PANG PANG! ÖS! VAPEN! AAAH

Den fullkomligt maxade upplevelsen i Borderlands-serien är tillbaka, precis lika hjärndött och jäkla roligt som förr. Helt enkelt ännu en till nuytgåva av ett kärt spel.

Men börjar det inte bli nog nu? Playstation 4 och Xbox One agerar i dagsläget mer maskiner att spela gamla spel än att upptäcka nya upplevelser på. Nästan varje vecka släpps nyversioner av ett par år gamla spel. Borderlands: The Handsome Collection är just det - Borderlands 2 och Borderlands: Pre-Sequel i lite finare kostym.

Den som spelat de två spelen innan hittar här egentligen ingenting nytt. Två spel plus allt extramaterial och med något polerad yta: 1080, 60 bildrutor i sekunden, slätare bakgrunder och annat gott som känns självklart men inte märks av om du inte ställer den nya och gamla versionen bredvid varandra. Inte sagt dock att det är ett ovärt köp. Tvärtom.

1
Och så blir ännu en solsemester förstörd av störiga Jersey Shore-ungar!

Jag kanske är ensam om det, men Borderlands 2 var en av de stora överraskningarna förra generationen. Som en ordentlig förbättring från det redan bra första spelet slet det tag i mig och släppte aldrig riktigt taget. Att samla ett till vapen blev en digital drog som hette måtta, och tre år senare dras jag lika snabbt in i världen som Gearbox levererar på ett silverfat.

Även om Pre-Sequel inte lever upp till Borderlands 2, eller förbättrar mekaniken på vidare många vis, så är det ändå en välkommen fortsättning i väntan på seriens tredje del. Att hoppa runt på månen och skjuta laser hejvilt runt sig är lika skoj som det är bisarrt. Trots en kortare kampanj och inte fullt lika många extrauppdrag är det en ordentlig godbit för den inbitna Borderlands-nörden.

The Handsome Collection är valuta för pengarna. För det är två djävulskt stora, polerade och beroendeframkallande spel vi får och bara Borderlands 2 har extramaterial för att räcka i hundratals timmar. Att nå högsta level i båda spelen är en utmaning som heter duga.

2
För första gången i Borderlands kan du spela tillsammans med tre andra vänner på delad skärm.

Borderlands blir aldrig roligare än tillsammans med en eller flera vänner och The Handsome Collection förstår det. Nu går det till och med att spela fyra personer på delad skärm under båda spelen. Dock i 30 bildrutor i sekunden istället för 60, men ändå. Att Gearbox sett till att det enda egentliga nya sin samling är att få spela tillsammans med tre andra i soffan är beundransvärt.

Trots att det är sällan jag har så förbaskat roligt som när jag slår mig ner med tre andra vänner och går helt bananas med granater och lasergevär, så är det svårt att känna sig helt såld. Det är ändå två spel till förra generationen vi pratar om, oavsett hur bra de är. Det må vara djävulskt bra, men det är fortfarande en gammal upplevelse. Om du inte missat spelet sedan innan så måste du släppa allt du håller på med för att springa och köpa The Handsome Collection. Skit i ungarna, vapen måste samlas!

Robin Stjernberg

Robin Stjernberg

Redaktionschef / Försäljningschef

"Är du en förrädare?" frågade de sura jämtarna när Robin red ner till Hallandsskogarna på en älg för att plugga film. "Nej", svarade Robin och tog sig en ordentlig prilla. "Jag infiltrerar södermarken" sa han. Förutom att snusa, och att vara en norrlänning, gillar Robin konstiga filmer, bastant hiphop och att spela episka äventyrsspel och hårda skjutare.

Fler artiklar av Robin Stjernberg