Picture of Mikael Lindberg

Mikael Lindberg

Småbarnspappa från Skåne med framtidsambitioner inom forskning alternativt bullbakning, lite beroende på hur den där doktorsavhandlingen om reglering av cyberfysiska system tar sig. Älskar spel med taktiska inslag och vidhåller att UFO: Enemy Unknown är det bästa han spelat.

Featured articles

Recension: Sanctum 2

Försvara dina torn om du kan

Recension: Pokémon X/Y

Måste fånga alla. Igen.

Recension: Shadowrun Returns

Cyborgar, punktroll och magi

Recension: LEGO Legends of Chima: Laval's Journey

Laval möter Cragger i nytt äventyr

För mig är portabelt spelande lika knutet till sommaren som shorts, grillkvällar och milkshake. Liggandes i hammocken, uppkrupen i trädkojan eller slappandes i solstolen på balkongen, erbjuder sommaren en kavalkad av tillfällen att förlora sig i små äventyr som jag av någon anledning inte haft tid för under vinterns mörka månader. Det passade sig således utmärkt att inviga min nyinköpta 3DS med LEGO Legends of Chima: Laval's Journey när sommaren väl brutit ut.

Det är svårt att tänka sig hur en spelare som inte varit i kontakt med World of Warcraft sedan det släpptes under 2000-talets mitt skulle känna om de loggade in i spelet nu när den senaste expansionen, World of Warcraft: Mists of Pandaria, varit ute en månad. Musiken som spelas under öppningscenen som följer efter man skapat en ny karaktär är den samma och berättarrösten som introducerar dig till situationen i världen låter precis som den gjorde för åtta år år sedan, även om det som sägs har ändrat sig. Status Quo? Låt oss se om jag kan besvara den frågan på under tre sidor text.

Recension: Skylanders: Giants

En jätte bland giganter

En av förra årets stora överraskningar var Skylanders: Spyro's Adventure (8/10), en chansning som föll så väl ut att utgivaren Activision grovt underskattade efterfrågan och missade julhandeln för deras figurer. Trots detta har denna franchise med tillhörande leksakslinje rotat sig djupt i lågstadiegenerationens spelvanor och mina barn och deras kompisar har med stor spänning sett fram emot uppföljaren Skylanders: Giants.

FeatureFörhandstitt: X-COM: Enemy Unknown

Stora skor att fylla för utomjordisk invasionsstyrka

Hemliga motiv, affärer i det fördolda och ingenjörer som arbetar i skugghöljda lokaler - allt medan jordens befolkning fortsätter sina enkla liv utan en aning om vad som egentligen står på spel. Nej, jag pratar inte om handlingen i ett spel, utan den märkliga historia som utspelat sig kring nystarten av en av PC-spelandets kultserier, X-COM.

Recension: Counter-Strike: Global Offensive

Bengt Battlefield och Erika Esportare vädrar sina tankar

Det känns inte helt enkelt att som recensent ta sig an en spelserie som skrivit historia i den utsträckning som Counter-Strike. I drygt tio år har namnet varit mer eller mindre synonymt med e-sport och i skrivande stund har serien sålt mer än 27 miljoner exemplar. Jag tänker mig att en konstrecensent som får i uppgift att skriva om Mona Lisa kan känna på liknande sätt.

Det är alltid kul när en spelutvecklare vågar bryta sig ur AAA-titlarnas tätt hållna lämmeltåg och chansa på något nytt. Guns of Icarus Online beskrivs av utgivaren Muse Games som ett lagbaserat luftskeppsstridsspel försatt i en en steampunkinspirerad postapokalyptisk värld, och det är en kombination som jag inte ser var dag.

Recension: Krater

Svensk vulkanmynning

När jag ser på Krater tänker jag på ett kollage av mina favoritspel genom tiderna. Somrar av tärningsrullande äventyr i Mutants postapokalyptiska Sverige, sena helgnätter av taktiska manövrar med mina handrekryterade soldater i X-COM: Enemy Unknown, det snabba tempot i Diablos actionstrider - allt är där.

Recension: TERA

Frottera dig med andra actionsugna MMO:are i Arborea

TERA, eller The Exiled Realm of Arborea som spelet egentligen heter, släpptes ursprungligen i Korea och har nu cirka ett år senare lokaliserats för Europa och Nordamerika. För att bättre passa den västerländska publiken (eller i alla fall koreanernas fördomar om den senare) har man tonat ner svårigheten lite och lagt till uppdrag för att bryta upp actionstriderna med lite berättelse.

RIFT drabbat av dataintrång

Trion Worlds får oväntat besök

I ett meddelande som gått ut till samtliga med Rift-konto informerar Trion Worlds om ett dataintrång där förövarna har lagt beslag på personliga uppgifter inkluderande krypterade lösenord, delar av kreditkortsinformation, födelsedagsdatum med mera.

Recension: Supremacy MMA

Har inte en kampsportslig chans

Första gången jag såg människor slåss på riktigt blev jag mäkta förvånad över hur lite det påminde om hur våld gestaltades i filmerna från Hollywood och Hong Kong som jag älskade så. Inga snygga sparkar, schyssta poser eller coola repliker; verklighetens kamp var ett bökande och ett grymtande med enstaka inslag av märkliga dova ljud, nästan omärkliga, när någon fick in en träff med knytnäven eller armbågen.

En av anledningarna till att jag och min fru på ett tidigt stadium introducerade tv-spel för våra barn var för att undvika att ha golven minerade av plastleksaker vars huvudsakliga funktion tycks vara att gömma sig i mattor för att sedan "återfinnas" när man under sena timmar smyger sig ut i köket för en nattmacka. Activision verkar dock ha upptäckt vår plan och har nu lanserat ett spel som kräver tillbehör i form av plastfigurer med vassa utstickande delar.

Förhandstest: Star Wars: The Old Republic

En kraftfull utmanare till tronen

När en etablerad spelstudio provar en ny genre plockar de ofta med sig framgångskoncept från tidigare spel. Därför är det inte svårt att föreställa sig att BioWares snart färdigställda onlinerollspel (kallade MMORPG) kommer att omdefiniera hur berättande och spelarval sköts. För det här är en genre som varit sig lik i denna aspekt sedan EverQuest blev ett fenomen för mer än tio år sedan.

Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad

Brutal realism på både gott och ont

I en tid då förstapersonsskjutarna står som spön i backen, och där Battlefield- och Call of Duty-serierna bekvämt delar marknaden mellan sig, förefaller det något riskabelt att ge ut ett spel som riskerar enbart bli "ytterligare ett". Icke desto mindre kommer nu Tripwire Interactive med uppföljaren till sitt kritikerrosade Red Orchestra i form av Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad.

Bastion

Ren och skär magi

Årets första Summer of Arcade-titel, Bastion från Super Giant Games, är ett spel som väcker många känslor. Till en början tänker jag på det som ett ganska typiskt hacka-och-slå-rollspel, men jag vänjer mig snart av med det. Det enda Bastion kan sägas vara med säkerhet, är ett mästerverk.

Runespell: Overture

Lagt kort ligger

Efter att ha spelat Runespell: Overture från oberoende spelutvecklarna Mystic Box, börjar jag ana att vi fått en starkt växande undergenre inom rollspel: pusselrollspel. Under de senaste åren har vi sett flera framgångsrika titlar som kan passas in i denna grupp, där Puzzle Quest och Might & Magic: Clash of Heroes (8/10) torde vara bekanta för många.

The Tiny Bang Story

Ett delikat litet pusselpaket

Det är sommar och jag sitter inomhus, närmare bestämt för att spela The Tiny Bang Story från Colibri Games. Ett "charmigt peka och klicka-spel till PC", har jag blivit sagd. Ute skiner solen, familjen leker i parken och jag känner en viss press att bli klar snabbt med genomspelningen så jag kan ta itu med semestersysslorna.

Puzzle Dimension

Svenskt pusselspel med många dimensioner

Alla har vi våra sätt att påbörja en semester. Personligen gillar jag att glida igång försiktigt, återupptäcka soffhörnet och känna pulsen sakta in. Helst gör jag detta i sällskap av något litet kul spel, varför inte ett kulspel (tack för ingressen, Lena Nyman)?

Magic: Duels of the Planeswalkers 2012

Spelar sina kort rätt

För en gammal avdankad Magic-spelare som jag framstår Magic: the Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 som en helt fantastisk idé. Jag slipper alltså lägga ut en massa pengar på att samla kort? Jag kan sitta hemma i min bekväma soffa och spela istället för att trängas under sena kvällar i förrådsutrymmena hos den lokala spelbutiken?

FeatureA Game of Thrones - Genesis

"Det lömskaste spelet någonsin skådat"

En sak jag tagit med mig från de gånger jag spelat RISK är hur oväsentlig själva spelmekaniken är i förhållande till intrigerna spelarna emellan.