Tales of Zestiria

Tales of Zestiria lyckas trots sitt klyschiga yttre att imponera, och blir en värdig efterföljare på tronen av Tales of-spel efter 20 år.

Tales of Zestiria blir animeserie - Release senare i sommar

Räkna med rik färgpalett och skrikiga karaktärer.

Tales of Zestiria släpptes förra året (läs Malins recension för tusan) och fick helt okej betyg av världens medier. Nu ska spelet även filmatiseras då Bandai Namco släpper en anime baserad på äventyret. Releasen blir den 3 juli (i Japan) och så här beskrivs serien:

Tävling: Vinn stort PS4-paket

Eurogamer.se firar 1 år och tävlar ut massor av PS4-spel.

Eurogamer.se fyller 1 år i dag och vi firar det med pompa och ståt. Och så tävlingar, såklart. Nu har du chansen att vinna ett enormt Playstation 4-paket fyllt med godsaker:

Recension: Tales of Zestiria

Recension: Tales of Zestiria

En unik kliché firar 20-årsjubileum.

Likt Square Enix med Final Fantasy kan Bandai Namco inte få nog av sin Tales of-serie. Och varför ska de, när de gång på gång levererar succéer spridda från öst till väst? För 20 år sedan lanserades Tales of Phantasia, vilket blev starten på den välkända serien av spel. Det är dessa 20 år av japansk rollspelsmagi Tales of Zestiria nu ska kunna bära på sina axlar.

Storyn kan varken kallas unik eller banbrytande. Unge Sorey bryter sig ur sitt isolerade hem högt ovan molnen för att rädda den värld han länge fascinerats men aldrig tagit del av. Redan i början visar han sig inte vara som vilken annan man som helst, utan den enda som kan rädda världen ifrån undergång. Samtidigt som undergången hotar landet har han även som mål att än en gång förena de två raserna i världen, människor och seraphim. På vägen kommer han stöta på vänner och faror, han kommer växa både som krigare, men även som person. Låter bekant?

Kommer man förbi den relativt tröga introduktionen till spelet så öppnas världen upp, och saker blir genast mer spännande. Med spännande menas så mycket mer mörker, djup och desperation än vad en trodde ett så färgglatt och muntert spel borde vara kapabelt till att frammana. Hur spelet lyckas hålla sin lättsamma ton genom människoätande (kannibalistiska om man vill) monster och barnadödande pest är ett mirakel i sig, och det hade inte lyckats utan den mysiga skaran personligheter som slår Sorey till följe. Dialogen, som i början tycks vara i klass med en rulle tillskriven Adam Sandler, blir snabbt rapp och ofta hjärtvärmande. Blodigt allvar går lätt över till kärleksfullt småbråk vänner emellan. Skämt och busiga kommentarer avlöser varandra i snabb takt, och det är svårt att inte lära sig älska var och en av de fantastiskt uppbyggda karaktärerna. Vad dialogen lyckas med bäst är att få dynamiken i gruppen att kännas levande och ständigt utvecklande, ett samspel mellan många ofta mycket olika viljor som blomstrar ju längre in i spelet man kommer.

Läs vidare...

FeatureFörtitt: Tales of Zestiria

Andréas har tittat närmare på Bandai Namcos kommande rollspelsäventyr.

Vid sidan av Final Fantasy och Dragon Quest så är Tales utan tvekan en av de största japanska rollspelsserierna. Med sin unika stil och animeinspirerade ton är dess framgång, både innanför och utanför Japan, välförtjänt. Den senaste installationen - Tales of Zestiria - följer i samma spår och är kort sagt mer av allt.

Tales of Symphonia HD landar på PC

Och Tales of Zestiria

Bandai Namco har härmed utannonserat att Tales of Symphonia HD kommer att släppas till PC under 2016. PC-versionen kommer att baseras på HD-versionen av spelet som släpptes förra året.