen. Vi matchade identisk gameplay från Project Cars här, och vi fick identiska resultat.

Energiförbrukning och läte

Basläget slänger också upp några intressanta mätningar baserat på energiförbrukning - trots nedläggning av halva GPU, använder PS4 Pro mer kraft för att köra bas PS4-kod än den nya CUH-2000 PS4 ”Slim”. Den är fortfarande betydligt mer energieffektiv än en CUH-1000 (lanseringsmodellen) dock, och de övergripande energiförbrukningssiffrorna för Pro är fascinerande. Dess nya processor är tillverkad genom användandet av FinFET transistorteknologi, prestandan per watt är alltså en stor förbättring i jämförelse med Playstation 4.

Rent generellt så kräver spelandet av en fullt aktiverad Pro-titel bara runt 10W mer ström än om du skulle köra ett standard PS4-spel på Playstation 4 (detta varierar på en titel efter titel - vi använde InFamous First Light som testsubjekt i det här fallet), vilket förklarar varför den klassade energiförbrukningen har ökat till 310W och varför vi har gått tillbaka till ”vattenkokar-sladden” (kettel power cord) som användes till första Playstation 3. Det ska understrykas att 310W är ganska långt över normalläge - den faktiska konsumtionen ligger runt hälften av detta under vanlig gameplay på Pro-aktiverade titlar.

När vi snackar Pro och oväsen, så har den mycket mer gemensamt med gamla PS4 än med Slim. Vi hade hoppats att den större konsolen hade en större fläkt av anledningen att den behöver snurra långsammare för att kyla ned samma mängd hetta. Vi har fortfarande inte lyckats testa Pro ordentligt inom det här området än, men vi noterar en topp på 55 dB under InFamous First Light, men det är egentligen inte det ljudet som är problemet till skillnad från själva tonhöjden (pitch). Fläkten snurrar upp och ned och hörs tydligt genom rummet. Inledande tester på hettan visar återigen en profil som liknar ursprungliga Playstation 4. Kort och gott - en hel del hetta väller ut från baksidan av enheten och därför borde den inte husera i ett trångt utrymme.

Energiförbrukning (Watts) PS4 Pro CUH-7000 PS4 Slim CUH-2000 PS4 Launch CUH-1000
Menyn (Online, installering av skiva) 75 75 89
Menyn (Online, nedladdning) 71 71 80
Viloläge (Online, nedladdning) 58 46 73
Project Cars (Standardläge) 104 84 140
InFamous First Light 155 (4K) 80 (1080p) 148 (1080p)

Är Playstation 4 Pro verkligen en 4K-konsol?

Vi har hittills testat en rad Pro-titlar, men strömmingarna av patcher och nya titlar är hänsynslöst och vi känner fortfarande att vi bara har skrapat på ytan, men redan har en rad olika trenderna börjat uppkomma. Nästan varenda titel erbjuder möjligheten att spela med högre upplösning - vilket resulterar i en super-samplingseffekt på en 1080p skärm (mer om det senare) plus möjligheten att skingra mer detaljkörande på en 4K-skärm.

Som bäst, kan PS4 Pro:s 4K output vara anmärkningsvärt bra. Där ute finns ursprungliga upplösningstitlar som Mantis Burn Racing och Skyrim Special Edition (vilket framstår karaktäristiskt kompletta i jämförelse med spelet på en vanlig PS4 och dessutom erbjuds smärre förhöjningar), men nyckeln att få de moderna titlarna körda i 4K på PS4 Pro huserar i teknik från nästa generation som checkerboarding. Detta är processen att vända ett 2x2 pixelblock till en 4x4-area och förlitandes på en 2x 1080p upplösning. Rise of the Tomb Raider är en av de bästa 4K-titlar som vi sett på Pro - det är checkerboarding, men bara den mest intensiva granskning avslöjar att det inte är ett ursprungligt 4K-spel. I rörelse är det helt enkelt vackert.

Checkerboarding tar många former och kan också upplösas i multipla upplösningar - alla titlar av InFamous skalar upp till 1800p (det ser fortfarande riktigt bra ut på en 4K-skärm) medan Deus Ex: Mankind Divided faktiskt använder både en dynamisk gradering och checkerboarding. Hur som helst är det uppenbart att många utvecklare inte använder den här tekniken och resultaten varierar.

tlou
Pro kan köra riktiga 4K-spel.

Den stora överraskningen är att Pro-patchen till Naughty Dogs Uncharted 4 faktiskt verkar använda konventionell upscaling, dock får det erkännas att de undviker en rad av de gamla artefakterna på grund av dess fantastiska temporala super-sampling anti-aliasing-teknik. Dock så ligger basupplösningen på runt 1440p och medan spelet fortfarande är vackert, känns det ändå lite för mjukt på en 4K-skärm. Spelets multiplayperfunktion får sig en uppgradering däremot - det förhöjs från standardmodellen 900p till hela 1080p.

Det är ganska mycket samma sak med Titanfall 2 - den behåller den dynamiska graderingen som standard PS4-spelet innehöll, men når höjdpunkten på 1440p upplösning (och om vi är rättvisa så verkar den aldrig sjunka lägre än det värdet). Återigen, TSAA hjälper verkligen här att undvika upscaling-skimmer men det är ändå helt klart mjukare än checkerboardingresultat.

Call of Duty: Modern Warfare Remastered? Vi stämplade spelet på 2880x1620 - men återigen, det hjälps av en tungt efter-processad (post-processed) presentation. Det är mjukare än vad vi hade förväntat oss av en presentation av 4K, men verkar ändå vara ett klart steg över 1080p.

Vi kan också förvänta oss att se utvecklare försöka med sina egna lösningar på 4K upscaling - INSOMNIAC rullar ut sin egen timliga injektionsteknik i Ratchet and Clank och det är verkligen värt att spana in. En underbar 1080p-titel för vanlig PS4-hårdvara som ser krispigt och klart vid 4K.

Är Playstation 4 Pro verkligen en spelkonsol för 4K? Vi kan förvänta oss att se varierande resultat under lanseringsperioden och baserat på det vi har sett hittills är det exakt vad vi får. Dock vid sitt bästa kan resultaten vara häpnadsväckande - och det är inte precis så att vi är begränsade till äldre titlar här. Rise of the Tomb Raider och Call of Duty Infinite Warfare hade båda checkerboard upp till 2160p och kommer med några anmärkningsvärda resultat för en låda med begränsad GPU-kraft i jämförelse med den senaste och bästa PC-grafikhårdvaran.

På andra ställen så kan resultaten verka en aning blygsamma, men presentationen av, låt säga Uncharted 4, är fortfarande kännbar. En uppgradering värd besväret gentemot 1080p som vi ser på ordinarie Playstation 4-hårdvaran. För en konsol som kostar runt 4 000kr så tar jag det. Det är också värt att notera att framtida mjukvara som vi har sett förtittar på visar att referenserna till PS4 Pro ser helt fantastiska ut. Horizon Zero Dawn och Days Gone betonar att grym mjukvara i teknologisk framkant kan ge en fantastisk upplevelse i 4K.

En viktig sak med 4K-paketet är HDR (High Dynamic Range). Det jag har sett än så länge är avslöjar mer detaljer i scener, det sträcker sig från subtila uppgraderingar men det finns också skillnader som är natt-och-dag. PS4 Pro har ett HDR-läge på framsidan (med funktionerna automatisk/av) men det finns ingen garanti att själva titlarna kommer stödja funktionen. Det är faktiskt så att de flesta inte gör detta än heller.

Då HDR är en valmöjlighet, hittar du vanligtvis en vred inne i spelets inställningar - vilket syns i InFamous First Light, Deus Ex Mankind Divided och Uncharted 4. På grund av begränsningar vi har på det medium som vi har tillgängligt så kan vi inte riktigt visa skillnaden, men det är också värt at komma ihåg att HDR-resultat varierar dramatiskt mellan olika skärmar.

På Sonys presskonferens såg vi spel visade i toppmoderna ZD9 - en av de bästa och mest dyra skärmarna som kan köpas för pengar. Återbesöket i Uncharted på vår mellanbra Panasonic DX750 är inte lika häftigt, men mer korrekt om ni vill. Att köpa en HDR-skärm för gaming är lite av en risk för tillfället, och att få en spelförändrande effekt från HDR verkar baseras på hur mycket pengar du är villig att betala.

hdr
HDR tenderar att antingen vara påslaget eller avslaget i spel.

Hur blir det med spelande i 1080p?

Med betoning på att Pro stödjer att gå mer mot högre upplösningslägen, så är den stora oron med Playstation Pro att det inte finns särskilt mycket coolt för de 1080p-spelare som ännu inte är redo att uppgradera sina skärmar. Det är en bra poäng, även om det finns billiga 4K-skärmar på marknaden som Samsung KU6400 vilken vi nyligen recenserade, eftersom HDR-teknologin är helt ny. Därför finns det bra anledningar att fortsätta med 1080p. Vad erbjuder Pro här?

I grund och botten kommer mycket att variera mellan spelen. Vid grundnivå så är det en idé att fixa super-sampling som standard - processen då en högre bildupplösning är nedskalad till 1080p. Detta låter kanske inte särskilt spännande, och förbättringen av bildkvalité handlar i grund och botten av hur bra anti-aliasing var i bastiteln till original-PS4 från första början. Titlar som Uncharted 4 är redan extremt städade, men skillnaden i andra spel kan vara dramatisk.

Rise of the Tomb Raider har verkliga problem med att hantera detaljer i sub-pixel, vilket resulterar i skimmer och pixelpoppande (pixel-popping) som gravt stör ett annars simpelt och vackert spel. PS4 Pro körandes i läget super-sampling rensar upp nästan alla artefakter och ser helt enkelt sensationellt ut. Fortsättningsvis, spel som opererar med dynamisk upplösning syns också tydliga fördelar - Titanfall 2 är ett praktexempel av detta.

tomb
Rise of the Tomb Raider har stöd för förbättrad grafik i 1080p.

Sonys krav för titlar för Playstation 4 Pro är att de måste köras i samma frame-rate, eller bättre, än de existerande spelen för PS4. Detta är egentligen ett ganska högt krav, och vi har egentligen redan sett en titel - Mantis Burn Racing - som då och då har nedgångar i frame-rate i ursprungliga 4K-läget, medan första PS4:ans 1080p-läge fortsätter vara smidigt (VooFoo Studios säger att de arbetar med att fixa detta). Dock verkar Uncharted 4 tappa frames i samma anda som på vanliga PS4. Ingen förbättring alltså, men heller inte värre, av allt att döma av det jag hittills sett.

Hur som helst så finns det prestationsförbättringar. På den mer tillfälliga nivån, så verkar Call of Duty Modern Warfare hålla mer strikt vid sitt mål att ha 60fps samtidigt som de behåller 1620p intern renderingsupplösning. Du får alltså mer prestanda och förhöjd bildkvalité. Dock, på vissa spel så syns det att en del utvecklare behåller 1080p-rendering istället för att belasta Pro:s GPU till att pumpa ut fler frames.

Infamous-portarna från Sucker Punch erbjuder den här funktionen. Initiala tester med First Light visar att spelet körs mycket smidigare - första stadiet visar till och med en 50-60fps utdelning. Mycket har också blivit gjort med Pro versionen av Rise of the Tomb Raider med dess upplåsta läge för frame-rate. Återigen, vi har bara spenderat en kort tid med spelet, men det märks en påtaglig förbättring i prestanda som är värd att ha.

cod
Call of Duty Modern Warfare Remastered erbjuder både bättre upplösning och mer stabil upplevelse.

Vissa titlar koncentrerar sig bara på visuella förbättringar i 1080p, Epics Paragon höjer upplösning från 900p till full HD och tillägger fler visuella händelser i köpet. Vi har också fått veta att Mass Effect Andromeda har både 1800p checkerboard-läge och ett förbättrat läge i 1080p - en situation vi hoppas få se utvecklas till andra Frostbite-spel (än så länge har patcher för Fifa 17 och Battlefield 1 ännu inte tagit form).

Från vårt perspektiv, att sätta sig ned med Playstation 4 Pro på en 4K-skärm med en passande anpassad titel är verkligen en särskild upplevelse - men vi är helt klart i en transitonsfas från en skärmteknologi till en annan, och det är nästan garanterat att de flesta Pro:s kommer kopplas ihop med skärmar med full HD än sådana i 4K under den närmaste framtiden.

Vi hoppas få se fler utvecklare som tar vägen vilken Rise of the Tomb Raider tar, erbjudandes ett omfång av valmöjligheter, men då vi ser att CPU bara får en smärre förbättring i kraft i jämförelse med GPU förbättringen, förväntar vi oss att PS4 Pro kommer att kunna presentera 60fps presentationer för alla bastitlar för PS4 som körs på hälften i frame-rate.

Sony Playstation 4 Pro - Domen

Har Playstation 4 Pro lyckats leva upp till marknadsföringen? Ja, i det stora hela, som bäst är den kapabel att producera övertygande resultat till hemmahörande 4K. Sätt Rise of the Tomb Raider till Pro mot en ultra high-end-PC och kör dem bredvid varandra ch du kommer att se att det mesta av 4K-klarheten är där, mycket detaljer finns och frame-rate är fortfarande den största skiljefaktorn. Men faktumet att en låda på bara 4000 kr kan utmana är en enastående milstolpe.

Det står klart att nyckelteknologier finns på plats för att försäkra att PS4 Pro kan fungera väldigt bra i en 4K-värld, men på lanseringsmjukvaran märks att övergången inte enbart kommer bli smidig. Många titlar opererar vid upplösningar mycket närmre 1440p - en pixeluträkning som vi tidigare etablerat som mer passande för hårdvaran som är en kärna för etablerade renderingstekniker. Faktumet att Uncharted 4 inte når 4K, eller ens 1800p, är inte ett jättebra resultat med tanke på hur Pro marknadsförs kombinerat med titelns status som tekniskt flaggskepp för Playstation 4. Saken är dock, att det fortfarande ser riktigt snyggt ut - moderna renderingstekniker gör den till synes definitiva länken mellan pixeluträkning och bildkvalité mycket mer till en gråzon.

Vi förväntar att Pro kommer bli ännu bättre med tiden. De första av Sonys egna titlar som vi sett i direktförbindelse (Horizon Zero Dawn, Days Gone) ser helt enkelt sensationellt ut, men det kanske kommer ta en stund innan övriga utvecklare får ett grepp om den nya hårdvaran. Men å andra sidan, även här och nu, trots att det finns så många olika variationer på upplösningslägen i titlarna som vi tittat i hittills, i grund och botten står det klart: Inte så mycket mer pengar hade gett dig en hel del mer kraft.

Om du inte redan äger en Playstation 4, då är Pro ett givet val. Du kommer få dubbelt så mycket kraft i GPU, en snabbare CPU, och stöd för mediastreaming - och dubbelt så mycket minne. Prisnivån är nog angelägen för att det ska krävas en hel del aggressiva hopknippade erbjudanden för att få standard Playstation 4 att verka lockande.

Men, om du redan äger en PS4 då blir valet om du ska uppgradera eller inte ett klurigt val. Det finns inga exklusiva spel för systemet, biblioteket är densamma, och existerande spel kommer bara köras bättre ifall utvecklarna går tillbaka och patchar upp dem. Om du äger en 4K-skärm eller tänker köpa en sådan, då kommer det vara väldigt värt att uppgradera, men det som står klart är att det kommer för det inte betyda att din redan existerande konsol kommer göras helt rudimentär. Men med det sagt, om du uppskattar bildkvalité och prestanda, då är det verkligen svårt att blunda för det faktum att det finns ett system där ute som är bättre än det du har nu - om fler titlar följer samma tillvägagångssätt för förbättring som i till exempel Rise of the Tomb Raider, då blir Playstation 4 Pro ett nödvändigt köp.

About the author

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material