Xenoraid är producerat av finländska 10tons Ltd. Det är en vertikalt scrollande shoot 'em up, med det menas att du kommer spendera merparten av tiden med fingret på avtryckaren. Berättelsen kan sammanfattas med en rad: Rymdvarelser försöker invadera jorden och du ska stoppa dem. Storyn är banal och poänglös. Berättelsen hamnar också helt i skymundan och i sin tur ges mer företräde till spelmekaniken, vilket knappast kommer som en förvåning då Xenoraid också är ett indie-spel. "Mindre är mer" kan gärna sägas vara ett mantra inom indie-kretsar och det leder ofta till att endast en aspekt tilldelas hela uppmärksamheten. Så är fallet i Xenoraid - gameplay före allting annat. Det finns till och med ett survival-spelläge där det bara handlar om att slå sitt rekord genom att överleva fienderna längre och längre. I båda lägena finns lokalt samarbetsläge tillgängligt. Utvecklingsteamen till indie-spel brukar vara betydligt mindre och har oftast en klenare budget gentemot mainstream-titlar. Med detta i åtanke kan det vara tufft att kräva fler väloljade aspekter än bara bra gameplay från en indie-titel. Men klart står att berättelsen i Xenoraid inte är skriven med gåspenna. Eftersom storyn är bortglömd blir spelmekaniken extra viktig och spelet handlar, helt enkelt, enbart om att göra rymdskrot av allting som strömmar in från bildkantens övre sida. Ingenting annat. Det låter precis lika enformigt som de gamla arkadspelen var.

Vad är det då som ska försöka bevisa att Xenoraid hör hemma 2016 och inte på 80-talet? För att stävja den här enformigheten, och försöka skapa någonting nytt med en gammal formel, får vi spela med fyra skepp istället för ett. Alla bra indie-spel behöver en slags krok som får spelet att sticka ut och motiverar att de ens produceras i dag. Ofta baseras indie-titlar på gamla spel och därför måste utvecklare till dessa vara vaksamma med att de inte uppfinner hjulet två gånger. Innovation måste vara synonymt med indie. Detta är huvudanledningen till varför vi kontrollerar fyra skepp i spelet. Jag tycker att greppet fungerar helt okej. Lite påhittigt ändå och det känns som en frisk fläkt. En ovanlig approach som också fungerar smidigt. Det var i alla fall ingen under arkad-eran som tänkte den tanken - fyra rymdfarkoster istället för en - på samma sätt det här spelet gjort som vi har under lupp. Emellertid hade nog hela Xenoraid gått att producera, rent tekniskt, runt 80-90 talen med bara smärre försämringar i helhet gentemot i dag. Tänker vi i sådana banor blir det ganska svårt att motivera att spelet skulle vara en nyskapande kioskvältare.

Du spelar inte med alla skepp samtidigt utan istället tilldelas farkosterna varsin knapp (på Xbox One: A, B, Y och X). Det är också helt upp till dig att välja på vilka knappar dina skepp ska placeras. Såklart finns det olika typer av farkoster som passar bättre i vissa situationer, till exempel på grund av deras vapen eller smidighet. Först ut i strid, när en nivå börjar, är alltid skeppet som du har placerat på Y-knappen. Direkt när du trycker på någon annan av knapparna svischar din aktuella rymdmaskin iväg och raskt sveper en annan av dina plåtburkar in och tar dess ställe. Inte nog med att du byter farkost - ifall farkosten du spelar med kanske håller på att sprängas i luften eller har överhettat vapen - manövern är också utmärkt för att undvika att bli träffad.

Maximalt fyra skepp till ditt förfogande

Under animationstiden då skeppen byter plats med varandra är du nämligen helt oträffbar. När du trycker på en knapp för byte kommer skeppet som flyger iväg att lämna bakom sig en vit siluett som du får kontrollera och positionera, du kommer se ditt nya skepp komma inflygandes och således fylla konturerna. Den vita siluetten insinuerar alltså vart det nya skeppet kommer "landa". När linjerna är helt fyllda i siluetten kommer den inbytta farkosten övergå till att vara träffbar och du kan bli skadad igen. Denna mekanik, att ständigt jonglera mellan dina olika skepp, fungerar utmärkt och skapar dessutom ett taktiskt element till ett väldigt fartfyllt och egentligen actionbaserat spel. Bytena mellan skeppen går snabbt och gör att hela spelet flyter på väldigt bra.

Stundtals slår hjärtat snabba slag under de senare och svårare nivåerna. Mycket av spänningen beror på spelets design. Varje operation - som går ut på att försvåra för det utomjordiska hotet att nå jorden - delas upp i mindre uppdrag. I varje operations inledande skede tilldelas du en budget. Efter ett visst antal avklarade uppdrag når du en kontrollpunkt (checkpoint) som du får börja vid om du dör, om detta händer hamnar du i samma läge som du befann dig i när du nådde kontrollpunkten. Du har alltså lika mycket pengar och samma skepp med motsvarande status som du hade när du nådde kontrollpunkten. När du klarar uppdrag och kommer vidare får du mer pengar, vissa fiender släpper till och med extra pengar när de sprängs under uppdragets gång. Speldesignen kretsar alltså runt vikten av att disponera sin budget. Ju mer pengar du har inför sista uppdraget i operationen desto större chans finns att du klarar utmaningen då uppgraderingsmöjligheterna blir fler.

Förmåner kan köpas i Tech Lab

Mellan uppdragen finns alltså valmöjligheter att uppgradera skeppen eller köpa extra förmåner. Det kan handla om att förbättra vapnen eller ordna så att du kan bära mer specialskott et cetera. Om farkosterna tar skada under ett uppdrag finns också möjlighet att reparera dem efter uppdraget avslutas. Sprängs skeppen under tjänstgöringen går de förlorade för alltid och du får välja om du ska köpa nya skepp i dess ställe. Det är betydligt dyrare att helt ersätta förstörda skepp istället för att reparera dem. Därför är det av yttersta vikt att dina rymdfarkoster inte sprängs i luften under resans gång, varenda skråma på skeppen kan bli kostsamt i längden. På så vis kommer varje hot, som fiendeskepp eller asteroidfält du kan krascha in i, göra att du ständigt sitter på helspänn tills sista fiende är sprängd och uppdraget avklarat.

Avslutningsvis är Xenoraid ett spel som skapas för en väldigt speciell och koncentrerad publik. Något som också är vanligt för indie. De som är ute efter denna typ av spel kommer antagligen redan köpa detta för de vet att Xenoraid kommer leverera. Spelmekaniken fungerar smidigt och bra men spelet är helt enkelt för nischat för att rekommenderas till alla. Sedan är det också för dåligt för att vara en essentiell del i mitt spelbibliotek. Jag hade gärna sett ännu mer innovation, då det blir tråkigt och enformigt ganska snabbt. Men om du däremot aktivt söker efter ett indie-spel som förnyar gamle Space Invaders vertikalt scrollande skjutspelsgenre, då är definitivt Xenoraid ett spel för dig. Hade vi rest tillbaka till arkadhallstiderna skulle Xenoraid helt klart varit populärast. Själv sitter jag kvar i vardagsrummet och vill inte ta en tidsmaskin till 80-talet.