Alla på Valve är smarta. Deras designers är smarta, konstteamet är smart och receptionisten är smart. Spelen är också smarta, och Portal är det smartaste av dem alla. Det är chict, smålarvigt, lömskt och roligt.

Portal var så smart att det förbrukade en hel livstid med bra idéer på bara tre, fyra timmar, och lyckades även lägga in en skön berättelse och en fantastisk låt. Behövdes en uppföljare? Nej, egentligen inte. Men ser uppföljaren bra ut? Ja, absolut!

Valve är rätt öppna med att det andra spelet inte ingick i ursprungsplanen, men att det ändrades när originalet blev en hit. Utvecklaren överraskades av hur allmänheten tog emot med det första spelets tårta, lögner och kompanjonskuber, vilket skapade vissa problem i och med att spelet var lite av ett sidospår i Half-Life-universumet.

Som tur är vet Valve vad de gör, och uppföljaren ser genomarbetad ut. Portal 2 verkar nämligen minst lika elakt, hjärnskrynklande och charmigt som originalet, och ser även ut att innehålla lika mycket överraskningar.

Vad gäller berättelsen vet vi fortfarande väldigt lite konkret. Det har gått en längre tid sedan händelserna i det första Portal. och testlabbet på Aperture Science har förfallit ännu mer. Taket har rasat in och är täckt med växter och den vita klinkern har spruckit.

Chell är tillbaka efter lite listig omarbetning av det första spelets slut, och det är även den mordiska artificiella intelligensen GLaDOS. De verkar ha ingått i en skakig allians för att bygga upp testrummen på nytt, och de får hjälp av Wheatley - en glad och intet ont anande personlighetskärna som talar charmig brittiska.

Vad gäller själva spelmekaniken har Valve gjort som vanligt och hittat på noggrant utvalda nyheter och sedan kombierat dem med allt från originalet.

Det här är ett spel med verktyg och gimmickar, där spelarens nyfikenhet får saker att fungera när han eller hon experimenterar med den galna tekniken. Så i stället för att låta besökarna spela en handfull nivåer och förstöra det roliga bestod E3-uppvisningen några av de nya prylarna som erbjuds, samt en antydan till vilka möjligheter de har att erbjuda.

Först ut är Excursion Funnel - små, blå och spiralformade dragningsstrålar du kan aktivera genom att skapa portaler. De är perfekta när man vill ta sig över långa avgrunder, och kan även användas till att flytta föremål (t.ex. kompanjonskuberna) från punkt A till punkt B.

Om du inte har tålamodet som krävs för Excursion Funnel kanske du föredrar Aerial Faith-plattorna: extremt våldsamma språngbrädor som studsar dig mellan områden. Det går att hoppa halvvägs genom en nivå utan att behöva gå, och skapar man portaler på ett bra sätt kan de skapa smarta hål i väggen.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Christian Donlan

Christian Donlan

Features Editor

Christian Donlan is a features editor for Eurogamer. He is the author of The Unmapped Mind, published as The Inward Empire in the US.

Fler artiklar av Christian Donlan

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

Portal 2

En triumferande framgång!

Filmen baserad på Portal kan få en utannonsering inom kort

Det jobbas fortfarande på Half-Life- och Portal-filmerna.

FeatureEurogamer.se lägger ner - tack för att du läste

Vi har kommit till vägens ände. Nu vänder vi blad.

FeatureSuper Mario Run kommer inte till Switch

Men du har väll en smartphone?