Picture of Johan Lindros

Johan Lindros

Skribent

Skåning, gamer och hockeyfan. Med Atari 2600 som inkörsport till spelvärlden skapades en i stort sett allätare när det gäller spelgenrer, dock med en förkärlek för rollspel, en passion som endast matchas av känslorna för Philadelphia Flyers. Tycker att spel med delad skärm är ett av de mest underskattade nöjena som finns.

Featured articles

Recension: Batman: Arkham Origins

Tillbaka till Läderlappens rötter

Veckans reor [Vecka 43 2013]

Hotline Miami! Need for Speed! Metro!

Recension: F1 2013

En fartdåres bekännelser

Recension: Dragon's Crown

Sagan om de kontroversiella kronjuvelerna

Veckans reor [Vecka 41 2013]

Utomjordingar! Jävular! Nathan Drake!

Veckans reor [Vecka 39 2013]

Bioshock Infinite! Dead Island: Riptide! Warhammer!

Ännu en helg nalkas och många är sannolikt - precis som jag själv - fullt sysselsatta med det lysande Grand Theft Auto V (9/10). Om du däremot lyckas slita dig från Los Santos och får sug efter något annat finns det i vanlig ordning en del trevliga reor att kika på.

Recension: Kickbeat

Kung fu möter Guitar Hero i nytt rytmspel

Musik- och rytmspel är inte en lika stor genre som den var för några år sen när Electronic Arts och Activision dränkte marknaden med utgåvor av Guitar Hero och Rock Band. Denna mättnad har för min del suttit i sedan dess och jag var därför nyfiken på om Kickbeat skulle kunna få mig intresserad igen.

Veckans reor [Vecka 37 2013]

Tomb Raider! FC3: Blood Dragon! Hitman: Absolution!

Det är nu inte ens en vecka kvar tills ett av årets mest efterlängtade spel - Grand Theft Auto V - är här. Många av er kommer förmodligen att ägna full fokus åt detta spel nästa vecka, men innan dess finns det ju lite tid att ägna åt andra spel.

Recension: Amnesia - A Machine For Pigs

Den glömskaste och grisigaste maskinen

I takt med den blomstrande marknaden för indiespel har spel med smalare målgrupp börjat dyka upp allt oftare. En sådan genre är skräckspel som har växt närmast exponentiellt på senare tid. Det som skiljer dessa skräckspel mot de större spelserierna som till exempel Resident Evil eller Silent Hill är att indietitlarna inte nödvändigtvis behöver tilltala en så bred marknad som möjligt för att vara en lönsam affär. Detta betyder att skaparna har friheten att skippa bland annat actionsekvenser och strider för att fokusera mer på att förmedla en obehaglig upplevelse genom berättarteknik.

Recension: Diablo 3

Diaboliskt i kubik

Diablo-serien är möjligtvis en av de spelserier som tagit upp mest av min tid, förstås med World of Warcraft som konkurrent. I synnerhet Diablo 2 och dess expansion Lord of Destruction var ett spel som jag kunde lägga ner gränslöst mycket tid på i perioder och som jag till synes inte kunde tröttna på. När Diablo 3 släpptes till PC och Mac förra året var förväntan skyhög från min sida, och även om spelet snubblade lite ur startblocken med en något komplicerad lansering var det ändå tillräckligt bra för att sysselsätta mig i ett 50-tal timmar.

Recension: The Dark Eye: Memoria

Satinavs kedjor får sin uppföljare

Tyska utvecklarna Daedalic Entertainment har under de senaste åren etablerat sig som en av de mer framstående skaparna av äventyrsspel i gammal klassisk "peka och klicka"-stil. Med kännetecken som vackra och detaljerade spelmiljöer och solida berättelser har de definitivt visat att de är en utvecklare att räkna med i och med skapelser som Deponia-serien och genombrottet Edna & Harvey: The Breakout.

Förhandstest: Project Temporality

Temporärt på Steam Greenlight

I takt med att indiemarknaden växer och frodas poppar det med jämna mellanrum upp nya utvecklare som tidigare jobbat med större projekt. Malmöbaserade Defrost Games är ett sådant exempel där ett flertal sedan tidigare har erfarenhet från Massive Entertainment. De har jobbat på sitt debutprojekt Project Temporality i ungefär tre år nu och börjar närma sig slutspurten.

Veckans reor [Vecka 35 2013]

Rogue Legacy! LittleBigPlanet! UMvC3!

Nu är september månad bara runt hörnet vilket betyder att spelhösten sakta men säkert börjar närma sig. Nästa månad bjuder på en av generationens största lanseringar i form av Grand Theft Auto V, och för att sysselsätta dig till dess har vi den sedvanliga skaran reor på respektive plattform.

Veckans reor [Vecka 33 2013]

Red Faction! Deus Ex: Human Revolution! Thomas Was Alone!

Vid denna tid nästa vecka har flodvågen av nya spel börjat skölja över oss och sommartorkan är därmed över. Ni kan då njuta av spel som Saints Row IV (8/10), Splinter Cell: Blacklist (7/10) och The Bureau: XCOM Declassified, men ni behöver inte sitta och rulla tummarna till dess.

Recension: Saints Row IV

Den allra galnaste sandlådan återvänder

Utvecklarna Volition har inte haft en enkel resa under utvecklingen av Saints Row IV. Efter succén med Saints Row: The Third var det självklart att det skulle komma en uppföljare, men på grund av de ekonomiska problem som deras dåvarande utgivare THQ gick igenom fanns det en del hinder. Ursprungligen var målet att skapa en fristående expansion till Saints Row: The Third, men detta projekt expanderas sedan till ett fullstort spel. Efter THQ gick i konkurs snappades lyckligtvis Volition och deras projekt upp av Deep Silver och nu har äntligen Saints Row IV fått se dagens ljus.

Veckans reor [Vecka 32 2013]

Guacamelee! Spelunky! Persona!

Nu börjar vi närma oss slutet av sommaren och på horisonten skymtar vi höjdpunkter som Gamescom i Köln samt en hel del trevliga spel i slutet av månaden. Jag har själv slutfört Saints Row IV tidigare i veckan, och detta kommer ni att kunna läsa mer om nästa vecka. Om ni har tomt på hyllan i väntan på de nya släppen finns det förstås lite reor som kan tilltala er.

Veckans reor [Vecka 29 2013]

Torchlight 2! Ultimate Marvel vs Capcom 3! Grand Theft Auto!

Det är fortsatt stillsamt på spelfronten när det gäller nya släpp och i väntan på att spellanseringarna kickar igång igen om ungefär en månad finns det gott om reor att gå igenom.

Recension: Mario & Luigi: Dream Team Bros.

Mario och Luigi återvänder till drömmarnas land

När jag tänker på Nintendos populära maskot Mario är inte turordningsbaserade rollspel den första associationen som dyker upp i huvudet. Nintendo har dock varit framgångsrika med denna kombination tidigare med till exempel Mario & Luigi: Bowser's Inside Story till Nintendo DS. Nästan fyra år senare är det dags att återvända till detta koncept i form av Mario & Luigi: Dream Team Bros.

Veckans reor [Vecka 28 2013]

Hotline Miami! Dishonored! Metal Gear Solid!

Juli månad är traditionellt sett en månad som erbjuder speltorka, och det är inget undantag detta år heller. Det är dock en perfekt månad för att avverka de titlar vi inte hunnit med, eller kanske inte haft möjlighet att köpa än.

Veckans reor [Vecka 27 2013]

Sonic! Borderlands 2! Dead Space!

Sommaren är nu ett faktum och även fall det kanske inte är helt uppenbart vädermässigt överallt är det ganska tydligt när vi tittar på antalet nya spel som släpps. Detta sätter dock inte stopp för attraktiva reor där vi kan finna gott om titlar för att sysselsätta oss i sommar.

Recension: Hotline Miami (PS3/Vita)

Livsfarliga telefonsamtal

Hotline Miami är ett indiespel som tog PC-spelare (Se Mattias recension) med storm i slutet av förra året. Denna svenskutvecklade titel fångade spelare med otroligt finslipade spelmekaniker och sin retroinspirerade stil som påminner om de två första Grand Theft Auto-spelen dels utseendemässigt, men även när det gäller det våldsamma innehållet

FeatureVeckans reor [vecka 25 2013]

Dead Island! Popcap! Paradox!

Midsommar är här och det brukar ju medföra familjeträffar, fester och inte sällan en del regn. Om det skulle bli övervägande mycket av det sistnämnda finns det ju förstås lite billiga spel att fynda för att fördriva helgen med.

Veckans reor [vecka 24 2013]

Dishonored! Worms! Infamous!

Det har varit en väldigt intensiv E3-vecka med en inblick i vad vi kan tänkas syssla med framåt slutet av året. Om du precis som jag tycker att väntan är olidlig finns det ju förstås lite reor att gå igenom för att hitta något att sysselsätta dig med ett tag framöver.

Recension: The Swapper

Omväxling förnöjer

Spel som släpps idag är oftast skapade med så låg ingångströskel som möjligt för att kunna tilltala en större skara människor. Däremot finns det spel som till exempel Demon's Souls och Dark Souls som har visat att det går att använda frånvaron av handhållande som ett spelelement, och även om The Swapper inte är svårt på samma vis är det ganska lite som förklaras för dig.

Recension: Donkey Kong Country Returns 3D

Wii-spelet återvänder i 3D

Donkey Kong är helt klart en av grundpelarna i Nintendos mjukvaruportfölj, om än inte i samma utsträckning som Mario och Zelda. Mitt tidigaste minne av Donkey Kong är när jag spelade Game & Watch-versionen för väldigt många år sedan. På den tiden var Jump Man (som senare blev Mario) protagonisten i spelet och ditt huvudmål var att rädda en kvinna som Donkey Kong hade kidnappat. Mycket har dock hänt sedan dess.

Veckans reor [vecka 21 2013]

Riddare! Pussel! Slagsmål!

Det har varit en intensiv vecka med massor av nyheter om den nyligen offentliggjorda Xbox One. Vi har ju fortfarande ett tag innan denna enhet är aktuell för lansering på marknaden, men det kan ju vara en idé att börja snåla lite med inköpen för att ha råd med den framåt slutet av året. Därför är det ju bra att det finns reor som är lite skonsammare för plånboken.

Förhandstest: Wildstar

Stjärnhimlen blir lite tydligare

Att idag försöka ge sig in på MMO-marknaden (massivt online-flerspelartitel) är både riskfyllt och komplicerat. Det finns en hel rad olika aspekter att tänka på, som till exempel betalningsmodell, målgrupp och inte minst innehåll som gör just ditt onlinerollspel unikt på en ganska mättad marknad. Carbine Studios och NCSOFT har inte en enkel uppgift framför sig.

Recension: Metro: Last Light

Ser du ljuset, Jonathan?

Ett par av mina favoritkoncept i spel är alternativ historia och postapokalyps. Att då basera ett spel på Dmitri Glukhovskys Metro-böcker är i och med detta i princip jackpot. Bakgrundshistorien är att kärnvapenkrig bryter ut år 2013, vilket tvingar Moskvas överlevande befolkning att bosätta sig i tunnelbanesystemet för att undvika strålningen.

Left 4 Dead 2-beta tillgänglig för Linux

Linuxbaserade zombier ligger illa till

Valve har tillkännagivit via sin Left 4 Dead-blogg att betaversionen av Left 4 Dead 2 nu finns tillgänglig via Steam för de som kör Linux. Detta betyder att alla Linuxanvändare som är sugna på zombiejakt nu kan börja bege sig ut på Steam för att finna likasinnade att dela denna härliga flerspelarupplevelse med.

Recension: Thomas Was Alone

Ensam är stark

Thomas Was Alone är ett spel som - likt många andra indietitlar - har en lång bakgrundshistoria. Det fanns ursprungligen tillgängligt redan 2010 i en något primitiv flashversion som skapades av Mike Bithell under ett 24-timmars utvecklingsevenemang, en så kallad Game Jam. Tanken bakom spelet var enligt Bithell att skapa ett spel som handlar om vänskap. Vänskap och hoppande. Och detta har han lyckats ypperligt med.

första föregående