Recension: WWE '12

TrackMania 2: Canyon

Mindre är mer

Football Manager 2012

Tar bara en match i taget

WWE All Stars

Anakronistisk stjärnsmäll

"Please DO NOT try this at home" står det på en laddningsskärm när jag startar upp WWE All-stars. Men då är det redan för sent. Utöver ett par trasiga glasögon, några blåmärken och en eller annan inredningsskavank har dock konsekvenserna av mitt eget wrestlande varit ganska milda.

"Ny Nintendokonsol visas på E3"

Första steget in i nästa generation?

Nintendo kommer att presentera en ny stationär konsol på årets E3-mässa, säger flera källor till Game Informer. Enligt dessa kommer konsolen ha HD-kapacitet, och Nintendo har redan börjat delge tekniska specifikationer till tredjepartsutvecklare.

Bejeweled Blitz LIVE

Bejeweled - nu med dubbla suffix

Bejeweled-serien fyller tio år i år, och under denna tid har utvecklingen för serien varit minimal - vilket är helt i sin ordning eftersom vi ändå talar om ett simplistiskt pusselspel som gjorde omedelbar succé redan i debuten.

Med knappt två veckor kvar tills testosteronspäckade actionspektaklet Bulletstorm, vars förhandstest finns att läsa här, når butikerna har ordkriget om spelet i amerikansk media redan nått kokpunkten. Fox News-journalisten John Brandon frågade sig retoriskt om Bulletstorm är det värsta spelet någonsin, och hann i artikeln föra fram åsikter som att spelet vänder sig till nioåringar och att dessa nioåringar genom spel som detta lär sig att problem bäst löses med våld och sexuella anspelningar, samt kalla ESRB (den amerikanska motsvarigheten till PEGI) "värdelöst".

Vi tar det i rätt ordning: omslaget till Super Mario All-Stars 25th Anniversary Edition är fantastiskt. Guldtryck på vinröd bakgrund, en lagerkrans och en pixlig original-Mario. Mycket elegant. Detsamma gäller övriga foton och illustrationer - det är toppklass rakt igenom. Men kan samma sak sägas om själva innehållet?

Tomb Raider börjar om

Crystal Dynamics gör om - men gör de rätt?

Square Enix avslöjar idag att Tomb Raider-serien ska få en reboot, denna populärkulturens oundvikliga make-over för varje franchise som kör fast. Det nya spelet - med titel enligt klassisk reboot-formel: rätt och slätt "Tomb Raider" - utvecklas av Crystal Dynamics, som har hängt med sedan 2006 års Tomb Raider: Legend.

Blood Drive

Rör inte min zombie!

Det kan egentligen diskuteras om George Romero visste vad han gjorde när han 1968 tog ifrån den karibiska zombien dess ursprung, traditioner och - faktiskt - namn, och ersatte dem med en tyst men ursinnig blodtörst och potent symbolism i Night of the Living Dead (gissningsvis är många läsares erfarenhet av den karibiska originalzombien begränsad till Don Rosas (fantastiska) Bombie the Zombie från hans serier om Joakim von Anka, men ni får helt enkelt lita på mig). 60-, 70- 80- och 90-talen gav oss förutom Romeros egen Dead-trilogi klassiker som Re-Animator och galningen Lucio Fulcis "uppföljare" Zombie Flesh-Eaters. Visst var många av de filmer som gavs ut rena skräpet, men även det hade ofta sin b-filmscharm, och var ofta en angelägenhet endast för små cirklar av nördar.

Indiespelet som räddar liv

Förena nytta med nöje

Ni vet hur man ibland kan drabbas av dåligt samvete efter en lång spelsession? Indiespelet Phylo, utvecklat av bioinformatiker vid kanadensiska McGill University, har ett effektivt botemedel mot denna lyxångest. Som spelare av det minimalistiska pusselspelet hjälper du nämligen till att rädda liv. Phylo är ett enkelt Flash-spel som går ut på att ordna färgkodade rutor som representerar de fyra olika nukleotider (byggstenarna i DNA och RNA, som vi ofta benämner A, C, G och T) så effektivt som möjligt, genom att para ihop nukleotider med samma färg och undvika mellanrum, vilka motsvarar mutationer.

Football Manager 2011

Det gröna fältets Civilization

Behöver en simulator vara verklighetstrogen för att vara bra? Frågan borde vara retorisk för gamers, åtminstone om man sedan jag spelat sedan 80-talets början. På den tiden hade fotbollsspelen centimeterstora pixlar och bollen gick knappt att skilja från spelarna. Hockeyspelen skilde sig från fotbollsspelen endast genom de två, tre pixlar som markerade att de höll i en klubba. Och managerspelen hade, om de var avancerade, några dussin variabler att lattja med.

Alien Breed 2: Assault

Avling som inte lönar sig

Det ska väl erkännas från början att jag aldrig kom i kontakt med den första delen av Team 17:s återupplivade Alien Breed-franchise. Men jag spelade det första spelet en hel del på Amigan, förr i världen. På den tiden gick det tolv actionspel med top down-perspektiv på dussinet, men Alien Breed stack ändå ut på ett positivt sätt, med klaustrofobisk stämning och tillfredsställande blästring av slemmiga utomjordingar.

Sid Meier's Civilization V

Den bästa av världar?

O tempora, o mores. Varje period i en modern mogengamers liv har haft sitt eget Civilization. Från det tidiga 90-talets diskettbytande och halvtimmeslånga laddningstider på Amiga 500 med den första installationen av Sid Meiers blivande monsterfranchise, via en fantastisk upputsning i Civilization (eller bara "Civ") II under 90-talets mitt till habila uppgraderingar i form av Civ III 2001 och Civ IV 2005. Och nu då Civilization V.

Keita Takahashi startar designstudio

Katamari-mannen samlar ingen mossa

För en dryg månad sedan meddelade Katamari Damacy-skaparen Keita Takahashi att han drar sig tillbaka från vad han upplever som en alltmer andefattig spelbransch. I stället skulle han lägga sin tid och kreativitet på att skapa lekplatser.

Lost Horizon

Pojkboksäventyr i den fjärran post-exotistiska östern

Är det verkligen möjligt att göra ett pojkboksäventyr år 2010 utan att det blir ett postironiskt pekoral? Peka- och klickaäventyret Lost Horizon är nämligen just ett sådant, med propellerplan och slemmiga nazister vart man vänder sig. Det är också något så originellt som ett tyskutvecklat spel med en brittisk protagonist i kamp med lumpna nazister, något som blir extra roligt när man hör den skrattretande tyska accenten de brittiska röstskådisarna lyckas uppbåda. Men vi tar det från början.

FeatureSpelbranschens bortglömda målgrupp

Har ni ert glada barnasinne kvar?

Min guddotter skulle börja spela tv-spel härom veckan. Hennes föräldrar är båda glada gamers, och tre år gammal ansågs deras dotter vara redo att doppa tårna i spelvärlden. Tyvärr tycks det som om spelvärlden inte riktigt var redo för henne.

FeaturePro Evolution Soccer 2011

It's coming home - PES vill i kapp och förbi

Nytt år, nytt PES. Och ett nytt FIFA; att jämföras med av kritiker och slåss om kunderna med i butikerna. Åren sedan spelkonsolerna tog steget in i den tredje 3D-generationen har varit svåra för Shingo Takatsuka och hans team. För varje år som gått sedan det fantastiska PES 5 (2005) har man stadigt tappat både publik och kritikergunst till FIFA-serien.

Hydro Thunder Hurricane

Skandinaviens första recension!

I drygt tio och en halv konsolgeneration fick fansen vänta på en uppföljare till vattenracern Hydro Thunder, men nu är den till slut här, i knivskarp och färggrann HD. Jag spelade själv aldrig originalet, och den senaste inom genren jag lade nämnvärd tid på var antagligen fordonstävlingarna i Beyond Good and Evil - ett spel det snart skulle visa sig hade hämtat en del inspiration från Midways omtyckta arkadlir.

Kirby's Epic Yarn släpps i höst

Nintendo spinner garn som ingen annan

2003 gav Nintendo världen Kirby Air Ride till GameCube, men sedan dess har vi väntat förgäves på nästa Kirbyspel till stationär konsol. Fram tills nu. På sin presskonferens på E3 igår presenterade Nintendo nämligen Kirby Epic Yarn till Wii - ett spel som Nintendo of America-bossen Reggie Fils-Aime menar "spins a yarn that has never been spun before".

Mer om nya Xbox 360-modellen

Vad kan vi förvänta oss av maskinen?

Tumult utbröt igår kväll över delar av internet, när hundratusentals gamers gjordes uppmärksamma på den sprillans nya modellen av Xbox 360. Är den tystare? Ja, säger Microsoft, den är tyst som en viskning. Har den en lika överdimensionerad strömadapter? Nej, visar det sig, den är betydligt mindre. Kommer den att RROD:a? Därom tvista de lärde. Kommer man att kunna överföra data från sin gamla hårddisk till den nya, som har en helt ny form? Här ropar vi ju spontant "Ja!", för allt annat vore ju ett rejält klavertramp av Microsoft. Men ingen info läckte under timmarna efter presskonferensen där maskinen presenterades. Tills Kotaku fick tag på en av mjukvarujättens talespersoner.

2010 FIFA World Cup South Africa - PSP-versionen

Vi recenserar PSP-versionen av årets VM-spel

2010 års fotbolls-VM står för dörren, och som på ett brev på posten landar den senaste VM-upplagan av FIFA-serien hos Eurogamer-redaktionen. Och precis som vanligt är man misstänksamt inställd till vad man lärt sig utgå från är ett beställningsjobb för att mjölka fansen på lite pengar till, detta trots att PS3- och Xbox-versionerna fick finfint betyg.

Bungie vill inte göra något Call of Duty-spel

Kanske de är intresserade av Tony Hawk: Shred?

Bungie må nyligen ha slagit sig i slang med Activision Blizzard, men de är inte sugna på att ta sig an sin nya utgivares flaggskeppsserie, Call of Duty, meddelar Brian Jarrard, communityansvarig på Bungie.net.