Det går redan att konstatera att Rockstar Games är på väg att få en stor försäljningsframgång med Red Dead Redemption, men antalet sålda exemplar kunde varit betydligt fler vid det här laget om man bara hade lyckats få fram fler exemplar till butikerna.

Främst är det PS3-versionen som har varit svår att få tag i, och detta är inget unikt för Sverige utan situationen verkar vara ungefär densamma i hela Europa. Allra värst är det i England även om spelet lyckades nå förstaplatsen där på försäljningslistan under förra veckan. Även på andra sidan Atlanten är PS3-versionen svår att få tag på i vissa städer.

Rockstar lovar att de arbetar hårt med att få fram fler exemplar och åtminstone i England så skall dessa dyka upp lagom till helgen, och vi hoppas att det kommer några till oss också. Själv så hade jag förbokat spelet men fick ända vänta tills igår onsdag innan min butik fick in några fler exemplar, som dock försvann snabbt. En snabb koll med dem och några andra butiker i Stockholmsområdet visar att de väntar sig fler spel "inom ett par dagar", men ingen kan säga exakt när.

Det är oklart vad som ligger bakom denna spelbrist, det har till exempel ryktats om ett sjunket fraktfartyg, men kanske är det så enkelt att Rockstar underskattade den framgång som deras westernepos skulle få bland kritiker och konsumenter. Det är dock utan tvekan goda nyheter för spelstudion då utvecklingen av spelet kantats av problem och man nyligen sade att det skulle krävas minst 5 miljoner sålda exemplar för att överhuvudtaget gå jämt upp. Enligt vgchartz som uppskattar spelförsäljning landade antal sålda exemplar under första veckan på sammanlagt omkring en och en halv miljon.

Hur många av er läsare har drabbats av dessa problem och hur ser det ut med tillgängligheten där ni bor?

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (16)

About the author

Gabriel Johansson

Gabriel Johansson

Skribent

Gabriel gillar både små kluriga independent-spel och enorma storproduktioner. Försöker ständigt övertala folk om att han har ett liv även utanför spelvärlden.