Lara Croft GO

Lara Croft GO tar aktsamt hand om spelets rötter samtidigt som det bidrar med trevlig fräschör.

Apple utser Lara Croft GO till årets bärbara spel

Ta och ladda ner denna höjdare.

Lara Croft GO, utvecklat av Square Enix Montréal, är årets bästa bärbara spel enligt Apple. Detta har nu meddelats på App Store. Spelet, som är en spin-off från ordinarie serien, fick bra omdöme av Lucas Jones när han recenserade det tidigare i år.

Lara Croft Go får gratis expansion - släpps redan idag

Lara Croft Go får gratis expansion - släpps redan idag

Trevlig överraskning dagen innan helg.

Tidigare i år skrev Lucas Jones en fantastisk recension av Lara Craft Go till iOS och Android, och recensionen kan du läsa här. Nu på morgonen har Square Enix meddelat att de släpper en gratis expansion och det idag.

Den nya expansionen är titulerad The Shard of Life och lastas med nya fiender och 26 fräscha banor. Förutom detta vankas det även kostymer och samlarobjekt.

Som pricken över i:et säljs originalspelet till reducerat pris och under dagen kommer ett evenemang på Twitch att rulla gång till spelets ära.

Läs vidare...

Recension: Lara Croft GO

RekommenderatRecension: Lara Croft GO

Portabla Lara Croft är bästa Lara Croft.

Jag har alltid sett mig själv som en typisk Nintendo-nörd. Inte för att jag nödvändigtvis kan allting om företaget, och definitivt inte för att jag spelar allt de släpper (långtifrån), utan snarare för att mina första upplevelser med Mario och co i barndomen gjorde så starka intryck att de håller i sig än idag. Men det var inte bara Nintendo 64 som jag fick uppleva som barn - vid ett par tillfällen, när föräldrarna inte var med, lät min morbror mig få upptäcka charmen med det lågpolygonhaltiga, mer barnförbjudna PlayStation.

Höjdpunkten vid dessa tillfällen var alltid Tomb Raider. Jag kan än idag känna en svag känsla av spänning när jag föreställer mig hur min morbror skickligt navigerade stup, grottor och dinosaurier med vad som då kändes som millimeterprecision. Hur han löste pussel som verkade helt omöjliga, för att sedan raskt skutta vidare till nästa och göra om bedriften igen. Jag hade inte motoriken eller rutinen då för att kunna spela det själv, men det gjorde inte så mycket; den största behållningen fick jag som åskådare, när spelet kändes mer som film än spel.

Idag, åtta år efter att jag upplevde det första Tomb Raider-spelet för första gången, sitter jag med mobilspelet Lara Croft GO och får samma känsla i magen som jag fick då. Plötsligt har jag blivit min morbror, för nu är det jag som skickligt (nåja) svingar mig från klippa till klippa, skjuter ormar och reptiler och hittar episka skatter. Vad den känslan nu är kan jag inte riktigt sätta fingret på, men herregud vad utvecklarna Square Enix Montréal har satt den.

Läs vidare...