Alex är en allätare och lapar i sig det mesta inom spel. Dark Souls, Metroid och Uncharted får helt enkelt slåss med FIFA om uppmärksamheten i sladdljungeln under tv:n. Och eftersom han är så förbaskat gammal har han också minst 25 års erfarenhet av spelande.

Featured articles

RekommenderatRecension: TrackMania Turbo

Alex har pressat pedaljäveln i botten i jakt på de där viktiga hundradelarna

FeatureFem idiotiska simulatorspel vi vill se

Redan klar med Bus Simulator 16? Spana då in denna lista!

Recension: Obscuritas

Alex har kämpat sig igenom tysk skräckis. Plågades han av skräck eller tristess? Svaret finner ni här.

EssentielltRecension: Unravel

Alex har besökt några av de vackraste platserna spelhistorien hittills genererat.

Slutligen: Så här mycket snyggare blir Twilight Princess i sin HD-skrud

Nintendolife försöker försöker höja peppen med ny video och Alex är ambivalent

Dagens mest otippade: Halo 5 Podracing

Någonstans på en ringformad planet långt, långt bort.

Alla som sett den fullständigt bedrövliga Star Wars Episode 1: The Phantom Menace minns otvivelaktigt den sanslöst utdragna Podracing-akten (den tar ungefär upp halva filmen). I denna för tiden (1999) säkert imponerande datanimationsorgie får vi följa en väldigt ung Darth Vader, som då fortfarande lyssnar till namnet Anakin Skywalker, tävla mot galaxens rivigaste förare.

Utvecklarna bakom Dirt Rally siktar på 1080p/60fps på konsol

Codemasters spänner musklerna - även på konsol!

Att i princip alla spel skulle köras i upplösningen 1080p och med 60 bildrutor per sekund var det många som, något naivt, förutsatte innan Playstation 4 och Xbox One släpptes höster 2013. Dagens sanning är dock att väldigt få spel lyckas kombinera dessa två faktorer. Några som dock inte gett upp tanken på detta är utvecklarna Codemasters som med sitt kommande Dirt Rally ämnar att rendera spelet på detta sätt.

Nya superläckra bilder från Dark Souls 3

Bandai Namco får återigen våra munnar att vattnas.

Bandai Namco har precis släppt en radda med nya bilder från sitt kommande spel Dark Souls 3. Och om vi var exalterade innan så kan vi knappt bärga oss nu. 12 april, då spelet är tänkt att släppas, kan inte komma snart nog!

Är detta den svåraste Super Mario Maker-banan hittills?

...och givetvis har någon redan klarat den.

Svårare banor i Super Mario Maker tycks vara mer av en regel än ett undantag. Många användare har efter timmar med spelet/banskaparen insett att det faktiskt är betydligt svårare att göra enkla banor som är roliga än svåra sådana. Det senaste tillskotten, The Pit of Panga: Cape Escape av användaren Panga, framstår som det knivigaste exemplet hittills.

Det går inte många dagar utan att vi höra nya rykten kring Nintendos nya konsol/konsoler som går under projektnamnet NX. Åtskilliga rykten har florerat kring denna maskin som skall följa upp den minst sagt mediokra försäljningen av Wii U. Vissa har till och med spekulerat kring att det kanske till och med rör sig om två maskiner - en stationär och en bärbar. Även om många av dessa rykten i princip har kunnat avfärdas som rent nonsens så kittlar det alltid att höra nytt skvaller kring NX som enligt vissa kommer att lanseras redan i år.

Playstation Vita. Kommer ni ihåg den? Det fullständigt bortglömda bärbara spelkonsolen har, trots sin än idag rätt vassa hårdvara, verkligen kommit i skymundan av mobiltelefoner och annat bös. Trots detta ämnar Kenichiro Takaki, mannen bakom bland annat sanslöst sexistiska Senran Kagura, sparka nytt liv i liket i och med ett spel vid namn Uppers.

Mighty No. 9 försenas. Igen.

Veckans största lågoddsare?

Hett efterlängtade Mighty No. 9 har åkt på det nya modefenomenet "försening". Igen. Mega Man-klonen som senast var tänkt att släppas i februari verkar nu inte komma ut förrän senare i vår.

RekommenderatRecension: Legend of Heroes: Trails of Cold Steel

Alex har tagit sig an ett gammalt hederligt JRPG.

De japanska rollspelen har de senaste åren börja krypa fram ur det generationslånga ide de befunnit sig i. Även om mycket förmodligen har varit skräp så tycks en och annan godbit funnits att hitta på framförallt den nu rätt föråldrade Playstation 3. Legend of Heroes-serien är för visso ingen ny spelserie, faktum är att den sträcker sig så långt tillbaka som till 1989, men med subserien Trails of Cold Steel tycks tanken vara att sätta spelserien rejält på kartan.

Den fullständigt förvirrande tidslinjen som ämnar att förtälja kronologin över The Legend of Zelda har fått en ny uppdatering. Även om spelen i den välkända serien är uttalat fristående så hindrade inte det Nintendo från att 2011 publicera en tänkt lösning för hur de olika titlarna hänger ihop. Denna officiella tidslinje förekom i den förtjusande boken Hyrule History som utkom samma år.

Är detta den kommande snackisen?

Scrap Mechanic låter dig bygga fordon som hade fått självaste Skrotnisse att grönas av avund.

Det går bra för Scrap Mechanic - spelet som låter dig bygga vansinniga fordon av alla möjliga delar (är det bara jag som får sjuka Technic Lego-vibbar?). Trots att spelet fortfarande befinner sig i Early Acess ligger det i skrivande stund på Steams plats nummer två över mest sålda spel just nu. Före spel som GTA 5 och Fallout 4.

FeatureDe fem coolaste GTA 5-moddarna

Alex har spanat in fem intressanta sätt att förändra upplevelsen i Los Santos.

Många verkar tycka att Grand Theft Auto V är så nära perfektion det går att komma i spelsammanhang. Men det finns också de som inte är nöjda med vissa delar av Rockstars mastodonttitel och ständigt söker nya sätt att förbättra den. Och så finns det de som bara vill att spelet skall balla ur fullständigt. Det är här moddarna kommer in i bilden. Den entusiastiska människoskara som älskar att skriva om förutsättningarna för alla större speltitlar.

FeatureVi har snackat med Robert Conkey, producent för Transformers: Devastation

Alex fick sig en god pratstund med Robert Conkey från Activision.

Jag gladdes oerhört över det munvattnande superläckra Transformers: Devastation. Ett spel jag inte bara varmt rekommenderade utan även gjorde en videorecension utav tidigare i höstas. Att därför få sig en pratstund med en av upphovsmännen, Activision-anställde producenten Robert Conkey, kändes givetvis rätt kittlande.

FeatureFem ruggiga PS2-spel vi vill kunna spela på PS4

Sony har börjat slussa ut en del PS2 spel på Playstation Network, Alex vill se fler.

För en tid sedan utlovade Sony någon form av bakåtkompatibilitet för sin digra katalog av Playstation 2-spel. Vad som sedan hände var att de lät meddela att projektet PS2 Classics endast kommer gälla en handfull utvalda spel.

RekommenderatRecension: Bloodborne: The Old Hunters

Är du sugen på mer viktorianskt smisk? Alex håller i piskan och är redo.

Jag undrar hur många gånger jag skrivit "From Software" under det snart passerade året 2015. Inte nog med ett allt mer påtagligt surr om Dark Souls 3 (och en spelbar testversion) så hann vi även få en upphottad version av förra årets höjdarspel Dark Souls 2. Trots detta handlade ändå större delen av snacket om den japanska utvecklarens nya sidospår: Bloodborne.

Kan Life Is Strange 2 vara på gång?

Röster viskar om uppföljare till populärt skoläventyr.

Det har talats en hel del om det episodbaserade Life Is Strange - äventyrspelet som utspelar sig i studentmiljö - under året. Chefredaktör Andréas gav bland annat dess sista del utlåtandet "Essentiellt" och han inte varit ensam om den uppfattningen. Ja, rösterna har varit mestadels positiva om Dotnods spel och nu verkar det som att en uppföljare kan vara på gång.

FeatureFörtitt: Dark Souls 3

Alex har återigen dykt in i From Softwares lika mörka som underbara värld.

From Software har i och med sin Souls-succé blivit en sanslöst produktiv studio. Så sent som förra året kom Dark Souls 2 ut, i våras fick vi spinoffen Bloodborne och nästa år är alltså Dark Souls 3 tänkt att släppas. Hur tusan de hinner med att skapa den ena världen mer episk än den andra är nog för många ett stort frågetecken, men än så länge är det ju bara att tacka och ta emot. Risken att urvattna konceptet finns visserligen där men jag tror inte vi kommer få se något löpande band-tänk á la Assassins Creed.

Recension: Animal Gods

Zelda-inspirerat myspys eller ren och skär dynga? Alex ger sin syn på det kickstarter-finansierade äventyret Animal Gods.

Kickstarter har ibland en tendens kännas som spelvärldens svar på Postkodlotteriet - att skänka en slant kan ofta kännas som en möjlighet till någon form av lycka, men oftast genererar insatsen inget annat än besvikelse. Actionäventyret Animal Gods har med sina 459 backare (26.775 dollar) möjliggjorts av denna gräsrotsfinansiering och är dessvärre inget undantag.

Refused finns med i kommande Need For Speed

Den gamla Straight Edge-orkestern från Umeå lever än.

Det (tidigare?) starkt politiska hardcorebandet Refused kommer att medverka i kommande bilspelet Need For Speed. Detta meddelar bandet via sin Facebook-sida. De passar även på att länka till hela spellistan i form av en Spotify-länk. Låtern "Electra" är hämtad från skivan Freedom som bandet något oväntat släppte i somras.

Star Citizen får drömensemble

Rymdsimulatorn ser bara mer och mer spännande ut.

Den kommande rymdsimulatorn Star Citizen har hajpats rätt rejält och kan nog bli en stor PC-hit när det någon gång under nästa år släpps. Utvecklaren Cloud Imperium Games bakom denna crowdfundade historia avslöjade igår några av de skådespelare som kommer medverka i spelets kampanj. Håll i hatten nu för det inte några såpaskådisar vi snackar om, eller vad sägs om Gary Oldman, Mark Hamill, John Rhys-Davies och Gillian Anderson?

Häng med på en 15 minuter guidad tur i The Legend of Zelda: Tri Force Heroes

Visar upp en hel del godbitar från spelet som släpps om två veckor.

Jag kan inte påstå att mina ögonbryn höjdes anmärkningsvärt mycket när The Legend of Zelda: Tri Force Heroes visades upp under sommarens E3. Även om det alltid är kul med ett nytt Zelda så känns som den här typen av titlar löper risk att vattna ur konceptet. Men hur butter jag än verkar så fanns det de som älskade Four Swords Adventures på Gamecube, och det är delvis mot dessa som Tri Force Heroes riktar sig.

Apläcker video från Cybercore-läget i Call of Duty: Black Ops 3

Trodde aldrig den här dagen skulle komma.

En av de saker som alltid fått mig att tröttna på spelserien Call of Duty är den tråkiga fiendefloran. Bortsett får Zombie-läget (som skiftat i kvalitet) så har det varit människor, människor och åter människor som fått tugga i sig mina blysalvor. Call of Duty: Black Ops 3 verkar vilja ändra på detta då spelet som, försatt i framtiden, bjuder på en hel drös med robotar!

Kolla här, 5 minuter från Resident Evil: Umbrella Corps

Skjut ihjäl andra människor...och några zombies.

Resident Evil: Operation Racoon City är det första jag tänker när jag ser Umbrella Corps. Spelet som ingen spelade? Trots detta verkar Capcom nöjda med konceptet från detta nu i princip helt bortglömda spel då kommande Resident Evil: Umbrella Corps, likt föregångaren (?), nämligen är ett multiplayer-inriktat actionspel i tredjeperiod.