Picture of Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

FeatureFörtitt: NHL 17

Hockey-säsongen är här.

Att EA släpper nytt FIFA och NHL varje år är lika självklart som att Kalle Anka sänds på julafton. Men där fotbollsspelet fått massvis av kärlek från företaget (exempelvis Frostbite i årets upplaga) har hockey-diton fått stå lite vid sidan av och åtnjuta färre nyheter och uppgraderingar.

FeatureFörtitt: For Honor

Bland vikingar och riddare.

När For Honor utannonserades under E3 2015 var jag, med handen på hjärtat, inte särskilt intresserad. Spelet såg ut som ett slumpmässigt hack n slash, fast med riddare och vikingar. Jag vände strax därefter blad.

FeatureFörtitt: Titanfall 2

Respawn och deras robotar.

Titanfall var ett av de första spelen till Xbox One och skulle bli titeln som visade var skåpet skulle stå, åtminstone när vi diskuterar termen multiplayer. Så blev det som bekant inte, och även om spelet på många sätt briljerade framstod det allt som oftast som en kopia av Call of Duty - fast utan ett tight singleplayer-läge. Med Titanfall 2 hoppas Respawn Entertainment roffa åt sig den stora multiplayer-kakan, samtidigt som de erbjuder kampanjälskarna ett lika digert läge.

FeatureFörtitt: Battlefield 1

Vi har snabba intryck från första världskriget.

När Battlefield 1 avtäcktes tidigare i år höll en hel spelvärld andan. Det hade länge viskats om att EA och DICE skulle gå tillbaka till rötterna och skapa ett historiskt krigsspel, och nu var det ett faktum. Första världskriget skulle bli arenan för nästa generation och undertecknad kunde inte vara mer exalterad.

Minns du Sniper: Ghost Warrior 2 som ett toppenlir? Det gör inte jag och spelet var riktigt risigt i sitt utförande samt staplade regelbokens alla klyschor på varandra. En snabb titt på Metacritic och jag är inte ensam om min åsikt och det var även därför som jag med staplande steg gick in i Gamescom-båset för uppföljaren - Sniper: Ghost Warrior 3.

Jag har nog aldrig varit så här opepp på ett Call of Duty, någonsin. Den senaste installationen i serien - Infinite Warfare - känns långt ifrån så kreativt som DICEs Battlefield 1 och under Gamescom 2016 befarades mina farhågor. Det här är knappast något nytt, utan snarare ett Black Ops 3 fast med viktlöshet.

FeatureFörtitt: Scalebound

En pojke och en anpassningsbar drake.

Scalebound - Microsoft-exklusiva spelet om en pojke och hans drake - ska släppas under nästa år. Bakom spakarna står PlatinumGames (MadWorld, Bayonetta) och under Gamescom 2016 fick jag chansen att ta en närmare titt på spelet och dess mekanik för anpassning och uppgradering av drakar.

FeatureFörtitt: Farming Simulator 17

Vi har spanat in årets upplaga av det populära bondespelet.

Spelserien Farming Simulator - där du spelar som bonde och sköter om din farm - har blivit lite av en världssuccé, trots sitt tveksamma produktionsvärde. I rollen som bonde ska du sköta om din bondgård och plöja åkrar. Där ligger grunden.

FeatureFörtitt: Dead Rising 4

Vi har spanat in Capcoms senaste zombiekaos.

Jag och Frank West fann varandra under Xbox 360-eran och Dead Rising. Jag minns fortfarande de sena kvällarna i studentlägenhet där plugg och tentamen bortprioriterades till förmån för zombieslakt.

FeatureFörtitt: Resident Evil 7: Biohazard

Skräcken är tillbaka i ny skrud.

Det har nu gått fyra år sedan besvikelsen Resident Evil 6 släpptes till Playstation 3, Xbox 360 och PC. Som actionspel var det faktiskt helt okej och förtjänade verkligen inte all skit det fick ta emot. Som skräckspel däremot var det otroligt undermåligt på alla vis. Nej, det kan faktiskt inte räknas in i horror-genren överhuvudtaget.

FeatureFörtitt: Vampyr

Äntligen ett vettigt vampyrspel.

En av förra årets största behållningar, för min del, var Life is Strange. Det episodbaserade äventyret om Max Caulfield och Chloe Price fångade mig, höll mig i ett fast grepp under hela resan och avslutades så omtumlande att jag var emotionellt skärrad i veckor efter sista avsnittet.

FeatureNaoki Yoshida om framtiden för Final Fantasy 14

Vi har intervjuat demonproducenten...

Final Fantasy 14 är onlinerollspelet som släpptes, dog, återuppstod och som därefter gjorde världssuccé. Vi har fått en snabb pratstund med spelets producent Naoki Yoshida om den interna konkurrensen med Final Fantasy 15, framtida uppdateringar och ifall det tillslut kommer till Xbox One och Nintendo NX.

FeatureFörtitt: Chronicle: RuneScape Legends

Vi har testat RuneScapes kortsspelssyskon.

Kortspel har aldrig varit så populärt som nu. I och med Hearthstones intåg på marknaden har fokus riktats på bataljer med monster och digitala kort, och därför är det heller ingen större överraskning att Jagex - studion bakom RuneScape - nu vill ha sin del av kakan. Deras svar heter Chronicle: RuneScape Legends och har en annorlunda twist - istället för att slåss direkt mot en motståndare behöver du bekämpa dina egna kort.

I januari 2001 lanserades RuneScape. Spelet var även startskottet för grundandet av Jagex - en av Storbritanniens största indieutvecklare. Och nu, 15 år senare, spelas RuneScape fortfarande av två miljoner människor varje månad. Det är sannerligen en bedrift och för att fira spelets födelsedag åkte vi till London i förra veckan.

FeatureAndréas årskrönika 2015

Eurogamers chefredaktör blickar framåt och bakåt.

Tänk så fort tiden går. I skrivande stund är det drygt ett år sedan jag drog iväg mailet till Rupert Loman på brittiska Eurogamer och frågade "Vad sägs om att ge svenska sidan en chans till?"

FeatureFörtitt: Tales of Zestiria

Andréas har tittat närmare på Bandai Namcos kommande rollspelsäventyr.

Vid sidan av Final Fantasy och Dragon Quest så är Tales utan tvekan en av de största japanska rollspelsserierna. Med sin unika stil och animeinspirerade ton är dess framgång, både innanför och utanför Japan, välförtjänt. Den senaste installationen - Tales of Zestiria - följer i samma spår och är kort sagt mer av allt.

FeatureFörtitt: Rock Band 4

Vi har rockat loss med Rock Bands heliga återkomst. Och vi vill ha mer.

Jag älskar karaoke, men jag sjunger mer falskt än satan själv. Men det är okej - folk går inte till karaoke för att få en sånglektion, och folk spelar inte Rock Band för att bli en äkta gitarrhjälte eller en rockgud. Och där ligger problemet med dagens musikspel; de försöker för mycket och istället för att fokusera på svinroligt gameplay och goda vänners sällskap, tenderar många titlar att istället vilja lära människor att spela riktiga musikspel. I det tomrum som uppstod - där bara den äkta glädjen hos en tondöv amatör kunde rymmas - fann Guitar Hero och Rock Band sin plats. Vi smiskade plastinstrument och knappade på fejkade gitarrer hela vägen till gryningen. Vi lärde oss inget men vi hade kul.

FeatureFörtitt: Mario Tennis: Ultra Smash

Vår älskade Mario med vänner är tillbaka i ännu ett hysteriskt sportspel.

Nintendo har blivit experter på att skapa sportspel med sina egna ikoniska karaktärer. Vi har sett Mario i omgångar spela golf, åka gocart, lira fotboll och även smasha tennisbollar som om det inte fanns någon morgondag.

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

En serie som stått och stampat i princip på samma ställe sedan första spelet är Lego. Trots detta har varje del levererat en snygg, charmig och genommysig upplevelse fastän nyheterna varit få. Lego Marvel's Avengers är inget undantag och det vi testade på under Gamescom 2015 skvallrar om ett spel som fansen lär känna igen sig i och uppskatta.

FeatureFörtitt: Assassin's Creed: Syndicate

Vi har testat Ubisofts senaste lönnmördarfest.

Hösten vankas runt hörnet och vore inte årets mest gråmulna årstid desto tristare utan ett sprillans nytt Assassin's Creed? Så tänker antagligen herrarna borta på Ubisoft, skulle jag tro, och denna gång vankas det lönnmördarpisk i 1800-talets London. Under Gamescom 2015 fick vi chansen att klämma, känna och testa på att traska runt bland höga hattar, tvivelaktig munhygien och vinäger.

FeatureFörtitt: The Crew: Wild Run

Ubisofts galna öppen värld-racing är tillbaka i en klockren expansion.

Racing är långt ifrån min starkaste genre, det ska erkännas. Trots detta hade jag förbaskat kul med The Crew - Ubisofts galna racingspel i öppen värld - när det begav sig i december förra året. Det arkadiga och hämningslösa lockar mig på ett sätt som mer realistiska bilsimulatorer inte ens kommer i närheten av. Med The Crew: Wild Run får vi mer av samma, men större, galnare och bättre. Det ska tilläggas att Wild Run är en expansion till originalspelet. Har du funderat på att köpa spelet behövs alltså själva grundtiteln.

I väntan på The Legend of Zelda: Wii U var det överraskande att Nintendo under E3 2015 utannonserade The Legend of Zelda: Tri Force Heroes till Nintendo 3DS. Vad som var ännu mer förvånande var att spelet fick releasedatum redan i år, närmare bestämt 23 oktober. Jag är inte den som klagar, The Legend of Zelda är trots allt en av mina favoritserier, och att få chansen att provspela det under Gamescom 2015 två månader senare fick min inre Nintendo-nörd att jubla.

FeatureFörtitt: Xenoblade Chronicles X

Japanska rollspelshiten är här. Vi har provspelat.

När jag tidigare i år recenserade Xenoblade Chronicles 3D till Nintendo 3DS så hyllade jag spelets enorma värld. Och med seriens nästa del, Xenoblade Chronicles X till Wii U, verkar det fortsätta i samma fotspår. Xenoblade Chronicles X är nämligen makalöst stort, otroligt vackert och har rejält imponerande omgivningar. Jag är heller inte ensam om det. Inför researchen till denna förtitten har jag nämligen observerat att flera andra sajter, främst amerikanska och japanska, hyllat spelet för just detta.

första föregående