Yesterday Origins Recensioner

Recension: Yesterday Origins

Recension: Yesterday Origins

Vi har levt som odödlig i detta peka-klicka-äventyr.

För alla som spelat peka-klicka-spel som exempelvis Monkey Island eller Broken Sword lär känna igen sig i upplägget i Yesterday Origins. Utvecklat av spanska Pendulo Studios ikläder vi oss rollen som John Yesterday, en man som välsignats (eller förbannats?) med evigt liv efter en ockult ritual. Varje gång han dör återföds han i samma ålder som han var då ritualen genomfördes, men med kruxet att han förlorat allt minne av sitt tidigare liv. Detta då ritualen inte utfördes helt på rätt sätt, och i spelet blir det vår uppgift att försöka genomföra den igen så att problemet med minnesförlusterna försvinner. Till vår hjälp har vi flickvännen Pauline Petit som även hon är odödlig, och under berättelsens gång får vi byta mellan de båda för att lösa alla olika pussel. Därmed har vi alltså två spelbara karaktärer, John och Pauline.

Bland de största förtjänsterna, i min mening, med peka-klicka-spel som dessa är att de tillåter en att riktigt mysa ner sig i soffan under en genomspelning. Trots att jag egentligen gillar mer actionfyllda spel finns det tillfällen då ett mer långsamt och eftertänksamt tempo passar bättre. I Yesterday Origins är varje bana uppbyggd liknande ett pussel där vi måste interagera med olika så kallade "hot spots" för att få ledtrådar om vad vi ska göra för att ta oss vidare. Vi måste även plocka upp föremål som antingen används vid dessa hot spots på olika sätt, eller för att kombinera dem till nya föremål så att vi kan ta oss framåt i storyn.

Upplägget gör att vi måste tänka till ordentligt vilket alltid är välkommet. Hur kan vi få vakten att släppa sitt krus med öl så att vi kan byta ut det mot ett som vi förgiftat? Det är inte alltid helt uppenbart och faktiskt ganska tillfredsställande när vi väl lyckas klura ut hur vi ska göra.

Läs vidare...