Nytt år, nytt PES. Och ett nytt FIFA; att jämföras med av kritiker och slåss om kunderna med i butikerna. Åren sedan spelkonsolerna tog steget in i den tredje 3D-generationen har varit svåra för Shingo Takatsuka och hans team. För varje år som gått sedan det fantastiska PES 5 (2005) har man stadigt tappat både publik och kritikergunst till FIFA-serien.

EA:s monsterfranchise med fullt licensierade ligor sägs ha gått om Konamis PES. Jag vet inte jag. FIFA har en skön känsla av tyngd som PES saknar men själva fotbollen är fortfarande renare och mer realistisk i PES. Därmed inte sagt att PES saknar svagheter, det finns massor att förbättra. Och mångårige producenten Shingo "Seabass" Takatsuka är väl medveten om detta. "Vi är inte rädda för att erkänna våra tidigare misstag", säger han i en intervju med Eurogamer i juni. "Men vi vill lära av dem för att motsvara förväntningarna hos våra fans dubbelt upp - trippelt upp. Jag tror att vi kan göra det med PES 2011."

Med frihet och förändring som ledord vill Seabass plocka isär PES för att hitta spelets kärna - samtidigt som han vill införa helt nya beståndsdelar. "Vi har nog låtit intentionen att behålla känslan av PES bli en ursäkt för att inte göra tillräckligt många förändringar. Den här gången är vår interna slogan 'Break what is PES' - vi vill förändra i mycket större utsträckning, och ta nästa steg."

Att döma av vad som visats upp hittills verkar det som om man är på rätt väg. Det vi fått se är mycket riktigt ett helt omgjort PES med riktig 360-graderskontroll (i stället för den 16-riktningsnödlösning man adderade inför förra utgåvan och lite fräckt saluförde som 360 grader) och ett helt nytt system för passningar.

Borta är det gamla bekanta systemet med kortpassningar som på en tråd mellan spelarna och en snabb knapptryckning för en genomskärare. I stället väljer man själv bollens exakta riktning och med vilken hårdhet den ska slås. Detta innebär att man hela tiden kan välja om man vill spela bollen till en medspelares fötter eller spela på djupet. Det innebär också att svårighetsgraden hoppar upp ett par snäpp.

Försvarsarbetet har även det omarbetats. Tidigare har alternativen i stort sett varit att antingen pressa motståndaren genom att trycka på X-knappen (PlayStation) eller helt enkelt förlita sig på glidtacklingar. Man kommer numera enklare att kunna styra hur hög press man vill använda sig av; när anfallaren närmar sig trycker du in X och väljer sedan din stil med styrspaken - att dra den "bakåt", mot eget mål, ger en mer avvaktande och lägre press, medan du pressar mer aggressivt genom att dra spaken mot motståndaren. Eller så drar du inte i spaken alls, för någonting däremellan. Med den mer aggressiva stilen kommer också risken att motståndaren förutser din framstöt och enkelt kan kliva undan och komma förbi - en finess vi har saknat i de gamla spelen.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

About the author

Peter Mikkelsen

Peter Mikkelsen

Skribent

Peter knäckte sin första Tac-2 innan Super Mario tog sina första plattformshopp. Gillar co-op, Tim Schafer, Bitmap Brothers och fotbollsspel som är bra.