En rapport i Wall Street Journal avslöjar att Activision Blizzard budgeterade närmare 100 miljoner dollar, ungefär 740 miljoner kronor, till utvecklingen av StarCraft II. En massiv summa när det gäller spelutveckling, då runt 20 miljoner dollar är normen för storspel idag.

Artikeln som Big Download hittade säger dock ingenting om denna summa är enbart för den första spelet, men det minst galna alternativet är att summan gäller för alla tre spelen i serien. Det är antagligen en ganska riskfri satsning, då StarCraft II bara behöver sälja cirka 1,7 miljoner exemplar för att gå runt. Analyser har tidigare spekulerat om försäljningssiffror upp emot 5 miljoner under det första året, vilket inte känns helt orimligt då alla PC/MAC-spelare samt deras farmödrar verkar vara sugna på att slakta Zerg.

StarCraft II: Wings of Liberty är det första spelet i serien som behandlar människornas kampanj och lanserar flerspelarläget, som släpps om lite drygt en vecka -- närmare bestämt den 27 juli. Kort därefter får vi se om Activision satsade sina slantar rätt, då vi här på Eurogamer kommer syna sömmarna och recensera.

Tills dess kan du kolla om din dator klarar av kraven, och om du har en PC eller Mac som är fem år eller yngre så finns det inte så mycket att oroa sig över, annat än att ungdomens forna dagar av sena nätter och spö av sydkoreaner är på väg tillbaka.

Känner du StarCraft II-hypen?

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)