Dying Light

Dying Light bjuder med sin förtjusande zombie-parkour på årets mest magkittlande spelupplevelse hittills

Spotlight

RekommenderatRecension: Dying Light: The Following

Är den här zombieapokalypsen redo att vakna igen?

RekommenderatRecension: Dying Light

Alex har lekt huvud och spade i zombie-sandlådan Dying Light

VideoFörsta trailern för Dying Light

Nytt zombiespel från utvecklarna bakom Dead Island

Key events

Det är de sista skälvande dagarna innan spelvärldens stora branschfest E3, och vi på redaktionen laddar för fullt. Diskussionerna om vad vi kommer få reda på går varma, och vill du veta vad vi hoppas mest på har vi sammanställt en behändig lista här. Vi har också den ultimata summeringen av när och var du följer alla olika presentationer. Tills det sätter igång underhåller vi oss den här helgen med detta:

FeatureÅsikt: Hellre utsatt än övermäktig

Jerry diskuterar nackdelarna med att uppgradera sig till max.

I rollspel och alla andra slags genrer med någon typ av uppgraderingssystem, strävar jag hela tiden efter att göra min karaktär större och starkare. Mer stryktålig, helt enkelt. En stor del av upplevelsen i just dessa typer av spel är att bli den figur som så småningom härskar i hela riket, vare sig det gäller Skyrims slätter i The Elder Scrolls V eller staden Harran i Dying Light.

Recension: Dying Light: The Following

RekommenderatRecension: Dying Light: The Following

Är den här zombieapokalypsen redo att vakna igen?

Det sämsta med Dying Light var huvudpersonen Kyle Crane. Han var sinnesbilden av en spelprotagonist, en vit medelålders man med en sån där lagom personlighet som låter spelaren fylla i resten utifrån hur man själv vill vara i spelet. En sån där karaktär som säger saker utan att egentligen säga någonting.

Eller ja, ibland sa han saker i stil som "oh shit not again" eller "don't fall down now!", ni vet precis det där man som spelare ska tänka i den stunden. När han väl sa mer än en mening lät han mest douchig och bitvis till och med osympatisk. Den där biten i manuset då han ska gå från att vara en hemlig agent till en man av folket måste ha skrivits då författarna var på semester och lämnade allt till praktikanterna.

Trots det så var Dying Light en av förra årets smyghits. Ett väldigt stämningsfullt överlevnadsspel som var både visuellt imponerande och med en både originell spelmekanik, med parkour-element som dess stora stjärna. Dag och natt-mekaniken medförde även två helt olika spelstilar och allt kunde göras tillsammans med andra kompisar i co-op.

Läs vidare...

Dying Light Enhanced Edition når guld - här har du en ny trailer

Dying Light Enhanced Edition, den nya versionen av 2015 års zombieaction från Techland (Dead Island), har nått guld. Detta innebär kort och gott att utvecklingen är klar. Techland meddelade detta igår och släppte även en ny video från deras "Highlights"-serie. Klippet fokuserar särskilt på de nya utmaningarna som kallas för "Bounties".

"Now that the Enhanced Edition has gone gold, we can focus on telling our fans everything they want to know about the enhancements we've made," berättade lead game designer Maciej Binkowski.

"Basically, these are unique objectives that change every day. So even if you did all the quests, challenges, you always have a reason to jump in, preferably with some friends," fortsatte han. "Bounties are a great way to bump up your XP, especially for the new Legend Levels which players will unlock once they max out one the base skill trees."

Läs vidare...

Dying Lights kommande expansioner blir dyrare

Dying Lights kommande expansioner blir dyrare

Det gäller säsongspasset också.

Kommande expansionen till Dying Light menar utvecklarna är så enorm att de nu måste höja priset på den.

Enligt Techland, företaget bakom spelet, är The Following nog stort för att vara ett eget spel. Därför höjer de priset från drygt 100 kronor till 150 kronor. Därför höjs även spelets season pass från 150 till 240 kronor, i runda slängar.

Däremot höjs inte priserna förrän den 8 december, så den som verkligen är sugna på The Following kan förköpa det innan dess för den billigare slanten. Om du redan köpt säsongspasset behöver du självklart inte hosta upp mer pengar.

Läs vidare...

Se 15 hissnande minuter från Dying Lights nya expansion

Se 15 hissnande minuter från Dying Lights nya expansion

Zombiehöjdaren får snart mer innehåll.

För cirka 100 år sedan recenserade vi zombieliret Dying Light. Vi tyckte det var ett väldigt bra spel. Trots detta kom spelet, av kanske förklarliga skäl, lite i skymundan under våren och sommaren.

En ny expansion vid namn The Following är nu tänkt att sparka nytt liv i serien. Den ser nämligen ut att bli av gigantiska mått. Spelets karta är till exempel större än alla de tidigare kombinerade. The Following utspelar sig på landsbygden (istället för i storstan som tidigare) och skall kretsa kring en kult som tycks ha immunitet mot den förargliga zombiesmittan.

The Followings datum är ännu okänt men expansionen kommer att gå att köpa för cirka 150 kr om du inte har säsongspasset.

Läs vidare...

Den polska spelindustrin har på senaste levererat godbitar som Witcher 3 och Dying Light ... men även The Vanishing of Ethan Carter - ett väl mottaget indiespel med häpnadsväckande grafik och mystisk handling. Inte illa för ett litet studio på endast åtta personer och visionen stagnerar inte där.

FeatureAlex Spelhörna: Avsnitt #2 - Dying Light Nattutflykt Del 2

Alex testar på nytt att utmana mörkret i Dying Light!

I andra delen av Alex spelhörna är det återigen zombie-äventyret Dying Light som står på menyn. Försedd med ficklampa och diverse tillhyggen försöker Alex denna gång att ta sig till nästa säkerhetszon. Ni som såg första avsnittet vet att det då var lättare sagt än gjort. Hur det går denna gång, ja det ser ni inte helt oväntat i klippet nedanför.

FeatureAlex Spelhörna: Avsnitt #1 - Dying Light Nattutflykt

Alex gör ett första stapplande försök att offentligt överleva nattimmarna i Dying Light

Dagen till ära startar vi igång en sprillans ny videoserie där Alex Pettersson testar på olika spel med varierande resultat. Ibland går det bra, ibland... mindre bra. Ni förstår nog vad vi menar.

Recension: Dying Light

RekommenderatRecension: Dying Light

Alex har lekt huvud och spade i zombie-sandlådan Dying Light

Techland heter den polska utvecklaren som kanske mest är ihågkommen för sin western-skjutare Call of Juarez och framförallt zombie-slaktaren Dead Island. Det sistnämnda står för de klart tydligaste beröringspunkterna om Dying Light skall liknas vid något annat. Med Dying Light har dock Techland vridit upp tempot till max och levererar, det övertrötta kulturfenomenet Zombies till trots, allt det som Dead Island borde varit.

Det är en rent ut sagt fantastisk känsla att skaka av sig en skara moshjärnor genom att kasta sig ut från en högre avsats ner på ett, gärna rasande, tak.

Upplägget rent spelmässigt är tämligen likartat jämfört med "föregångaren" Dead Island. Vägarna är givetvis kantrade av blodtörstiga odöda och för att överleva gäller det att ta till de tillhyggen du kan hitta, men också framförallt - använda dig av miljön för att ta dig fram snabbt. Det visar sig att spelets huvudperson Kyle Crane är en helt ovetande talang på hustakhoppande, vilket gör framkomligheten i miljöerna till en dans. I fullaste fart skuttar du fram över takåsar, bussar och till och med över zombierna själva för att nå dina på kartan utstakade mål. Den gamla youtube-flugan parkour står med andra ord för spelets stora twist, eller gimmick för den cyniske. Hur du än väljer att se på fenomenet i sammanhanget är det svårt att säga annat än att det funkar helt enastående i en zombie-kantrad spelvärld. Det är en rent ut sagt fantastisk känsla att skaka av sig en skara moshjärnor genom att kasta sig ut från en högre avsats ner på ett, gärna rasande, tak. Eller att använda valfri zombie-skalle som trampets när du omringad behöver fly iväg till en högre, och därför ofta fredligare plats. Användandet av stadens vertikala förutsättningar ligger på en lagom jämn nivå vilket är spelets kanske största styrka. Det vill säga, spelet tar dig ibland upp till hiskeligt höga höjder vilket leder till ett magsug som Assassin's Creed bara kan drömma om. Dessa luftutflykter sker dock inte så ofta att de tjatas ut, utan kryddar mest spelets redan kittlande parkour-inslag.

Läs vidare...