För att ha chans att recensera fler spel sammanfattar vi en del mindre nedladdningsbara titlar i en enda sammanfattande recension där varje spel får några rader på sig att imponera.

Denna vecka tänkte vi recensera ett spel till DSi och två till WiiWare. Gemensamt för alla spel som hamnar i denna sammanfattande kategori är att de ofta kostar mindre än 600 Nintendopoäng (DSi eller WiiWare), 55 kronor (PSN) eller 600 Microsoftpoäng (XBLA). Just denna vecka är spelen dock något dyrare.

Vecka 27 kör vi igenom Ant Nation (WiiWare), Blaster Master: Overdrive (WiiWare) och Maestro: Green Groove (DSiWare).

Ant Nation (Jimmy Wilhelmsson)

• WiiWare / 700 poäng

Att simulera myrliv är ju inte helt nytt i spelbranschen, det gjordes redan i gamla Sim Ant till PC från 1991. Däremot går Ant Nation i motsatt riktning då det här handlar om att bygga myrbo nedåt i marken istället för uppåt i en myrstack. Det torde också vara tämligen unikt i det att du låter dina myror stiga i graderna genom att plåga dem(?).

Jag tar det från början. Ant Nation låter dig bli ledare över fem små stadsmyror som vill bli tusentals. Du har tre verktyg till ditt förfogande; pekaren, förstoringsglaset (att se med, inte bränna...fy fy) och pipetten med vilken du kan plocka upp myrorna försiktigt och släppa ut dem någon annanstans, till exempel nära en gammal kaka du vill att de ska äta upp och samla ihop eller en irriterande nyckelpiga som måste dödas (och käkas). En väldigt vänlig tutorial visar hur du klickar på de olika verktygen och de fem första uppdragen går som smort.

1
Mums. Banan. Skalad och allt.

Tills...det är dags att låta första myran stiga i graderna; där tar det tvärstopp eftersom spelet vägrar berätta hur man gör. Efter en massa frenetiskt klickande och lite googlande förstår jag att det är meningen att jag ska peta på en enskild myra och klämma på den så att den förlorar hälsopoäng. När myrstackarn är nästan död (typ 10 procent kvar) kan det (ibland) plinga till och krypet har stigit en grad och är helt enkelt en vassare arbetsmyra. Glad i hågen och halvt klämd till döds lommar den sexbente krabaten ner i ditt myrhål för att läka i lugn och ro. Helt obegripligt.

Ant Nation är helt ok tidsfördriv i några timmar men lider av alltför mycket jobbig upprepning för att vara roligt längre än så. Avklarade uppdrag ger pengar, med pengar köper du sötsaker myrorna samlar in, av insamlad mat blir det fler myror, fler myror behövs för att klara svårare uppdrag - och så vidare. Till en början är det ganska kul att se större insekter bli fullständigt översköljda av mina tappra myrkrigare men uppdragen lider av att de inte är särskilt varierande (döda nåt, samla nåt och så vidare) och att de i stort sett alltid är på tid. Varför har myrorna så brått?

5/10

Contributor